TOS Uitgelicht: Tom Damveld mede-eigenaar van Indulux
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Tom Damveld aan het woord. Hij is mede-eigenaar van Indulux.
Tom Damveld (Indulux): ‘Ons licht is de Mercedes onder de verlichting’
‘Licht is beleving’, verklaart Tom. Tom Damveld is mede-eigenaar van Indulux, een lichttechnisch(e) groothandel en adviesbureau inéén. We zitten in de vergaderruimte van Indulux aan de Lonnekerbrugstraat in Enschede. Om zijn uitspraak te verduidelijken verandert Tom met één druk op de knop de warme, enigszins gedempte verlichting van de ruimte in helder wit licht. Op datzelfde moment verschuift de sfeer van ontspanning naar focus. ‘Dat bedoel ik’, lacht hij. ‘Licht heeft veel invloed. Zo vergroot sfeerverlichting je creativiteit en is wit licht heel geschikt om een middagdip te verjagen. Maar wil je bijvoorbeeld vlees op z’n voordeligst presenteren, dan kies je voor een lamp met meer rood in het spectrum.’
Wat heeft licht nog meer te bieden?
‘Licht gaat ook over veiligheid en duurzaamheid. KLM maakt bij het schoonmaken van de kerosinetanks van vliegtuigen gebruik van onze explosieveilige lampen. De vrachtwagens van Defensie zijn ook uitgerust met vergelijkbare verlichting. En laatst werden we gevraagd voor de verlichting van een cellencomplex in Amsterdam. Dat vereiste onder meer verlichting waar je bij wijze van spreken met een tank overheen kunt rijden.
Kijk je naar duurzaamheid, dan zijn parkeergarages een goed voorbeeld. Zo’n garage heeft vaak een activiteit van 20%. Wij adviseren dan duurzame led-verlichting in combinatie met een sensor. Dat scheelt enorm veel energie en daarmee kan de beheerder tot wel 70% op zijn energiekosten besparen.’
Hoe ben jij de verlichtingsbranche ingerold?
‘Ik was als klein kind al gefascineerd door licht. Daar werd ik rustig en blij van, is mij vaak verteld. Mijn opleiding bracht me naar een baan in de elektrotechniek. Maar voor mijn werk was ik vaak op sportvelden te vinden en daar werd ik opnieuw aangetrokken door de verlichting. Dat werkte destijds nog op basis van een gasontlading: dat gas ontsteek je, er ontstaat een vlamboog en vervolgens warmen de mineralen in de verlichtingsbuizen op. Dat is toch gaaf? Ik besloot ter plekke dat ik verder wilde met verlichting. Inmiddels zit ik alweer 12 jaar bij Indulux en krijgen we opdrachten uit heel Nederland. In het westen zijn ze erg gecharmeerd van onze nuchtere aanpak: aanpakken, goed werk leveren en vedan.’
Wat geeft jou het meest voldoening in je werk?
‘Het mooie is dat ik er mijn creativiteit in kwijt kan. Elke opname is anders en daarom is mijn advies altijd projectspecifiek. Desnoods ontwikkelen we iets nieuws. De gevel van Porsche Centrum Twente in Deventer – en inmiddels ook die van de Porsche-dealers in Rotterdam en Oisterwijk – die ‘s avonds rood kleurt, is bijvoorbeeld een concept dat wij hebben uitgedacht. En voor Grolsch heb ik, samen met Nedap, een lamp ontwikkeld die de smaak van het bier niet aantast: de Intenz Brewbay luminaires. Je moet weten: het lichtspectrum loopt van ultraviolet naar infrarood licht. Hoe dichter het type licht tegen het ultraviolet aanzit, hoe groter de invloed ervan op de smaak van het bier. Met die informatie ben ik samen met fabrikanten een lamp gaan ontwikkelen die minimaal 10 jaar meegaat, geschikt is voor grote hoogtes én de biersmaak niet beïnvloedt. Grolsch heeft de lamp driekwart jaar boven de beugelfles getest en daarna goedgekeurd en uitgerold.’
Zeg je weleens ‘nee’ tegen een opdracht?
‘Jazeker. Klanten willen soms iets, maar als we daar niet achter staan, dan leveren we het niet. Led-tl-buizen bijvoorbeeld, dat zijn gemodificeerde tl-buizen met led. Die zijn aantrekkelijk, want goedkoop, maar zit geen keurmerk op. Als mensen daarover beginnen, drink ik mijn koffie op en neem ik met een vriendelijke handdruk afscheid. Ik begrijp dat prijs een belangrijke overweging is voor opdrachtgevers, maar goedkope led-tl-buizen kunnen op de lange termijn veel problemen veroorzaken. Kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs. De lampen die wij leveren zijn de Mercedes onder de verlichting. Het design is in orde, ze hebben een uitstekende kwaliteit én een langdurige betrouwbaarheid.’
Hoe draagt de TOS bij aan het succes van Indulux?
‘Ons lidmaatschap van de TOS gaat het 3e seizoen in en ik ga zowel naar de wedstrijden als de bijeenkomsten. De mensen zijn vriendelijk en de focus ligt niet gelijk op het uitwisselen van visitekaartjes. Dat vind ik erg prettig. Je doet uiteindelijk toch pas zaken met elkaar als je de ander een beetje hebt leren kennen. Ik neem bovendien regelmatig mijn klanten mee naar de wedstrijden. SPIE Amsterdam rijdt met alle plezier deze kant op voor Ajax-Twente. En de rally reed ik met een installateur die klant is bij ons. Hij regelde de auto, de TOS de rest.’