'Ieder shirt heeft zijn eigen verhaal'
Wat begon als een spontaan idee tijdens de coronapandemie, is uitgegroeid tot een serieus bedrijf. Vriezenvener Stan Hoff timmert met Mystery United flink aan de weg. Sinds dit seizoen is het bedrijf hoofdsponsor van de FC Twente Kidsclub en de Young Reds. ‘Ik had nooit verwacht dat het zo zou lopen.’
In het kantoor in Almelo staan rijen vol met zwarte kratten. Stuk voor stuk zijn ze genummerd. In de kratten zitten voetbalshirts. Van Watford, Boca Juniors, maar ook van obscure Aziatische clubs waar zelfs de grootste voetbalfanaten zelden van hebben gehoord. Het is de wereld van Mystery United. Het bedrijf verkoopt verrassingsboxen met daarin voetbalshirts. Klanten bestellen een box en krijgen deze enkele dagen later thuisgestuurd, zonder te weten welk shirt erin zit. Daarnaast verkoopt het bedrijf mutsen en sjaals van voetbalclubs. ‘Een shirtje van Barcelona of Paris Saint-Germain kan je overal kopen, maar wij hebben ook officiële shirts van clubs uit de Argentijnse tweede divisie of de Italiaanse Serie C’, legt Hoff uit. ‘Ieder shirt heeft zijn eigen verhaal en iedere club zijn eigen achtergrond. Dat verhaal proberen wij te vertellen met de shirts die we versturen. Het verrassingseffect is de kracht en charme van Mystery United.’
Italië
De liefde voor voetbalshirts heeft er bij Hoff altijd ingezeten. ‘Vroeger ging ik met mijn ouders op vakantie naar Italië. Op de markt in Como hing de wereld aan voetbalshirts. Voor mij was het als een snoepwinkel. Shirts van grote clubs, maar ook van kleinere Italiaanse clubs. Ik vond het geweldig.’ Hoff had nooit verwacht dat hij in zijn latere leven van voetbalshirts zijn werk zou maken. Het idee voor Mystery United ontstond in 2020 tijdens de coronaperiode. ‘Ik kende het concept uit Engeland. Het leek me gaaf om ook zoiets op te zetten in Nederland. Ik kocht een partij shirts op en ben begonnen. Dat werd opgepikt door Tubantia, vervolgens stond het op de website van het AD en werd ik benaderd door 3FM. Door al die aandacht liep het als een trein. In drie weken was ik door mijn voorraad heen.’ Hoff had op dat moment nog een fulltime baan. Mystery United was een hobby. Hij handelde vanuit het huis van zijn net gepensioneerde vader. ‘Maar op een bepaald moment liep het zo hard… ’s Ochtends voor ik begon met werken legde ik de bestellingen klaar, waarna mijn vader ze opvouwde en inpakte. Dat kon niet de bedoeling zijn van zijn pensioen. Na een half jaar was het bovendien niet meer te combineren met mijn baan. Toen heb ik de sprong in het diepe gewaagd, ben ik fulltime voor Mystery United gegaan en heb ik een bedrijfsruimte gehuurd in Almelo. Toen het idee ontstond, had ik nooit verwacht dat het zo zou lopen.
FC Twente
Inmiddels is Hoff een paar jaar verder. Mystery United draait als een tierelier en verkoopt in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg. Ook is het bedrijf als hoofdsponsor van de Kidsclub en de Young Reds aan FC Twente verbonden, de club die Hoff van jongs af aan steunt. De liefde is er met de paplepel ingegoten. ‘Mijn vader en opa gingen ook altijd naar FC Twente. Zelf kom ik er sinds mijn achtste. Het is mijn passie. Tegenwoordig sta ik op Vak-P, ben ik voorzitter van supportersvereniging Vjenne Rednex en sinds twee jaar sponsor van de club.’ De Vriezenvener vindt het mooi om op die manier iets terug te doen voor FC Twente. ‘Dat begon met led-boarding. De eerste keer dat ik Mystery United op de borden langs de lijnen zag, was dat een kippenvelmoment. Ook zijn we dit seizoen opstellingssponsor en hoofdsponsor van de Kidsclub en de Young Reds. Daardoor stonden we op de open dag, hebben we onze naam verbonden aan het FIFA Toernooi en wordt er in de rust om de Mystery United Cup gespeeld. Mooie activiteiten, waardoor de gemiddelde Twente-supporter inmiddels wel weet wie we zijn.’
De toekomst
Ondertussen zit Hoff niet stil. Hij heeft volop plannen met Mystery United. Onlangs lanceerde het bedrijf een nieuwe webshop en er wordt gekeken of de activiteiten uitgebreid kunnen worden naar andere landen. Bovendien staat Mystery United voor een verhuizing. De gehuurde kantoorruimte in Almelo wordt verruild voor een eigen pand in Vriezenveen.
Hoff heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Door de jaren heen verkocht Mystery United meer dan 100.000 voetbalshirts uit 80 verschillende landen. Of hij na al die shirts zelf nog opkijkt van bijzondere exemplaren? ‘Zeker. Sommige shirts vallen op qua styling, maar er zijn ook shirts die mij persoonlijk raken. Het jubileumshirt bijvoorbeeld dat Alajuelense droeg bij het afscheid van Bryan Ruiz, daarvan hebben we er destijds 400 ingekocht. In zijn FC Twente-tijd was ik een groot fan van Bryan. Zelf verzamel ik niet meer zoveel shirts, maar van dat shirt heb ik er toch één voor mezelf bewaard.’