TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Nathalie Poelhekken aan het woord. Zij is directeur van Drukkerij te Sligte.

Nathalie Poelhekken (Drukkerij te Sligte): ‘Elk drukwerk dat hier de deur uitgaat, is een teamprestatie’

De relatie van Nathalie Poelhekken met de TOS gaat terug tot haar jeugd. Op 14-jarige leeftijd was ze al bij de wedstrijden van FC Twente te vinden; toen nog in het Diekman, in vak PP. Na de wedstrijd trof ze haar vader dan bij de TOS. Inmiddels is ze zelf TOS-lid en bekijkt ze de wedstrijden vanaf de hoofdtribune in de Grolsch Veste. ‘Ik ben nou eenmaal voetbalfan, ben supporter van FC Twente en fan van Twente’, verklaart ze. Een succesvol onderneemster is ze ook. Dit jaar bestaat Drukkerij te Sligte 100 jaar én is het bedrijf officieel benoemd tot Hofleverancier.

Vertel, wat is jullie geheim?

‘Nou, zo geheimzinnig is het niet. Maar ik denk wel dat we een paar goede keuzes hebben gemaakt. Wat je bijvoorbeeld in de afgelopen tien jaar zag, was dat online drukwerk een enorme vlucht nam. Door een nieuwe, andere manier van werken konden online drukkerijen lagere prijzen hanteren. Veel concullega’s zijn daar toen in meegegaan, maar wij niet. Dat hoefde ook niet. Onze opdrachtgevers laten zich niet verleiden door een lage prijs. Die vinden kwaliteit, zorgvuldigheid en een goede service veel belangrijker. Wil de klant het drukwerk verpakt hebben per tien stuks? Geen probleem. Moet er iets bezorgd worden? Wij zetten het zelfs voor ze in de kast op kantoor als ze dat willen. En we checken alles van voor tot achter; onze medewerkers zijn heel secuur. Ook als je wat aanlevert met de woorden: Zo is het goed. Dan nog controleren we of het ook echt goed is. En dus zijn wij, na 100 jaar, nog steeds een solide, gezonde totaalleverancier van offset én digitaal drukwerk.’

Even wat cherry-picking: wat is er zo leuk aan jouw werk?

‘Dat we het hier samen doen. Degene die de order maakt, is net zo belangrijk als de degene die de order heeft binnengehaald. Mijn vader was daarin mijn voorbeeld. Toen hij nog de scepter zwaaide in de drukkerij, was het hier ook altijd heel gemoedelijk en nog steeds heerst er een goede sfeer. Dat blijkt wel uit het lage personeelsverloop. De meesten werken hier 25 jaar of langer. Als er dan wat is, dan help je elkaar. Nu zijn er bijvoorbeeld wat collega’s ziek en dan springen we om beurten bij in de afwerking. Ik sta dan zelf ook gewoon achter de vouwmachine. Het samen doen is belangrijk en vind ik heel leuk. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.

Qua opdrachten hou ik ervan als we mogen meedenken met de klant. Maar vraag me niet om een naam of een voorbeeld. Want elke klant en elke opdracht krijgt van mij en mijn collega’s dezelfde aandacht. Of het nou om een pak visitekaartjes gaat of om 100.000 brochures maakt dan echt niet uit. Juist die variatie maakt elke dag weer anders. Dat is het mooie van dit vak.’ 

Wat betekent het hofleverancierschap voor de drukkerij?

‘Dat we 100 jaar bestaan, gebeurt niet vanzelf. En dat geldt ook voor het hofleverancierschap; dat is echt een teamprestatie. De hele drukkerij werd volledig doorgelicht, zowel organisatorisch als financieel en arbo-technisch. Als dan blijkt dat de koning zijn goedkeuring geeft en je zo’n predicaat krijgt, dan ben je wel trots. In Enschede zijn maar twee andere bedrijven die hofleverancier zijn en landelijk maar 800. Ook prettig: het brengt de nodige publiciteit met zich mee. Maar verwacht niet dat ik nu overal visitekaartjes ga zitten uitdelen. Dat is niet wie ik ben. Wel vertel ik graag wat we doen en waar we goed in zijn, zoals het personaliseren van drukwerk – mailingen, pregen, foliën – en dat als er onverhoopt toch iets fout gaat, dat we het dan oplossen; zonder gezeur. Normaal doen, maar ook die extra stap zetten om samen wat moois te maken, dat tekent ons wel. En dat trekt opdrachtgevers aan of niet. Daar draagt gewapper met visitekaartjes echt niet aan bij.

Maar om op jouw vraag terug te komen: ik denk dat ons hofleverancierschap vooral belangrijk is voor onze opdrachtgevers. Met name in deze tijd biedt het zekerheid voor klanten. Het predicaat staat voor betrouwbaarheid en een onberispelijke bedrijfsvoering. Ons bedrijf zit echt solide in elkaar.’

 

Tekst: Loes Stadhouders
Foto's: Barbara Trienen   

IMG 1076BarbaraTrienen TOS NathaliePoelhekken Desligte okt2021