‘Kiezen niet alleen vanwege exposure voor FC Twente, maar gunnen het de club ook’
Duitse degelijkheid, scherpe prijzen en een snelle levering, dat is waar GGM Gastro voor staat. Vol trots presenteerde FC Twente het bedrijf als eerste internationale onderneming die toetrad tot de top van de sponsorpiramide. De Europese marktleider in het verkopen van apparatuur voor de horeca mag zich sinds deze zomer stersponsor van de Enschedeërs noemen.
Het rode shirt van FC Twente is duidelijk zichtbaar in de coffee corner van de showroom van GGM Gastro. De naam van het bedrijf prijkt onder het rugnummer 21. Ernaast hangen shirts van FC Schalke 04 en Borussia Dortmund. Het bedrijf uit Ochtrup mag zich sinds deze zomer ook partner noemen van de Duitse grootmachten.
Vriendschappelijke band
“FC Twente was de eerste betaald voetbalclub die we sponsorden”, zegt directeur Marcus Inan. “Toen die sponsordeal rond was dachten we: dit moeten we ook in Duitsland doen. Schalke was de eerste keus. Een grote club, met veel fans die hier uit de regio komen. Bovendien vonden we het toepasselijk vanwege de vriendschappelijke band met FC Twente. Het enige nadeel was dat Schalke 04 net gedegradeerd was naar de Tweede Bundesliga. Een competitie die weliswaar veel bekeken wordt en veel exposure heeft, maar we wilden ons ook graag binden aan een club op het hoogste niveau in Duitsland. Toen hebben we bij Dortmund aangeklopt.”
Aparte marketingtechnieken
Waar het plan oorspronkelijk was om twee partners te binden, had GGM Gastro er zo ineens drie. Daar kwam met Dynamo Dresden enkele maanden later nog een vierde club bij. Het mag duidelijk zijn dat het bedrijf zich wil profileren. “We willen onze naamsbekendheid vergroten”, legt Inan uit. “Niet alleen in Twente, maar ook in de rest van Nederland en daarbuiten. Als bedrijf gebruiken we vrij aparte marketingtechnieken. We hebben bijvoorbeeld reclame op vliegtuigen. Ook hebben we een paar duizend vrachtwagens laten beletteren die door heel Europa rijden. Je kan het zo gek niet bedenken. Verder werken we samen met Frank Rosin, een Duitse sterrenkok. Hij heeft eigen tv-programma’s en promoot onze producten via social media.”
Volop in ontwikkeling
GGM Gastro timmert flink aan de weg. Dat blijkt wel bij een bezoek aan het hoofdkantoor in Ochtrup. Wie bij Enschede de grens overgaat en de B54 volgt kan het enorme pand van het bedrijf haast niet ontgaan. Ruim 60.000 vierkante meter is er bebouwd. De bergen zand op het perceel ernaast verraden dat GGM Gastro werkt aan de verdere uitbreiding. Volgend jaar moet er nog eens 60.000 vierkante meter bij staan. Binnen in de showroom is het alsof je een enorme horecakeuken binnenstapt. Er staan complete kookeilanden, vaatwassers, steamers, koelkasten. En ook bijzonder: de BellaBot rijdt er rond. “Een serveerrobot die tafelnummers kan herkennen”, zegt Inan. De robot kan gasten van een hapje en een drankje voorzien. Het is een innovatieve vinding die aangeeft dat GGM Gastro met zijn tijd meegaat. De showroom biedt slechts een klein inkijkje van alles wat het bedrijf te bieden heeft. Een blik op de website leert dat er in totaal meer dan 350.000 artikelen worden aangeboden. “We zitten voornamelijk in de grootkeukentechniek”, legt Inan uit. “We verkopen alle apparaten en toebehoren voor de horeca, maar ook voor slagerijen, supermarkten en bezinepompen. Denk daarbij aan koel-, kook en luchttechniek en rvs-werkbanken en -kasten. Verder leveren we kleinkeukenbenodigdheden als borden, bestek en textiel. Eigenlijk hebben we alles van A-tot-Z wat nodig is in deze bedrijfstak.”
Kwaliteitsbureaus
Inan heeft het bedrijf vanaf de grond opgebouwd, samen met zijn compagnon Manuel Elma. In 2004 zijn ze vlak over de grens in Epe begonnen. In 2012 volgde de verhuizing naar Ochtrup. “We hebben hier onze showroom en voorraad. Daarnaast hebben we zo’n vijftien filialen door heel Europa waar we persoonlijke service verlenen aan klanten. We hebben er een showroom en geven er advies. Ook hebben we onze eigen kwaliteitsbureau’s in Europa en Azie. De naamsbekendheid van GGM Gastro is vrij sterk, maar klanten willen toch graag lokaal ergens terecht kunnen om de producten te zien. Dat hebben we op deze manier afgedekt. Maar ook hierin hebben we volop plannen, in totaal hopen we de komende jaren tot een zeventigtal filialen te komen.”
FC Twente
Aan ambitie geen gebrek bij GGM Gastro. Het bedrijf durft groot te denken. Maar om al die plannen te verwezenlijken heeft het bedrijf exposure nodig. Daar past de sponsordeal met FC Twente bij. Dat de keuze van het Duitse bedrijf uitgerekend op de Tukkers viel, is niet vreemd. “Ik kom zelf uit Enschede, heb daar vroeger een groothandel in horecaproducten gehad en woon er ook nog steeds”, zegt Inan. “In de tijd van Het Diekman Stadion kwam ik al bij de club, stond ik op de staantribune. De liefde voor de club heeft er wat dat betreft altijd ingezeten. De keuze voor FC Twente heeft niet alleen met exposurewaarde te maken, het is ook een kwestie van gunnen.” Wat verder meespeelde, is dat de broer van Inan al als TOS-lid aan FC Twente verbonden was. “Hij vroeg of sponsoring niet iets voor ons zou zijn. Ook zijn we een keer met een groep Duitse ondernemers bij de club gaan kijken. De eerste afspraak met FC Twente stond eigenlijk al voor het uitbreken van de coronapandemie. Omdat al het voetbal destijds werd afgelast hebben we in eerste instantie bedankt. Maar wel met het idee om erop terug te komen. Later hebben we opnieuw contact gelegd en hebben we gekeken naar een mooi sponsorpakket om mee te beginnen. Er zijn veel gelijkenissen tussen FC Twente en GGM Gastro, met name de passie, trots en trouwe achterban die beide partijen hebben.”
Vol ideeën
Door het partnerschap met FC Twente hoopt GGM Gastro de naamsbekendheid in Nederland te vergroten. “We zijn Europees marktleider, maar in Nederland kunnen we nog sterk groeien. Daar willen we graag meer uithalen. We willen laten zien dat we behalve een groot bedrijf ook een betrouwbare partner zijn. We staan voor Duitse degelijkheid, proberen ons te onderscheiden door onze snelle levering, de kwaliteit van onze producten, de nazorg die we leveren, maar vooral ook onze scherpe prijzen.” De reclame op de boarding in De Grolsch Veste moet eraan bijdragen om dat doel te verwezenlijken. Maar Inan hoopt ook op andere vlakken met FC Twente op te kunnen trekken. “Hoe we dat gaan doen is nog niet voor honderd procent gedefinieerd, maar je zou kunnen denken aan showcooking met de spelers. Of een vriendschappelijke wedstrijd tussen FC Twente en Schalke 04, waar wij als derde partij bij betrokken zijn. Ook een gunactie voor amateurverenigingen in de regio is een optie. We zijn met verschillende ideeën bezig, maar zijn pas sinds de zomer aan FC Twente verbonden. Na een jaar weten we precies wat we aan elkaar hebben, maar ook waar we veranderingen moeten aanbrengen zodat we nog meer van elkaar kunnen profiteren en wij onze naam nog beter onder de aandacht van supporters en sponsoren kunnen brengen.”
Dit artikel verscheen eerder in ons business magazine 'TROTS'.