‘Wie goat weer noar huus’. Zodra een uitwedstrijd tegen het einde loopt, zetten de supporters van FC Twente het lied in. Het zette HUUS-eigenaar Martijn Geerdink aan het denken. Kunnen wij daar niet iets mee? Geerdink legde contact met FC Twente. Niet veel later vonden de club en HUUS (goed voor zes woonwinkels én een webshop) elkaar als Premium Partners.

Vol enthousiasme vertelt Geerdink over het ontstaan van de samenwerking. Stiekem droomde hij er al van dat de supporters het lied zongen, terwijl ze vlaggen en spandoeken van HUUS bij zich hadden. Zover is het niet gekomen. ‘We willen de supporters ook niet voor een commercieel doel inzetten’, zegt de Hengeloër. ‘Ik heb zelf een tijd op Vak-P gestaan en denk niet dat iedereen het kan waarderen als we hun lied in zouden zetten voor onze promotie. Dat idee hebben we maar laten varen.’

Noaberschap

Het lied vormde echter wel de aanzet voor het Premium Partnerschap. Sinds januari van dit jaar zijn HUUS en FC Twente aan elkaar verbonden. Direct na de bekendmaking merkte Geerdink de impact al. ‘Ineens werden we benaderd door radio en krant. En in het weekend na de bekendmaking waren in onze winkel in Hengelo twee keer zoveel klanten als normaal. Ze hadden het bericht op de website van FC Twente gelezen en waren nieuwsgierig naar ons. Verschillende mensen gaven, omdat we achter Twente staan, aan dat ze iets bij ons wilden kopen. Dat vind ik mooi, dat is toch dat stukje noaberschap.’

Voor Geerdink persoonlijk is het partnerschap ook iets bijzonders. ‘In het Diekman kwam ik al bij FC Twente en ik heb altijd een seizoenkaart gehad. Ik heb in vak 110 en 118 gezeten, op Vak-P gestaan en tegenwoordig zit ik op de hoofdtribune. Wat FC Twente voor mij betekent? Het is meer dan een hobby. Ik ben elke dag met de club bezig, volg het nieuws op de voet, maar denk ook na over de eerstvolgende wedstrijd. En op de wedstrijddag zelf voel ik altijd wel een bepaalde spanning. Dat we nu als Premium Partner aan FC Twente verbonden zijn, daar ben ik dan ook best trots op.’

In elk huis een meubel van Huus

De samenwerking met FC Twente is een nieuwe stap voor HUUS. Het bedrijf ontwikkelt zich in een razend tempo. Wat ooit begon met een winkel in Hengelo is de afgelopen zes jaar uitgegroeid tot een onderneming met zes winkels in Nederland en Duitsland, een goedlopende webshop en meer dan 160 werknemers. Geerdink staat samen met zijn compagnons Radboud Niemeijer en Mark Vehof aan de basis van het succes. ‘Ons motto is ‘In elk huis een meubel van HUUS’, zegt Geerdink. ‘Dat definieert ook ons assortiment. We leveren meubels en accessoires van goede kwaliteit. We kopen onze producten rechtstreeks in bij onze leveranciers uit Azië. Omdat er geen schakels tussen zitten, kunnen we onze prijzen laag houden.

Dat HUUS zo snel gegroeid is, is een verhaal op zich. Niemeijer was eigenaar van meubelzaak InHuis aan de Wegtersweg in Hengelo. Hij huurde Geerdink in om meer aanloop te krijgen in zijn winkel. Om dat doel te bereiken begon Geerdink te adverteren op Facebook. Het bleek een succes. Steeds meer mensen vonden de weg naar de winkel in Hengelo. Maar het succes nam pas echt grote vormen aan toen ze, samen met Vehof, een webshop begonnen. ‘Via Facebook boden we een 3-in-1 tafelset van mangohout aan’, blikt Geerdink terug. ‘Een concurrent verkocht die tafeltjes ook. We wisten dat hij daar succes mee had. Wij verkochten de tafeltjes een paar euro goedkoper. We hadden er drie containers van besteld, in totaal 1.200 stuks. Dat was best een risico. De eerste dag verkochten we tien tafels, de tweede dag twintig en op dag drie dertig. Het ging steeds sneller. Er zijn zelfs dagen geweest dat we er meer dan tweehonderd verkochten.’ Het ondernemerstrio zag de potentie van een online webshop en besloot ermee door te gaan. ‘Daarna is het heel snel gegaan’, blikt Geerdink terug. ‘Ook omdat we er veel marketing tegenaan hebben gegooid. Ik denk dat we er op precies het juiste moment in zijn gestapt. Toen we begonnen waren woonwinkels op onlinegebied vrij conservatief.

Dat bood kansen voor ons. Het lukte ons om tussen de gevestigde namen te komen. Dat is nu haast niet meer te doen.’ Anno 2024 biedt HUUS een breed scala aan producten. Van eetkamerstoelen tot fauteuils en van kasten tot salontafels. ‘We zijn geen trendsetters, maar trendvolgers. Wel gaan we met de tijd mee. We bieden verschillende stijlen. Ook verkopen we zelf ontworpen meubels, die gemaakt worden door fabrieken waar we mee samenwerken. De producten vervoeren we zelf. We hebben dertig busjes die het hele land doorgaan. Enerzijds zodat we zeker weten dat de producten in goede staat worden afgeleverd, maar ook om zichtbaar te zijn. Geregeld krijg ik berichten van vrienden en bekenden dat ze weer ergens een busje van ons hebben zien rijden.’

Ambitie

De zichtbaarheid op de weg draagt bij aan de naamsbekendheid van HUUS. Juist op dat gebied wil de woonwinkel stappen zetten. Geerdink en zijn compagnons zijn ambitieus en willen verder groeien. Mede daarom betrok HUUS drie jaar geleden een magazijn van 14.000 vierkante meter in Almelo. Het biedt de ondernemers de kans om nog meer klanten te bedienen. ‘We willen nog een keer zo groot worden. Maar om die stap te zetten is het belangrijk dat we onze naamsbekendheid vergroten’, legt Geerdink uit. ‘Mede daarom zijn we ook de samenwerking met FC Twente aangegaan. Ons doel is dat over anderhalf jaar alle supporters HUUS kennen en ook landelijk hopen we op meer bekendheid.’

Samen met de club organiseert HUUS onder meer winacties. ‘Maar we zoeken ook de samenwerking met andere sponsoren. Als bedrijf richten we ons op de particuliere en zakelijke markt. We willen bedrijven helpen om een ‘huuselijke’ sfeer te creëren, bijvoorbeeld door te helpen de kantine in te richten. Ook is er al een mooie samenwerking met Univé ontstaan. Zij hebben een filmpje opgenomen om hun woonverzekering onder de aandacht te brengen. Wij komen in dat filmpje nieuwe meubels bezorgen. Het vult elkaar perfect aan. Het is mooi dat door de samenwerking met FC Twente dergelijke deuren voor ons open zijn gegaan, dat verschillende partners zo aan elkaar worden verbonden.’

Voor HUUS is het een bevestiging dat de samenwerking met FC Twente een zinvolle is. ‘Het is mooi om te zien dat het zo’n positief effect heeft. We zijn heel blij met de samenwerking. Niet alleen ik, maar ook ons personeel. Een van onze chauffeurs stond de eerste thuiswedstrijd nadat bekend werd dat we Premium Partner werden zelfs met een HUUS-muts op in Vak-P, zo trots was hij.’

 

DJI 20240415133513 0050 D HDR min

Meld je aan voor de FC Twente nieuwsbrief.