TOS Uitgelicht: Franz van Stuivenberg van Soluna, Financieel Adviesgroep
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Franz van Stuivenberg aan het woord, eigenaar van Soluna, Financieel Adviesgroep.
Franz van Stuivenberg (Soluna Financieel Adviesgroep): ‘Wij brengen muziek in je financiën.’
Beleggen was nog nooit zo gemakkelijk als nu. Je installeert een app op je telefoon en je kunt beginnen. Dat was 30 jaar geleden wel anders, herinnert Franz van Stuivenberg zich: ‘Ik begon met beleggen toen ik 20 jaar was. Ik was een spaarder, stortte elk jaar m’n Zilvervloot vol en op een gegeven moment had ik 1000 gulden om leuke dingen mee te doen. Zag ik aandelen die ik wilde kopen, dan belde ik de bank en zij kochten die dan de volgende ochtend voor me. Ik deed ook mee aan beleggingswedstrijden. Dan kreeg ik fictief 100.000 gulden en degene die na een paar weken het meeste geld had, had gewonnen. De spanning van het spel, de uitdaging om die bedrijven te lezen, dat heeft altijd al mijn interesse gehad. Dus toen ik halverwege de 20 was, ging ik werken bij de Financiële Raadgevers in Utrecht. Na vier jaar keken mijn collega Henk van Wezel en ik elkaar aan en besloten voor onszelf te beginnen. We regelden ons startkapitaal bij de bank, namen gelijk vier mensen in dienst en daar gingen we. No guts, no glory.’
Wat waren jullie plannen?
‘Soluna is een financieel advieskantoor met als belangrijkste takken van sport: hypotheken en verzekeringen. Henk en ik hadden eigenlijk maar één doel: goed worden. Daarmee wilden we het verschil maken. Zo hebben we gelijk iedereen een opleiding laten doen. Van de zes man waren er vijf gecertificeerd financieel planner. Het enige struikelblok was dat we hier in Hengelo nog niet zo’n netwerk hadden. Daarom kochten we het begin leads voor zo’n 50 tot 100 gulden per naam in de hoop dat ze klant werden. Maar dat liep al snel de spuigaten uit. Toen zijn we zelf een call center gestart. Overdag waren wij hier aan het werk, om 18.00 uur kwam de studenten en die gingen dan de hele avond bellen. De volgende ochtend lag er dan een stapeltje nieuwe telefoonnummers op ons bureau. Dat was wel spannend, ja, maar het werkte wel.’
Wat betekent de naam Soluna?
‘Iedereen is op zoek naar een financiële balans tussen uitgaven en inkomsten. Twee tegenstellingen die je met elkaar in evenwicht wilt brengen. Je wilt rendement, maar geen risico. Je wilt geld maken, maar het mag niet te veel kosten. Je kunt nooit beide hebben, net als de zon en de maan, je moet kiezen. Soluna is een samentrekking van sol (zon) en luna (maan). Als ondertitel gebruiken we ‘uw financiële dirigent’. Een dirigent heeft heel orkest voor zich en zorgt ervoor dat alle onderdelen met elkaar harmoniëren. Wij brengen muziek in je financiën. Wij maken een financiële compositie van verzekeringen, belastingen, inkomsten, toekomstwensen enzovoort. We rapen alles samen en maken op basis daarvan een financieel plan. Zonder plan kun je geen beslissingen nemen. Dat vond de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ook. Rond 2006 was men in Nederland zat van de verkoop van woekerpolissen en van verkopers met weinig kennis van zaken. Toen heeft de AFM een consultatienota uitgebracht over hoe financieel advies gegeven moet worden. Onze rapporten werden daarin als voorbeeld aangehaald en vormen sindsdien de leidraad voor hoe het moet. Daar ben ik wel trots op, ja.’
Een mooie opsteker. Komen klanten daarom bij jullie?
‘Kijk, qua producten maken wij het verschil niet. Opstal, een autoverzekering, die kan je online ook afsluiten. Onze klanten komen bij ons omdat we gedegen advies geven en ons werk netjes en eerlijk uitvoeren. Daarin vertrouwen ze ons en dat kan ook want wij adviseren volledig onafhankelijk. Los daarvan willen de meeste mensen een contactpersoon van vlees en bloed, iemand om de zaken mee door te akkeren. Wij hebben klanten die al 28 jaar bij ons zijn. Dat zegt wel wat.’
Welk advies uit de laatste jaren staat je het meest bij?
‘Een jaar of drie geleden waren de hypotheekrentes laag en ik raakte in gesprek met een ouder echtpaar. Eén keer per jaar gingen ze uit eten en daar spaarden ze elke week voor. Ik stelde ze voor om geld op te nemen van hun hypotheek. De enigen die daar wat van zouden merken waren hun kinderen, die hadden dan een iets kleinere erfenis, maar om daar nou voor te gaan sappelen. Ik wist ze te overtuigen en zij hebben nu een veel leuker leven. Hij heeft zelfs een fijne nieuwe auto gekocht. Mensen zijn vaak te bang. Neem nou beleggen, als je de tijd hebt en je hebt geld over, dan kun je rustig gaan beleggen; een paar goeie crashes en crises doen over 15-20 jaar echt niet zoveel. Daar doen mensen zichzelf nog wel eens tekort mee. Vandaar dat financiële plan. Op basis daarvan kun je zien wat je speelruimte is en kun je gedegen keuzes maken. Dat is voor iedereen weer anders en ook ieders situatie verandert steeds. Mensen gaan trouwen, krijgen kinderen, veranderen van baan, worden ziek, gaan dood. Je zit hier middenin het leven. Dat maakt mijn werk tot een prachtig vak.’