TOS uitgelicht: Kim Bagerman van XQLUSIV
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Kim Bagerman aan het woord. Zij is eigenaar van XQLUSIV.
Zie haar website: https://www.xqlusiv.nl
Kim Bagerman: ‘Elk product in mijn assortiment is een regelrechte smaaksensatie’
Overal waar je kijkt, liggen kookboeken en magazines voor foodies. - Het zijn er in totaal wel 400, hoor ik later. - En op het kookeiland staan enkele bijzonder vormgegeven flessen vol goudgele olijfolie. Bij Kim Bagerman draait alles om lekker eten en drinken en gezelligheid. ‘Die dingen zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij elkaar zijn, kaarsjes aan, hapjes op tafel; het is de rode draad in mijn leven. Zo ben ik opgegroeid en in ons eigen gezin gaat het precies zo.’
Vertel eens, waar en hoe begint jouw verhaal?
‘Nou, bij mijn ouders dus, toen ik nog jong was. Die passie voor eten en drinken is altijd gebleven. Op een gegeven moment ben ik zelfs op de website kokenmetkim.nl recepten gaan plaatsen van mijn meest favoriete gerechten. Maar verder deed ik niks met mijn passie. Het keerpunt kwam toen ik samen met mijn man in Dubai was. Daar proefde ik dim sum… echt hemels, zo lekker. Zou ik die niet mee kunnen nemen naar Nederland zodat anderen dat ook konden proeven? Nou mag je helaas geen vlees en vis importeren uit de Emiraten, dus die dim sum is daar vooralsnog gebleven, maar het idee was geboren: ik wilde smaaksensaties verzamelen en beschikbaar maken voor anderen. Ik had al heerlijke olie uit Spanje, ethisch verantwoorde ganzenlever en eendenlever en meerdere bijzondere wijnen. En dus werkte ik mijn plannen verder uit, maakte een website en waagde de sprong: ik werd ondernemer.’
Vanwaar de naam XQLUSIV?
‘Je spreekt het op z’n Engels uit: exclusive. Daarmee wil ik niet zeggen dat de producten exclusief bij mij verkrijgbaar zijn, maar wél dat elk product in mijn assortiment een wow!-factor heeft. Ik zou ze zelf ook kopen of cadeau willen krijgen. Het zijn stuk voor stuk pareltjes, waar ik heel bewust naar op zoek ga. Al loop ik er soms ook zomaar tegenaan. Zo was ik afgelopen zomer in Zwitserland en daar zag ik een mooie olijfolie in een handgeschilderde fles. Die gaat dan in dozen mee naar Nederland. Zo’n bijzondere fles mag dan best wel iets kosten, maar ik heb ook goedkopere producten in mijn assortiment. Het gaat namelijk niet om de prijs. Wat voorop staat, is dat ze net die extra touch geven aan je gerecht. Dat ze je verrassen waardoor je maximaal geniet. Ze zijn dan ook ideaal voor een feestje, het weekend of als cadeau voor een hobbykok, voor iemands bruiloft of als kerstpakket.’
Waar ben je op dit moment druk mee?
‘Met relatiegeschenken en kerstpakketten. Ik heb wat voorbeelden op mijn website staan, maar mensen kunnen ook hier komen en zelf een pakket samenstellen. In Oldenzaal weten ze me al te vinden als ze een bijzonder cadeau zoeken voor een feestje, of voor wat lekkere dingetjes voor in het weekend. De kerstpakketten en relatiegeschenken zijn een logisch vervolg daarop. En ik organiseer wijnproeverijen. Ik heb een hele gezellige ruimte en genoeg wijn en lekkere hapjes in huis om een avond te vullen.’
Wie inspireert jou?
‘Moet ik kiezen? Donna Hay, Miljushka, Ottolenghi, Sergio Herman... Zij zijn stuk voor stuk goeie koks. Maar met Miljushka zou ik weleens willen koken. Zij lijkt mij als persoon namelijk heel gezellig en ze houdt volgens mij net zo van eten als ik. En verder vind ik verrassende producten heel inspirerend, zoals de Belper Knolle, een Zwitsers koemelkkaasje met zout, knoflook en zwarte peper. Dat rasp je over de pasta, een salade of – zoals mijn zoon graag doet – gewoon over een cracker. Je smaakpapillen weten niet wat ze meemaken. Of het nieuwe Foie Royale; dat is ethisch verantwoorde en goddelijk smakende ganzenlever dat steeds meer sterrenrestaurants gebruiken. Een ander merk waar ik heel enthousiast van word, zijn de zeewierproducten van Lofoten. Zeewier is een superfood; het is een enorme smaakmaker en bovendien heel gezond. En laat ik het gave merk SAL de IBIZA niet vergeten. Toen ik toestemming kreeg om hun Himalaya-zoutproducten te verkopen, maakte ik in gedachten wel even een sprongetje.
Nou ja, je snapt het al: al die heerlijke smaaksensaties deel ik graag met anderen. Zij hoeven de zoektocht naar iets lekkers en bijzonders niet meer te maken, want dat heb ik al voor ze gedaan en ik adviseer hen er graag over. Zo belandde bijvoorbeeld een van mijn wijnen via Perry Faulhaber als relatiegeschenk bij de TOS-leden. Hoe leuk is dat? Die wijn is overigens nog na te bestellen bij het TOS-bestuur.’
Over de TOS gesproken, wat haal jij uit jouw lidmaatschap?
Ik ben nog niet zo lang lid en door corona zijn we nog niet veel bij elkaar geweest. Maar ik hoop er veel gezelligheid en een netwerk te vinden. Dat je onder het genot van lekker eten en drinken en rondom de wedstrijden elkaar (beter) leert kennen. Dat past helemaal bij mij.’
Tekst: Loes Stadhouders
Foto's: Barbara Trienen