TOS Uitgelicht: Marcel Wiggers van Wiggers Mastercars
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Marcel Wiggers aan het woord, eigenaar van Wiggers Mastercars.
Marcel Wiggers (Wiggers Mastercars): ‘Ik heb het mooiste kantoor van Nederland.’
Een Rolls-Royce met een geïntegreerde RR-paraplu in het portier – ook aan de bijrijderskant. Of een Maserati Coupé met zwarte bekleding en een geel stiksel. Voor de klanten van Wiggers Mastercars draait alles om details. Marcel Wiggers: ‘Precies daarom verkopen we vooral auto’s die we niet op voorraad hebben. Mensen hebben een wens en wij gaan vervolgens op zoek. Daar hebben we gelukkig software voor, maar we steken er ook veel tijd in om de gewenste auto te vinden, want daar maken we het verschil. Afspraken nakomen is ons op het lijf geschreven. Zo houden we de gunfactor hoog.’
Op je website staat dat een droomauto pure emotie is. Geef eens een voorbeeld.
‘Je praat hier met mensen over een passie. Een luxe wagen heeft niks te maken met een vervoersbehoefte. Als je alleen al zo’n auto start, dan krijg je de kriebels. Dat geldt voor mij en voor heel veel mannen en ook voor een handjevol vrouwen. Vandaar ook dat ze vaak hele specifieke wensen hebben en met alle plezier wachten tot precies die auto op de markt komt. We merken het ook bij een ander onderdeel van onze bedrijf: onze poetsservice Wiggers Mastershine. Alle auto-eigenaren kunnen hun auto bij ons brengen voor een wellnessdag. Die valt geweldig goed in de smaak. We poetsen de auto dan totdat-ie weer als nieuw is en brengen daaroverheen een glascoating aan; dat is een soort anti-aanbaklaag. Wordt de auto vies, dan hoeven ze ‘m alleen maar even te wassen en die shine komt weer omhoog. Dus google je op “wellness”, dan vind je tussen alle zoekresultaten naast Saré Thermen & Beauty en Huize Hölterhof tegenwoordig ook Wiggers Mastercars staan’, lacht Marcel.
Draait alles bij jou om auto’s?
‘Ik ben ook een enorme voetballiefhebber. Mede daarom zit ik bij de TOS, want daar kan ik voetbal combineren met netwerken. De TOS biedt een mooie combinatie van voetbal en bijeenkomsten en er zijn veel leuke ondernemers bij aangesloten. Tijdens die bijeenkomsten zit je regelmatig om tafel met mensen die je niet of niet zo goed kent. Er is dan alle ruimte om te horen wat de ander doet, om uitdagingen met elkaar te bespreken en om wat meer over mijn eigen vakgebied te vertellen. Dat zijn altijd gezellige en vruchtbare avonden.’
Waar ben je het meest trots op?
‘Dat we een mooi team vormen samen. Iedereen heeft dezelfde drive en staat dag en nacht voor onze klanten klaar. Ook onderling hebben we een goede klik. We hebben plezier in ons werk, zijn allemaal auto-minded en delen hetzelfde gevoel voor humor. Daar ben ik echt trots op, want dat plezier straalt af op onze klanten. Dat merk je vooral als hier nieuwe klanten naar binnen lopen. Die komen via via of hebben ons op internet gevonden en zijn wat afwachtend, benieuwd naar waar ze terecht zijn gekomen. Binnen een kwartier lijkt het alsof we elkaar al jaren kennen. Eerst gaat de jas uit, dan gaan ze er ontspannen bij zitten en komen ze los. Dat is mooi om te zien.’
Wat zijn de laatste ontwikkelingen?
‘Er verandert van alles, maar ik zit in een positie waarin ik niet voorop hoef te lopen. Wij verkopen elk merk en elke uitvoering; ook zakelijke auto’s als BMW en Mercedes, maar omdat wij geen dealer zijn, hoeven wij niks op voorraad te hebben. Komt er een model op de markt dat goed aanslaat, dan kan ik ‘m altijd nog bestellen. Mijn belangrijkste taak is de communicatie met mijn klanten, dan komen de verzoeken vanzelf. Het zou mooi zijn als we nog wat verder kunnen groeien met een paar extra mensen in dienst, maar we gaan het zien. Wat ik in algemene zin wel merk, is dat ze vroeger bij de AutoRAI vier rijen dik stonden om een glimp op te vangen van de nieuwste auto’s maar die tijd is geweest. Ik vraag me af waar dat heen gaat. Daarom is het extra leuk als hier kinderen naar binnenlopen om zich te vergapen aan al het moois dat hier staat. Pas nog was er eentje, die keek alleen maar naar de uitlaten. Vond-ie prachtig. Ik snap dat helemaal. Ik heb het mooiste kantoor van Nederland. Kijk eens wat een uitzicht, daar kan geen schilderij tegenop.’