Business

Olde Kalter is een begrip in de regio. Je ziet de naam van het bedrijf geregeld opduiken. Of het nu op vrachtwagens, containers, grondwerk of bij werkzaamheden langs de weg is. Het geeft de veelzijdigheid van Olde Kalter aan. Onlangs kreeg het Hengelose familiebedrijf het predicaat ‘Hofleverancier’, vanwege het honderdjarig bestaan. Een gesprek met eigenaren Gerald Visscher, Gerard Everink, Marc Everink en Leon Visscher.

Wat ooit begon met paard en wagen, is uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf dat gespecialiseerd is in grondwerken, transport, containerverhuur en de verkeerstechniek. Anno 2023 staan de derde en de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. ‘Het bedrijf is in 1923 opgericht door de opa van onze vrouwen’, vertelt Gerald. ‘Begin jaren zestig is hij overleden. Zijn vier zoons zijn met het bedrijf verdergegaan. Tot 1993. Toen hebben mijn zwager Gerard en ik het overgenomen. Inmiddels zitten ook onze zoons Marc en Leon in het bedrijf. Het is mooi dat het in de familie blijft.’

Het geheim

In honderd jaar is er veel gebeurd. De wereld is veranderd. De tijd van paard en wagen is haast niet meer voor te stellen. Maar Olde Kalter heeft altijd het hoofd boven water weten te houden. Het geheim? Gerald: ‘Mijn schoonvader zei altijd: als je slecht werk aanneemt, zorg er dan voor dat je het goed maakt. Hij had mooie tips. Dat is ook onze kracht, we doen waar we goed in zijn, maar zorgen ook dat we goede service leveren. Als iemand bij ons een container huurt en wil dat die morgen wordt geleegd, dan zorgen wij daarvoor. We weten precies waar het om draait bij de klant.’ Maar minstens zo belangrijk als het leveren van kwaliteit, is het meegaan met de tijd. ‘We blijven ons ontwikkelen’, zegt Leon. ‘De ervaring en de kennis die de afgelopen honderd jaar is opgedaan, is doorgegeven aan de nieuwe generatie. En we blijven ook innovatief. Zoeken naar andere manieren om ons te profileren.’ Marc vult aan: ‘Mede daarom is in 2008 bijvoorbeeld de Verkeerstechniek opgezet.’ Leon: ‘Ook ontwikkelen we ons op het gebied van digitalisering, e-commerce en marketing. Al die stappen dragen eraan bij dat we een steeds groter stuk van de markt hebben gekregen. We zijn continu in beweging. Dat is ook de beste les die ik mee heb gekregen: stilstand is achteruitgang.’ Die les kreeg Leon mee van zijn vader Gerald en oom Gerard. Toen zij in 1993 het bedrijf overnamen, begonnen ze direct met investeren.

Gerard: ‘Door de oude generatie werd er pas wat gekocht als er geld was en het ook echt nodig was. Het was een manier van denken die lange tijd werkte; zo bleef je gezond als bedrijf. Echter, de tijdgeest veranderde. Wilde je wat? Dan moest je eerst investeren en niet wachten tot de vraag kwam. Wij gingen dus naar de bank voor een lening en hebben onder meer in een nieuwe vrachtwagen geïnvesteerd. Dat betaalde zich snel terug; vanaf 1993 zat de groei direct weer in het bedrijf.’

Familiair karakter

Olde Kalter telt momenteel 44 medewerkers. Wat bijzonder is, is dat iedereen er door elkaar loopt. Er is geen sprake van hiërarchie, iedereen is gelijk. Het toont het familiaire karakter van het bedrijf. ‘Die saamhorigheid is tekenend voor ons’, zegt Marc. ‘We communiceren op een heel laagdrempelige manier met elkaar. Ook privé staan we vaak voor elkaar klaar.’ Gerald: ‘Wat het personeel ook waardeert, is dat we zelf meewerken. Mijn zwager Gerard stond soms hele dagen aan de schop. Marc helpt naast al zijn andere taken als directeur nog steeds in het veld bij het grondwerk. Waar zie je dat nog?’

‘Door de exposure in het stadion komen we bij mensen op het netvlies’ - Leon Visscher

Als Twents bedrijf is Olde Kalter al jaren verbonden aan FC Twente. Het bedrijf heeft twee business seats. Hoewel Marc niet heel veel met voetbal heeft, is hij regelmatig in De Grolsch Veste te vinden. Gerald, Gerard en Leon zijn een stuk fanatieker en hebben privékaarten. Leon: ‘We zijn er trots op dat we FC Twente kunnen sponsoren. We hebben een reclamebord in het stadion hangen en adverteren daarnaast op de videowalls. Een mooie manier van exposure, die echt werkt. 30.000 mensen zien ons logo en onze containers voorbijkomen. Veel klanten van ons zitten in het stadion. Om mij heen hoor ik geregeld mensen zeggen: ‘Daar heb je ze weer’. Op die manier komen we steeds meer bij mensen op het netvlies. Als ze een keer een container nodig hebben, dan denken ze aan ons. Op die manier werpt de sponsoring zijn vruchten af. Maar bovenal is FC Twente een avondje uit voor ons.'

Toekomst

Op de videowalls is ook het nieuwe logo van Olde Kalter te zien. Dat werd onlangs, vanwege het honderdjarig bestaan van het bedrijf, gelanceerd. ‘Een mooi moment’, vindt Marc. ‘We hadden voorheen drie verschillende logo’s; één voor grondwerk, één voor containers en één voor verkeer en mobiliteit. Naar buiten profileerden we ons als drie bedrijven in één. Met het nieuwe logo willen we eenheid creëren.’

Met het nieuwe beeldmerk gaat Olde Kalter de toekomst tegemoet. Hoe die eruit ziet? Marc: ‘Met de energietransitie, stikstof en andere crisissen vind ik dat lastig om te zeggen. Ik zie het zeker niet somber in, maar er gaat een hoop veranderen.’ Leon: ‘Maar we bestaan niet voor niets honderd jaar. In die jaren zijn we steeds bezig geweest met innoveren en ontwikkelen. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. We hebben allemaal de koppen dezelfde kant op staan en blijven meegaan met de tijd.’

Predicaat min
2353523 min

Subscribe to the FC Twente newsletter