TOS Uitgelicht: Jan Pol van House of Creators
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is dat Jan Pol van House of Creators.
Jan Pol (House of Creators) over dromen, ondernemerschap en Daniel Lohues
Ergens in 2023 steken Jan Pol, Rajiv van Wijk, Thijs Mensink en Daan Gönning de koppen bij elkaar. Ze ruiken een kans en zijn vastbesloten die te grijpen. Jan is een door de wol geverfde ondernemer, Rajiv is een kei in netwerken en commercie, Thijs is een creatieveling pur sang en Daan is sterk op operationeel vlak én digital by nature. Een mooie bundel van diverse krachten dus. Hun plan: een platform oprichten dat ondernemerschap stimuleert. En omdat ondernemers niet alleen denken, maar ook doen, ziet House of Creators in januari dit jaar het levenslicht. House of Creators wil een gemeenschap zijn waarbinnen start-ups en scale-ups elkaar ondersteunen, inspireren en stimuleren om goed te gedijen en te groeien. Uiteraard met het idee om winst te maken, maar vooral om waarde te creëren. We vragen Jan naar het naadje van de kous.
Hoe steekt House of Creators in elkaar?
‘Start-ups en scale-ups vinden bij House of Creators ondernemerservaring, een gemeenschappelijke infrastructuur en shared services,’ legt Jan uit. ‘Die shared services moet je breed zien: van HR en financiële dienstverlening tot en met marketing & communicatie, branding, juridische ondersteuning en meer. Daarnaast bieden we netwerkmogelijkheden.
House of Creators investeert op haar beurt in die ondernemingen, maar wij zijn nadrukkelijk geen privaty equity. Het gaat ons niet om het verdrievoudigen van de financiële waarde van een onderneming. Wij dienen in eerste instantie de belangen van de stakeholders. We zijn daarom ook bezig met een B Corp-certificering. Dat is een internationale certificering voor bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu. Denk aan: aandacht voor werknemers, sustainability en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook integriteit is belangrijk: als je aan 3 miljoen genoeg hebt, is het dan echt nodig om er 15 miljoen van te maken?’
Op jullie website staat: House of Creators, elevating dreams. Wat zijn jouw dromen?
‘Oud worden. En leuke dingen doen. House of Creators is een van die dingen. Ik hoef niet meer eindverantwoordelijk te zijn voor een onderneming. Ik heb laten zien – aan mezelf en aan mijn vader – dat ik dat kan. Thijs en Rajiv zijn beiden directeur van Kemari Digital BV en Daan is directeur van Tribe Agency BV. Qua ondernemerschap hebben zij ambities en dromen. Daar help ik ze graag bij. Ik heb nog wel de persoonlijke ambitie sectoren te vernieuwen. Dan zit ik bij de notaris en denk ik: Jongens, wat gaat dit ouderwets allemaal. Met dit initiatief wil ik helpen dergelijke sectoren te digitaliseren. In de zorg valt bijvoorbeeld ook best wat winst te behalen, net als in de accountancy, advocatuur, het onderwijs. Mijn dochter zit in 6 vwo en stoeit met dezelfde problemen als ik 40 jaar geleden. Als ik op dat vlak nog iets kan bereiken, dan is dat de kers op de taart.’
Wat is het belangrijkste dat jij geleerd hebt als ondernemer en dat je graag wilt overbrengen op anderen?
‘Dat je alleen niks kunt. Een ondernemer is vaak zelf gestart en wil vaak het liefst alles zelf blijven doen.
Maar de kunst is om jezelf overbodig te maken. Verzamel goeie mensen om je heen die je genoeg vertrouwt om een bepaalde taak uit te voeren. Als je dat doet, dan ben je ook schaalbaar. Na jaren waarin ik zelf de directeur was, is het nu het allerleukst om jonge ondernemers daarin te begeleiden. De TOS en de TGT zijn mooie businessclubs om met hen in aanraking te komen. Ik vanuit de TOS en Daan vanuit de TGT.’
Wie inspireert jou?
‘Daniël Lohues met liedjes als Op fietse:
Wie döt mij wat, wie döt mij wat
wie döt mij wat vandage
'k Heb de banden vol met wind
Nee ik heb ja niks te klagen
Wie döt mij wat, wie döt mij wat
wie döt mij wat vandage
'k Zol haost zeggen, jao het mag wel zo
Die nuchterheid spreekt me aan. Daniël heeft allemaal van die wijsheden die het leven overzichtelijk maken. Ik ben langzaam maar zeker Thijs hiermee aan het bewerken. Thijs heeft in een bandje gespeeld, dus ik heb een goeie ingang’, lacht Jan. ‘Nog een voorbeeld: Daniël Lohues heeft zich voor een van zijn nummers laten inspireren door een uitspraak van Gerrie Kneteman. Ze zaten samen in een volgauto tijdens de Tour de France. “Hoe doe je dat eigenlijk, 200 km lang berg op, berg af?” had Daniël hem gevraagd. Kneteman zei toen: “Het is heel simpel, je moet door rijden tot aan de streep.” En zo is het ook. Gewoon blijven ademhalen, dan kom je er wel. Soms is het ondernemerschap niet ingewikkelder dan dat.’