Het uitzendbureau in horecapersoneel
Tijdens zijn opleiding Small Business en Retail Management bij Saxion kwam Lars de Goede al vrij jong in de horeca terecht. Hij werkte veel als ambulant kelner, onder meer bij Sprakel in Lonneker. Voor zijn opleiding moest De Goede als project een eigen bedrijf opstarten. Bij een barbecue thuis rees de vraag waarom hij eigenlijk geen uitzendbureau in horecapersoneel begon. De kiem voor het succesverhaal van StudentKelner was gelegd.
Vanuit het niets heel groot
Vier jaar geleden maakte hij kennis met zijn huidige zakelijke compagnon Pepijn de Vos. ‘Mise en Place, waar hij werkte, ging failliet. Een gemeenschappelijke vriendin, die al bij StudentKelner zat, vroeg me of ik hem niet aan een baan wilde helpen. Bij FC Twente deed ik toen al de businesscatering. Nadat we zijn gaan samenwerken, hebben we ook de publiekscatering opgepakt. Het werd vanuit het niets in één keer heel groot. Nu vullen we elke thuiswedstrijd zo’n 330 diensten in bij FC Twente.’
Het personeel van StudentKelner bedient de fans vanuit de gracht in acht en in de omloop op de tweede ring met tien kiosken met telkens acht tot veertien medewerkers. ‘In elke daarvan is er één leider. Een servicemedewerker houdt alles in de gaten en kan ingrijpen als zich bijvoorbeeld een storing in de apparatuur voordoet of als er ergens te weinig of juist teveel mensen in de bediening zijn. En we hebben vier runners, die voor de bevoorrading zorgen.’ In totaal beschikt StudentKelner over een bestand van liefs 650 oproepkrachten. FC Twente is een van de grootste afnemers van personeel in het klantenbestand, waartoe onder meer ook Metropool, de Vliegbasis Twenthe en Goodfood Concepts behoren. Verder zijn er ook dit jaar weer diverse grote evenementen waar veel medewerkers van StudentKelner worden ingezet, zoals de Zwarte Cross, het Freshtival, activiteiten op Koningsdag en mogelijk Lowlands. Ook veel horecazaken weten StudentKelner te vinden. Zelfs grote industriële en logistieke bedrijven zijn gecharmeerd van de motivatie en inzet van studentkelners.
Jaarkaart in Vak 303
Al vanaf zijn jeugd had De Goede een jaarkaart van FC Twente in Vak 303 (boven Vak P). ‘FC Twente was voor mij echt een avondje uit. Die gezelligheid en het positivisme van de toeschouwers waren echt gaaf. Ook toen we nog dertig man aan het werk hadden, kon ik zelf nog wel van de wedstrijden genieten. Maar sinds ik met Pepijn de hele publiekscatering erbij ben gaan doen, lukt dat niet meer. Een vriend van mij heeft sindsdien mijn jaarkaart en zelf ben ik druk tijdens de thuiswedstrijden.’
Tijdens de duels van FC Twente is De Goede, zelf nog actief voetballer met de vriendengroep van LSV 4 in Lonneker, vooral druk doende met de coördinatie van het personeel. ‘Een grote groep van ons is keihard aan het werk om de toeschouwers van een drankje en een hapje te voorzien. Al vind ik het wel oprecht jammer dat ik daardoor niet veel van het voetbal meer zie. Meestal kijk ik na afloop de samenvattingen terug.’
De Goede vervolgt: ‘Onze medewerkers delen we steeds voor een halfjaar in. We merken wel dat het inplannen steeds lastiger wordt. Twee weken voor elke wedstrijd sturen we daarom een bevestigingsapp met daarin de tijd waarop ze zich moeten melden en hoe laat de aftrap van de wedstrijd is.’ Lachend: ‘Je hebt namelijk altijd wel een paar slapers die het niet hebben onthouden.
Eigenaren San Remo
Sinds begin van dit jaar zijn De Goede en De Vos ook de eigenaren van het bekende studentencafé San Remo aan de Stadsgravenstraat in Enschede. In het weekend wordt deze locatie verhuurd voor feestjes. ‘Ook is het een thuishaven voor onze medewerkers.’ Tijdens ons gesprek wordt daar de laatste hand gelegd aan de grondige renovatie van de bovenverdieping, waar het dan nog bij Metropool gevestigde kantoor van StudentKelner wordt gerealiseerd en onder andere vijf fulltime medewerkers hun nieuwe werkplek krijgen. Over de samenwerking met FC Twente is De Goede enthousiast. ‘We ontzorgen FC Twente op het gebied van personele planning en denken mee over hoe alles zo efficiënt mogelijk kan verlopen voor de toeschouwers. De verstandhouding met de afdeling Meeting & Events is heel prettig.’