TOS Uitgelicht: Jeroen ten Broeke van HPPL
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Jeroen ten Broeke van HPPL Geluids- en Lichttechniek aan het woord.
Jeroen ten Broeke (HPPL): ‘Als ik kippenvel krijg, zit het goed’
Begin je met Jeroen een gesprek over zijn werk, dan gaat er gelijk een soort interne gloeilamp aan. Muziek – en dan met name het geluids- en lichtdeel – oefent al van jongs af aan een enorme aantrekkingskracht op hem uit. Zo draaide hij al op 16-jarige leeftijd als dj veel op schoolfeesten en fuiven. Toen hij zich realiseerde dat hij met zijn mengpaneel maar op één plek tegelijk kon zijn kocht hij een tweede set erbij en regelde iemand om het te bedienen. Van scholen ging het naar bandjes die wilden dat hij het geluid verzorgde en naar buurtverenigingen en organisaties die wat te vieren hadden. Inmiddels bestaat HPPL Geluids- en Lichttechniek 25 jaar.
Wat is het geheim achter jouw succes?
Over die vraag hoeft Jeroen geen seconde na te denken: ‘Passie en bezieling. Er moet geld verdiend worden en de jongens moeten betaald, maar waar het in de kern om draait, is dat ik elke dag geniet van wat ik doe. Ik werk wel 100 uur per week. Altijd in het weekend, altijd feest, lange dagen: ik hou ervan. Mijn team staat er hetzelfde in. Ook zij zijn vanuit hobby in dit vak gerold. Je houdt dit werk ook niet vol als je het niet leuk vindt. Je moet het bovendien thuis geregeld krijgen. Mijn vrouw is ondernemer geweest en snapt dat. Zij zorgt ervoor dat daar de boel op rolletjes loopt. En ik ben weliswaar veel weg, maar ik ontbijt elke ochtend met mijn kinderen, ook als ik pas om 05.00 uur in m’n bed ben gerold.’
Wat maakt een event tot een HPPL-event?
‘Onze opdrachtgevers hoeven zich werkelijk nergens zorgen om te maken. Wij regelen niet alleen het licht en het geluid, maar zorgen er ook voor dat er voldoende stroomaansluitingen zijn en dat alles op tijd klaar staat. We denken goed mee met de opdrachtgever én kijken naar het geheel door de ogen van de bezoekers. Is alles gereed, maar is een bepaalde hoek toch wat donker? Dan hangen we een paar extra lampen op, ook al staan die niet in de offerte. We denken aan een lampje boven het buffet, plakken tape op het trapje dat de artiest gebruikt om op het podium te komen en zetten een glaasje water klaar. Wat telt is het totaalplaatje.’
Bij welke opdracht moest jij je wel even achter de oren krabben?
‘Dat was toen we gevraagd werden voor een dodgeball-evenement in Duitsland. Dodgeball is wat wij kennen als trefbal. In Vreden vond een internationaal toernooi plaats. Dat betekende licht en geluid rondom de speelvelden, maar ook tijdens het feest na afloop. Er lag 50 cm zand en daar moesten we alles in opbouwen. In die constructie rondom de speelvelden kwamen de netten te hangen, maar ook de lampen, de geluidsboxen en alle benodigde kabels. Dat alles was al uitdaging genoeg, maar daarnaast moest alle communicatie in het Duits én was het 28 graden. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en nu doen we het vaker. Dat gaat steeds gemakkelijker, al weet je nooit waar je tegenaan loopt. Afgelopen jaar viel er bijvoorbeeld heel veel regen en dan zit alles vast in het zand. Zo is het elke keer weer anders.’
Ben jij wel eens gespannen voordat een evenement begint?
‘Jazeker. Het moeilijke is: je kan het niet overdoen, het moet in één keer goed. We verzorgen bijvoorbeeld wel eens het licht en geluid in de kerk bij een uitvaart. Dat brengt best wat spanning met zich mee. Maar ook bij het optreden van een band krijg je geen tweede kans. Ik ben de vaste geluidsman bij de band ENORM, dat scheelt een boel, want ik weet met één blik wat ze willen. En toch… dat moment dat je in een vol theater zit en de drummer tikt af … maar gelijk daarna voel ik de stress wegzakken. Als ik kippenvel krijg, dan weet ik dat de bezoekers dat ook hebben en dat het goed zit.’
Twente of de Randstad?
‘Twente natuurlijk. En de Achterhoek, daar zitten we ook veel, zoals bij Reurpop in Ruurlo en Sjoksfestival in Aalten. We hebben hier in het oosten een fantastisch mooie klantenkring: Enschede Promotie, Vliegveld Twenthe, Marathon Enschede, Onder de Toren festival, Jetzt geht Losser, Johma en Twente Ballooning. 70% is lokaal.
Af en toe rijden we voor een bruiloft of bedrijfsfeest naar het westen. Daar zouden we gemakkelijk meer kunnen doen, want ze zijn daar niet gewend dat je op tijd komt of dat je als eigenaar zelf komt opdraven. Maar we zijn tevreden met onze regionale opdrachtgevers. HPPL hoeft niet veel groter te worden. Ik weet wat ik heb, met een team dat denkt zoals ik denk. Zouden we groeien, dan rij ik straks een rondje langs de verschillende feestjes om te checken of alles goed gaat. Nee, dank je. Het is het leukst om zelf achter de knoppen te staan en een bandje uit te mixen, dus dat blijf ik lekker doen.’