Business

Joost Lansink van Innomads en Youri de Vries van De Badzaak kenden elkaar nog niet, toen ze elkaar in oktober troffen bij FC Twente. Amper een halfjaar verder zijn ze beste maatjes. Beiden staan model voor ondernemers die hebben ervaren hoe clubliefde hen kan verbinden.

Lansink werd in april 2021, als founder van het in online marketing gespecialiseerde Innomads, lid van de Talent Groep Twente. ‘Twente was altijd al mijn club, maar pas door de TGT kreeg ik het gevoel er ook als ondernemer bij te horen. Na een jaar nam Cas Busscher mijn rol bij de TGT over. Hij heeft met mij ons tweede bedrijf Innovisions, dat video’s maakt voor online campagnes, opgericht. De TGT heeft een lange wachtlijst en ik vind dat ook nieuwe mensen de kans moeten krijgen daar lid van te worden. Als een stap vooruit ben ik doorgeschoven naar de TOS. Ook zijn we regelmatig zichtbaar in De Grolsch Veste middels reclame op de led-boarding en het interne tv-circuit en de videowalls. We hebben een seat bij de TOS en één bij de TGT. Ik ga altijd alleen, zo verplicht ik mezelf om kennis te maken met anderen.’

Leuke warme band 

De Vries van De Badzaak was tien jaar, toen hij vanuit Noord-Holland verhuisde naar Neede. ‘Ik ging in Enschede naar school en kwam in aanraking met FC Twente. Vanaf mijn veertiende heb ik lang een seizoenkaart van Vak P gehad. Uiteindelijk ben ik getrouwd, werd ik vader en verhuisden we naar Harderwijk, waardoor ik wat minder aan het kijken naar voetbal toekwam. Via via kwam ik in contact met Jeroen Bos om te bekijken wat de mogelijkheden waren en voor je het weet zit je er dan aan vast. Het is uitgegroeid tot een leuke warme band met de club. We hebben vier stoelen in de Skylounge. Met onze sponsoring en de reclame op de led-boarding en videowall in het stadion proberen wij ook in Oost-Nederland meer naamsbekendheid te genereren en onder de aandacht te komen van de aannemers van exclusievere woningbouw.’

De Badzaak kent behalve een fysiek bedrijf ook een webshop in sanitair en tegels: www.wonentegels.nl. De Vries: ‘We hadden een online marketingbureau uit de omgeving van Harderwijk. Daar was niks mis mee, maar het ging helaas failliet en we moesten ergens anders naartoe. Ik had Innomads al een paar keer voorbij zien komen en heb opgezocht wat het precies was. In oktober heb ik Jeroen Bos gebeld en hem gevraagd of hij me in contact kon brengen met Joost. Hij zei direct dat we bij elkaar zouden passen, schakelde daarvoor zijn collega Colin Puntman in en een week later waren we met elkaar in gesprek. We hebben er ondertussen samen al heel wat afgelachen, lekker geouwehoerd en af en toe ook met een serieuze ondertoon met elkaar gesproken.’

Fijne verbinding

‘Je legt op deze manier heel fijne verbindingen’, vindt Lansink. ‘Dat heeft veel waarde. Als je gaat ondernemen, heb je niet direct een beeld van wat de club je kan bieden. Door de enorm leuke contacten ga je vanzelf een keer wat sponsoren. We moeten bekend zijn bij ondernemers en halen er veel uit.’ De Badzaak was onder meer ook wedstrijdsponsor bij het afscheid van Wout Brama en bij dat van Bryan Ruiz in Costa Rica. Die laatste keer was De Vries overigens niet zelf van de partij. Over de samenwerking met Innomads is hij enthousiast.

‘Joost pakt het op een andere manier aan. We ontwerpen en maken op hoog niveau badkamers en doen daar de afwerking van, door heel Nederland. Al na twee maanden merkten we het verschil, eigenlijk in alles. Vooral qua aandacht die je krijgt van consumenten.’ Lansink daarop: ‘We kijken zo kosteneffectief mogelijk naar wat voor Youri werkt en zien kansen in een bepaalde regio of op basis van bepaalde zoektermen. Het is ook onze interesse in iemands zaak. De resultaten zijn goed, we hebben een erg leuke samenwerking. Youri zal positief over ons kletsen.

 De Vries: ‘Joost is een beetje zoals ik. Als we elkaar hadden ontmoet als zes- of zevenjarige jongens en in hetzelfde dorp hadden gewoond, waren we al vanaf die tijd vrienden geweest. Onze contacten verlopen op een heel ontspannen en gezellige manier.’

Hij geeft een mooi voorbeeld: ‘Daags voor kerst was er wat aan de hand met onze website. Ik had Jelle Achterweust, een collega van Joost, aan de lijn als eerste hulp bij ongelukken. Terwijl hij op de trap van het vliegtuig stond waarmee hij naar Bonaire ging, hielp hij me met mijn probleem. Grote klasse. Het maximale doen voor je klanten is top en sluit ook erg aan bij hoe wij als De Badzaak graag werken.’

Meld je aan voor de FC Twente nieuwsbrief.