'We willen laten zien hoe mooi de club FC Twente is'
'Heya de Keu' en de 'Roots van Daan Rots'. Het zijn twee FC Twente Specials die onlangs te zien waren op ESPN. Beide documentaires zijn geproduceerd door Say Yeah Motion Media, het mediabedrijf van Enschedeër Jan Eppink. 'Ik hou van voetbal. Hoe fantastisch is het dan om voor FC Twente te mogen werken.'
Say Yeah kan bogen op jarenlange ervaring als het gaat om videoproducties. Sinds 2001 maakt het bedrijf reclamefilms, bedrijfsreportages en tv-programma’s. Het bedrijf startte in een tijd waarin video relatief nieuw was. Of zoals Eppink zegt: ‘Toen wij begonnen met het maken van films waren er drie camera’s in Twente. Twee stonden er bij TV Oost, die derde hadden wij.’
Eppink werkte tot die tijd als producer in de muziekbranche. Daar kwam hij in aanraking met het maken van videoclips. ‘Dat vond ik erg leuk om te doen. Als producer had ik er gevoel voor. Ik mixte de plaatjes al in elkaar voor artiesten, daardoor wist ik precies wat er in een clip in beeld moest komen.’
Daarmee was de interesse van Eppink in de video-industrie gewekt. En al heel snel klopten Urenco en Grolsch bij Say Yeah aan om bedrijfsfilms te maken. Zo kwam de ondernemer ook in contact met FC Twente. ‘Dat ging via de Raedthuys Groep van Alfons Wispels, die tegenwoordig ook eigenaar is van Pure Energie. Hij bedacht de 4x4 Attack die in de rust van wedstrijden van FC Twente werd gespeeld, de Raedthuys Cup. Rondom de 4x4 Attack moest een tv-programma worden gemaakt voor TV Oost. Alfons klopte, samen met Jan van Halst die toen Commercieel Manager bij FC Twente was, bij mij aan. Dat was op zakelijk vlak mijn eerste kennismaking met de club.’
Maar ook daarvoor droeg Eppink FC Twente al een warm hart toe. Als geboren Tubbergenaar was er voor hem maar één club. ‘Ik heb FC Twente altijd gevolgd en ben ook al jaren sponsor. Sinds twee jaar heb ik weer business-seats bij de TOS. Daarvoor heb ik een paar jaar ‘gewone’ stoelen gehad, omdat mijn zoons in vak 318 zaten. Daar wilde ik bij zitten.'
Nieuwe kennismaking door Corona
Sinds de coronaperiode doet Eppink weer ‘zaken’ met FC Twente. De club wilde in contact blijven met haar sponsoren en supporters. Maar het virus zette een streep door onder meer de nieuwjaarsreceptie en een supportersavond. In de zoektocht naar een oplossing klopte FC Twente bij Say Yeah aan. ‘FC Twente was op zoek naar een ruimte voor live-uitzendingen. Dat kunnen wij verzorgen vanuit onze eigen studio. In totaal hebben ze vanuit onze studio een stuk of vijf livestreams uitgezonden. Onder meer de nieuwjaarsreceptie en de supportersavond, maar ook de Trots op onze Veste-loterij.'
De samenwerking beviel van beide kanten en Eppink sprak namens Say Yeah de ambitie uit om vaker samen te werken. ‘Die volgende stap kwam sneller dan verwacht’, zegt Eppink. ‘Door de degradatie van Heracles, Willem II en PEC Zwolle kwam FC Twente in de top-9 van het televisiegeldenklassement. Dan kom je in aanmerking voor Club TV op ESPN. Wij hebben een offerte ingediend, waarna we de samenwerking met FC Twente en ESPN aan zijn gegaan. Op jaarbasis maken we samen 26 specials.'
Die documentaires worden in nauw overleg tussen de drie partijen gemaakt. FC Twente draagt de onderwerpen aan, terwijl ESPN aangeeft in welk format de special aangeleverd moet worden. ‘Maar wij krijgen ook veel vrijheid hoe we invulling geven aan de documentaire. We hebben een ervaren team. Laurens Jan Stam en ik voeren de productie. Pelle Smit fungeert als cameraman en Justin Wierdsma edit de beelden. In de documentaires willen we verder kijken dan het voetballen alleen. In ‘De Roots van Daan Rots’ gaan we bijvoorbeeld naar Groenlo, waar we met de familie om de keukentafel zitten, zijn school bezoeken en een jeugdvriend aan het woord laten. We proberen een diepere laag te pakken, met als uiteindelijk doel te laten zien hoe mooi de club FC Twente is.'
Say Yeah is trots op de samenwerking met de voetbalclub. En hoewel het maken van de documentaires veel tijd in beslag neemt, timmert het productiebedrijf ook daarbuiten volop aan de weg voor klanten als Auping, Wavin, Bolk Transport, Port of Twente, ZGT en Ausnutria. Met livestreams, opnames vanuit de studio of andere videoproducties. Voor al die klanten zet Say Yeah zich met evenveel passie in. ‘Altijd proberen we inhoudelijk mee te denken, om voor iedere klant een goede verhaallijn neer te zetten.’