Verslag- en foto-impressie Masterclass beinvloeding
Masterclass beïnvloeding op dinsdag 6 maart. Hierbij een verslag- en foto-impressie van de avond.
Hein Heijen is een expert op het gebied van toegepaste neuromarketing, sales & beïnvloedingspsychologie. Niels Houtepen is een corporate illusionist die de grenzen tussen realiteit en illusie laat vervagen. Klinkt interessant nietwaar? De TOS nodigde daarom beide heren uit om in Enschede een masterclass Beïnvloeding te verzorgen en we worden niet teleurgesteld.
Zo ontdekken we dat we ongeveer 108.000 keuzes per dag maken. Van ‘grote’ keuzes zoals welke kleding we ‘s morgens aantrekken tot kleine keuzes als snel even naar onze telefoon kijken als die een geluidje produceert. De meeste keuzes maken we onbewust. Dopamine, oxytocine en endorfine blijken namelijk allesbepalend om iets wel of juist niet te doen. De ratio volgt pas daarna, vrijwel uitsluitend om ons gedrag te verantwoorden. Als ondernemer kun je daarvan gebruik maken door je klanten niet te overtuigen met harde cijfers en getallen, maar door hen een prettig gevoel te geven. Hein tipt ons om wat vaker woorden als gezelligheid, aanzien, acceptatie, comfort en zekerheid te gebruiken.
Niels Houtepen is het met hem eens, maar stelt ook dat je iemand pas kan beïnvloeden als je de ander kent. Wil je een deal sluiten, begin dan met luisteren en creëer zo eerst een band. Dan komt die positieve beïnvloeding vanzelf, net als die deal. Weten wat een ander drijft en daar een bijdrage aan kunnen leveren is het begin van een duurzame relatie. Ondertussen haalt Niels allemaal trucjes uit met ons brein.
Ons brein registreert namelijk zo’n 11,2 miljoen bits per seconde en onze ratio slecht 60 bits per seconde en daar maakt hij handig gebruik van. Terwijl hij vragen stelt, beïnvloedt hij ons brein met zijn woorden en gebaren zodanig dat we juist die keuze maken of dat antwoord geven. Dat leidt tot grappige situaties waarin hij de initialen van iemands dochter en de dromen van wel 5 leden raadt. Minstens zo verbluffend is hoe hij een van de leden zodanig weet te beïnvloeden dat ze uit een serie van 5 cadeau-enveloppen kiest voor cadeau 1 (een boek) en niet voor de cadeaus 2, 3, 4 of 5 waarin een Ferrari, €100.000,- en een privéjet zitten. Als we dát toch eens konden toepassen in ons werk…