Victa, trotse datapartner van FC Twente

Victa is sinds dit seizoen de datapartner van FC Twente. In die rol creëert Victa een business intelligence-omgeving voor zowel sport als operationele data. Voor Victa zelf, al jaren in betrekkelijke anonimiteit verbonden aan de club, is het een mooie gelegenheid om als Premium Partner van FC Twente haar naamsbekendheid te vergroten.
Het van origine Hengelose en vijftien jaar geleden door Carlo Vruwink opgerichte bedrijf is sinds kort gevestigd in een fraai nieuw pand aan de Rientjesoven in Borne. Op die locatie gaan Sascha Olde Klieverik, sinds 1 januari commercieel directeur en teamlead marketing Ron Lubbers nader in op de vergaande samenwerking met FC Twente.
De laatste trapt af: ‘Als datapartner ondersteunen we FC Twente met het complete beschikbare pakket aan data. In ruil daarvoor zijn we bij elke thuiswedstrijd heel erg zichtbaar. We verschijnen zestien keer op de bovenste boarding, hebben borden boven Vak P en zijn wedstrijdsponsor geweest.’
Mooie rapportages
Olde Klieverik: ‘In het datawarehouse vatten we alle data samen die FC Twente heeft. Van daaruit maken we mooie rapportages. Je hebt financiële data die je dagelijks wilt zien, maar ook spelersdata waaruit je kunt opmaken hoe spelers ‘performen’, hoe ze zich voelen, wat hun ‘well being’ is, wat er uit de sprinttests komt. Als je dat allemaal goed bijhoudt, kun je over enige tijd een profiel maken van een speler. Daaruit kun je opmaken hoe groot de kans is dat hij goed gaat presteren of geblesseerd is.’
Hij vervolgt: ‘Maar aan alleen data heb je niets. Je moet ze kunnen begrijpen en wij maken die vertaalslag. FC Twente is echt een bolwerk aan de operationele kant. Ze hebben qua hr, finance, marketing en sport ontzettend veel data. Datagestuurd werken begint bij een partij die snapt hoe je al die data bij elkaar krijgt en weet hoe je logische naampjes geeft aan de nulletjes en de eentjes.’
Lubbers haakt in: ‘Vaak beginnen we met één tot drie mensen binnen een bedrijf, meestal financials die wat meer met data willen doen. Enkele collega’s van ons gaan letterlijk de organisatie van FC Twente rond en met de verschillende afdelingen om tafel. Ze geven demo’s om te laten zien wat je ermee kunt en wat het eventueel voor hen kan betekenen. We houden zelfs zeepkistsessies om te laten zien wat ze ermee kunnen. Dat slaat aan.
Overtuigen van meerwaarde
Victa, dat ook een kleine vestiging heeft in Amsterdam IJburg, hielp ondertussen al zo’n 2.000 bedrijven met dataoplossingen. Olde Klieverik: ‘We richten ons op het zoeken naar de beste producten op het gebied van data en business intelligence. Daar bijten we ons in vast en van daaruit kunnen we onze klanten goed adviseren. Concurrenten in onze markt worden bij bosjes overgenomen. Wij zijn ‘privately owned’ en worden niet gedreven door aandeelhouders die zeggen dat je moet pushen of groeien. We gaan echt voor kwaliteit en dat zien we terug.’
Lubbers daarop: ‘We kunnen nog zoiets moois inzetten, maar als mensen er niet in geloven, dan heeft het geen zin. Het is echt belangrijk dat je de mensen eerst meeneemt en ze overtuigt van de meerwaarde.’
Olde Klieverik sluit erop aan: ‘Als datapartner ben je de enige die iets met de data van een organisatie doet. Met FC Twente is een soort van exclusiviteit afgesproken en dat werkt wederzijds goed. Dat betekent dat wij er de volle focus op hebben en dat de club meteen een goed resultaat geleverd krijgt. We verzamelen data en maken ze inzichtelijk in dashboards, rapportages waar je als klant echt wat aan hebt. We zijn bezig met data-science en AI, het voorspellen, automatiseren en optimaliseren op basis van data. We werken hierin samen met FC Twente om een breed draagvlak te creëren binnen de hele organisatie. Pas als iemand vertrouwen heeft in de opzet gaan we stapsgewijs aan het werk.’
Succesvoorstelling
De versterkte band met FC Twente levert Victa al merkbaar resultaat op. Lubbers: ‘We hebben heel bewust gekozen om onze reclame op de bovenste ring te plaatsen, zodat die 30.000 mensen in het stadion ons zien en herkennen. Het was in onze branche echt moeilijk om aan personeel te komen. Dat is nagenoeg geen probleem meer. We halen er ook heel veel uit.’
Olde Klieverik: ‘FC Twente is een community. Daar wil je bij horen, deel van uitmaken. Als je de datapartner van FC Twente mag zijn, straal je uit een betrouwbarepartner te zijn.'
Geen wonder dat een verlenging met twee jaar van het contract tussen beide partijen nabij is. Ron Lubbers sluit
af: ‘We zijn ontzettend blij met het partnership bij FC Twente. Onze mensen maken er nog net geen ruzie over wie er voor FC Twente aan de slag mogen. Twente geeft ook zelf aan dat het er als organisatie veel baat bij heeft. Het eerste jaar is tot nu toe een groot succes.’
