TOS Business

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Huseyin Buyur aan het woord. Hij werkt bij ABN AMRO.

Huseyin Buyur (ABN AMRO): ‘Ik ben een menselijke financiële wegwijzer’

Bankieren is anno 2022 een totaal ander verhaal dan in pakweg 1999. Steeds meer bankkantoren sluiten, bankieren op afstand lijkt de norm, en face to face-contact lijkt minder te worden. Tegelijkertijd is de bank dichterbij dan ooit. Hij ligt namelijk naast je op je eigen bank, in je telefoon. Je merkt ook dat mensen gewend raken aan beeldbankieren en bankzaken in hun eigen tijd aan de keukentafel willen regelen.

Verder is de wet- en regelgeving rondom bankieren strenger dan ooit. Hoe is het om in zo’n veranderlijke wereld te werken en/of te bankieren? ‘De bancaire wereld is inderdaad continu in beweging’, beaamt Huseyin. ‘Ik heb bijvoorbeeld geen exact beeld hoe de bankwereld over pakweg vijftien jaar er uitziet. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Maar vandaag is vandaag en ik heb nog steeds plezier in wat ik doe.’

Nou, vertel dan maar eens: wat doe je precies?

ABN AMRO bedient klanten in de categorieën: retail, vermogensbeheer en zakelijke bank. De corporate/zakelijke bank is daarnaast gesplitst in kleinzakelijk, internationaal en midden-/grootzakelijk. Ik werk voor die laatste categorie en hou me onder andere bezig met het regelen van financieringen voor ondernemers. Voor hen ben ik een soort financiële wegwijzer binnen de bank; financieringen vergen namelijk veel (intern) overleg met specialisten en ik weet de weg. Daarbij houden we het belang van zowel de klant als de bank goed in het oog én in evenwicht.’

Jij werkt al heel lang bij ABN AMRO. Wat houdt het interessant?

‘Dat klopt, ik zit hier al aardig wat jaartjes. De variatie van het banklandschap in combinatie met het klantcontact bevalt me goed. Ik haal veel voldoening uit het goed nakomen van mijn verantwoordelijkheden en uit de gesprekken met ondernemers. Ik ben regelmatig zelfs in de vakantie nog dingen aan het regelen. Ik wil dat mijn klant weet en merkt dat hij op me kan bouwen. Ik ben ook resultaatgericht. Dat resultaat hoeft niet altijd positief te zijn voor de klant, als het maar duidelijk en uitlegbaar is. Dan kan iemand weer verder.’

Welk thema is hot topic momenteel?

‘Dat zijn er meerdere. Allereerst is daar het nakomen van de wet-regelgeving van DNB/ECB.  Als bank zijn wij de poortwachter voor de bancaire systemen. Wij moeten voorkomen dat we terrorisme en witwaspraktijken faciliteren. Dat houdt in dat wij, als banken, onze klanten door en door moeten kennen. Enerzijds wil je dat ook om ze goed te kunnen adviseren, anderzijds worden we daartoe verplicht door de overheid.  Nog zo’n hot topic is duurzaamheid. Veel klanten zijn bezig met het verduurzamen van hun verdienmodel. Denk bijvoorbeeld aan een handelaar die met zijn vastgoed nog niet aan de wetgeving qua duurzaamheid voldoet of die de afvalstofscheiding in zijn productieproces wil verbeteren. Deze relaties kunnen wij ondersteunen met het juiste advies/product.

En een thema van alle tijden is dat de bankzaken waar een ondernemer dagelijks mee te maken heeft, goed moeten functioneren. Denk aan internetbankieren, pasjes, cybersecurity enzovoort. Zo niet, dan krijg ik dat op mijn bordje.

Wat ook een uitdaging is, is de verschuiving van lokaal naar regionaal. Daarmee bedoel ik dat ik niet meer alleen lokale ondernemers verder help, maar ondernemers van de Betuwe tot aan Groningen. Hoe hou je dan voeling met je klant? Het is een van de redenen dat ABN AMRO lid blijft van lokale netwerken zoals de TOS. Wij willen ons gezicht blijven zien; ondertussen pikken we signalen op uit de markt en zorgen we voor de nodige leads. Dat voelt overigens helemaal niet als een zakelijk “moetje”. Ik hou van gezelligheid en de TOS/ FC Twente hebben me veel gebracht aan contacten en leuke momenten. Ik ga daar altijd met veel plezier samen met mijn collega Zeki Aksu naartoe, want zoals ik al zei: ik vind het ook belangrijk om plezier te hebben in wat ik doe.’

En trek jij dan altijd met dezelfde mensen op of leer je ook nog steeds nieuwe mensen kennen?

‘Dat laatste! Tijdens het daguitje met de TOS naar Harderwijk bijvoorbeeld zat ik met onbekenden op de boot. Dat was leuk. Ook bij andere activiteiten, zoals het Wisseldiner, leer je altijd wel nieuwe mensen kennen en hoor je weer nieuwe verhalen. Soms helpt me dat in mijn werk, soms niet. Wat ook leuk is, is het TOS Businessteam. Daar speel ik al jaren in mee. Dat is enerzijds gezellig – ik vind het fijn om met mensen om te gaan – en anderzijds leer je de heren zo ook op een andere manier kennen. Gelukkig behalen wij bovendien de nodige overwinningen wat onze coaches natuurlijk erg tevreden stelt.’

Als laatste een persoonlijke vraag: ben je altijd in zo’n goed humeur?

‘Ja, je krijgt mij niet chagrijnig. Behalve als iemand zijn afspraken niet nakomt of bovengenoemde topics  te veel vragen en dat ten koste gaat van het (persoonlijk) bankieren. En natuurlijk als Twente verliest, dan ben ik ook heel even niet te genieten. Maar verder, nee. Ik haal veel positiviteit uit dingen om me heen. Zelf sporten, lekker thuis barbecueën met familie, met vrienden en collega’s op stap gaan... Er valt genoeg leuks te doen.’

Fotografie: Barbara Trienen

IMG 7089 BarbaraTrienenPhotography TOS ABNAMRO 00023 v2
IMG 7104 BarbaraTrienenPhotography TOS ABNAMRO 00025 v3