TOS Uitgelicht: Joost Kötter, mede-eigenaar van Kötter Living.
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week spraken we met Joost Kötter, mede-eigenaar van Kötter Living.
Joost Kötter (Kötter Living): Van antiek naar hotel chique
Het verhaal van Kötter Living begint in 1985 met een aanhanger vol antiek. Robert Kötter pikt het antiek her en der op om de stukken daarna door te verkopen. Hij heeft er een neus voor, maar is niet de enige Kötter met een handelsgeest. In 1999 nemen zijn broers het roer succesvol over en sinds 2013 hebben Joost en Bas Kötter de teugels van dit familiebedrijf stevig in handen. Ook zij weten precies hoe ze de woonwinkel interessant en relevant moeten houden. Joost: ‘Waar vroeger de showroom vol stond met grenen en later teak, speelt de collectie nu in op de vraag naar 'hotel chique' – een luxe stijl die warmte en elegantie uitstraalt. Over twee jaar kan de overall woonstijl zomaar weer anders zijn. We bewegen mee met de trends en de behoeften van onze klanten. Maar daarbinnen varen we onze eigen koers.’
Komt daar de slogan ‘a different story’ op jullie website vandaan?
‘Wij doen het inderdaad graag net iets anders’, beaamt Joost. ‘Om te beginnen werken we met merken die verder niet in deze regio verkrijgbaar zijn. Daarnaast importeren we onder de naam Nyawa uit Indonesië kleinere items, zoals salontafels, kussens, spiegels en andere accessoires. Nyawa betekent ziel in het Javaans en bestaat uitsluitend uit ambachtelijke meubelstukken van natuurlijke materialen. Daarvoor reizen we zelf af naar Azië. Dat alles maakt onze collectie behoorlijk uniek. Tot slot geven we onze klanten heel uitgebreid advies. We maken een 3D-tekening van de in te richten ruimte en stylen die volledig met meubels en accessoires, muur- en raambekleding, vloeren en verlichting. Het complete plaatje dus. Onze stylisten zijn daar echt steengoed in.’
Hoe ziet jouw eigen interieur er eigenlijk uit?
‘Een beetje zoals hier. En ook wij wisselen vaak van inrichting, ongeveer elke 2-3 jaar. Mijn vriendin is dan vaak nog dik tevreden met wat er staat, maar als ik iets leuks nieuws zie binnenkomen dan wil ik het weer anders. Wat dat betreft, wijken we af van de gebruikelijke rolverdeling. In onze showroom ontvangen we juist vaak eerst vrouwelijke klanten die met nieuwe interieurideeën rondlopen; in het weekend komt hun man mee om de laatste knoop door te hakken. Thuis ben ik degene die voorop loopt als het om het interieur gaat.’
Voor welke klantvraag loop jij warm?
‘Het leukste is als iemand ons de vrije hand geeft’, lacht Joost, ‘en als iemand al verschillende dingen heeft gezien, maar niet weet hoe daar een geheel van te maken. Dat is echt leuk om te doen. Maar ik ontvang ook met veel plezier iemand die alleen een bank wil hoor. Ook dan krijg je alle aandacht. We kijken dan of de bank wel echt past in je interieur en bij je woonbehoefte: ben je wat ouder en zit je het liefst rechtop of houd je er juist van om avonden achter elkaar onderuit op de bank te netflixen? En hoe een bank zit, daar kom je maar op één manier achter. Daarom verkopen we vrijwel niks online. Een bank, stoel of tafel moet je ervaren.’
Hebben jullie nog dromen, wensen of plannen?
‘In basis zijn we erg tevreden met hoe het loopt. We zijn superblij met de nieuwe showroom die we in september hebben geopend. Dit pand heeft met haar verdiepinghoge, glazen wanden een hele fijne open uitstraling. Verder loopt onze vestiging in Nijverdal lekker en ook ons eigen merk Nyawa – dat niet alleen in onze showroom ligt, maar ook als groothandelmerk beschikbaar is voor andere woonwinkels – ligt goed in de markt. Toch zijn er nog wel wensen ja. Zo hopen we meer bedrijfsruimtes, ontvangstruimtes en andere zakelijke ruimtes te mogen inrichten,’ deelt Joost enthousiast. ‘Een huiselijke sfeer op kantoor of in je zaak creëert een prettige werkomgeving en dat is iets wat we uitstekend kunnen neerzetten. We hebben al wat mooie projecten gedaan en daar willen we graag meer van. Dus als iemand zijn kantoor of zaak een warme, stijlvolle upgrade wilt geven, dan houden wij ons aanbevolen.’