TOS Uitgelicht: Stefan Katalanc van Crossmedia House
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Stefan Katalanc aan het woord, mede-eigenaar van Crossmedia House.
Stefan Katalanc (Crossmedia House): “De aanhouder wint, op het veld én online”
Geen baan en weinig perspectief vanwege een economie die op slot zit. Voor velen zijn dat redenen genoeg om pas op de plaats te maken. Stefan Katalanc en Akad Demirdag dachten daar anders over. Juist dan besluiten de twee voor zichzelf te beginnen. ‘De banen lagen door de financiële crisis niet voor het oprapen en we woonden nog thuis. Gevoelsmatig hadden we daardoor weinig te verliezen.’ En dus richtten ze in 2011 Crossmedia House op. Bedrijven houden de hand op de knip en opdrachten zijn schaars. Toch groeit Crossmedia House binnen twee jaar uit tot een winstgevend bureau vanuit de gedachte: de aanhouder wint. Stefan: ‘Ik kan slecht tegen opgeven.’
Hoe hebben jullie Crossmedia House na die startfase verder opgebouwd?
‘We hebben het eigenlijk heel nuchter aangepakt. In het begin deden we alles zelf. Daardoor weten we hoe alle onderdelen werken, van design tot development en marketing. Daarna zijn we stap voor stap gaan uitbreiden. Eerst kwamen de vormgevers erbij, daarna de programmeurs en later de marketeers. We zijn nu met 10 mensen en iedereen doet waar hij goed in is. We zijn daarin duidelijk naar elkaar. Dat werkt het prettigst. Privé zien we elkaar trouwens ook regelmatig, dat zegt alles over hoe goed de onderlinge band is.’
Elk marketingbureau heeft z’n eigen niche. Waar richten jullie je op?
‘Wij bouwen aan meetbare online groei voor ondernemers. Dat doen we via zoekmachinemarketing en websiteontwikkeling. Veel ondernemers missen de tijd of kennis om echt resultaat uit hun online marketing te halen. Wij zorgen dat website, online vindbaarheid en campagnes beter samenwerken zodat alles elkaar versterkt. Daarnaast helpen we bedrijven met e-mailmarketing, social media advertising en online adverteren op marketplaces. We vinden het belangrijk om ondernemers daarin te ontzorgen. We nemen werk uit handen én kijken actief mee: waar liggen kansen en waar moeten we bijsturen? Klanten hoeven daar niet zelf achteraan.’
Gaat AI de toekomst van marketing drastisch veranderen?
‘Ik denk dat het vergelijkbaar is met hoe Google ooit opkwam. AI verandert vooral hoe mensen zoeken en beslissingen nemen. Waar Google meerdere resultaten laat zien, geven AI-systemen vaak één direct antwoord. Je moet je content en techniek daarom anders inrichten. Denk aan de juiste informatie, technische structuur en data die ervoor zorgen dat een AI-systeem jouw bedrijf aanbeveelt in plaats van de concurrent. Nog niet iedereen is zich daarvan bewust, dus wij proberen klanten daarin mee te nemen, bijvoorbeeld via social media, nieuwsbrieven en onze website.'
In hoeverre werken jullie volgens een vaste aanpak, of verschilt dat per klant?
‘Wij werken gestructureerd, maar nooit volgens een standaard trucje. We beginnen met scherp krijgen waar een ondernemer staat en waar de groeimogelijkheden zitten. Daarna combineren we websiteontwikkeling, zoekmachinemarketing en campagnes met monitoring. Als iets niet werkt zoals bedacht, dan blijven we niet hangen, maar passen het aan. Uiteindelijk moet marketing resultaat opleveren.’
Twijfel je weleens over de keuzes die je maakt?
‘Het grootste risico in ons vak is dat je heel veel kunt en daardoor ook geneigd bent om alles aan te pakken. Dan verlies je focus, dus daar moet je scherp op blijven: waar staan we voor en waar gaan we voor? Natuurlijk komt er weleens iets voorbij dat net buiten de kern valt en we toch oppakken, maar de basis moet duidelijk blijven.’
Jullie maken nu voor het 3e seizoen deel uit van de TOS. Wat haal je daaruit?
‘Ik bezoek de wedstrijden met relaties en vrienden. Dat is altijd gezellig. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk bij de evenementen te zijn. Mijn favoriete events zijn het walking diner en het wisseldiner, maar ook de sportactiviteiten. Wanneer iedereen in een sportoutfit rondloopt, is het contact op de een of andere manier toch spontaner. Ik vind dat dat heel goed past bij de Twentse manier van doen en daarmee ook bij ons. We zijn hier geboren en getogen. Of ik nóg een overeenkomst zie met FC Twente? Uiteindelijk willen we gewoon winnen; daarin verschilt voetbal niet van het bedrijfsleven. Je doet je stinkende best om een goed resultaat neer te zetten en het liefst neem je aan het eind van de dag 3 punten mee naar huis.’
Tot slot: waar ben je na 15 jaar ondernemerschap het meest trots op?
‘Dat we meer dan 230 Google-reviews met vijf sterren hebben. Daarin noemen opdrachtgevers ons toegankelijk en bereid om te helpen, ook als het even niet uitkomt. Die reviews zeggen mij vooral iets over hoe we willen werken: dichtbij, betrokken en betrouwbaar. Klanten moeten het gevoel hebben dat ze ons kunnen bellen als er iets speelt, en dat wij het oppakken alsof het ons eigen bedrijf is. Want hoe fijn is het als iemand zegt: “Wij regelen dit voor je, dus laat het maar los.” Dat geeft een boel rust.’