TOS Business

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Stefan Jacobs aan het woord, eigenaar van Fancy Beans.

Stefan Jacobs (Fancy Beans): ‘Onze koffiebonen hebben een goed verhaal’

Het antwoord komt snel en zonder twijfel: de lekkerste kop koffie drink je op het Indonesische eiland Bali. Precies een jaar geleden streek Enschedeër Stefan Jacobs neer in het Balinese plaatsje Canggu, om precies te zijn bij Blacklist Coffee Roasters. De uitzonderlijk goede smaak van de koffie die hij daar dronk en het verhaal erachter waren voor hem reden genoeg om zich ter plekke aan te melden voor een driedaagse koffiecursus. Hij ontdekte hoe de opzet van de koffieplantage bijdraagt aan de kwaliteit van de bonen, leerde koffiebranden en de kwaliteit ervan te testen en hij bekwaamde zich in sensory: het herkennen en analyseren van smaken. Alsof dat nog niet genoeg was, knapte Stefan daarna ook nog een aantal dagen op een huurscooter dwars door de rijstvelden voor een baristacursus. Een week later staat zijn business plan op papier waarmee hij kwaliteitskoffie naar Nederland gaat halen. De naam van zijn onderneming: Fancy Beans, ‘waar elke boon een verhaal vertelt’.

Je noemt jouw koffiebonen ‘Direct Trade’. Wat houdt dat in?

Stefan legt uit: ‘Koffie krijgt allerlei etiketten met certificaten zoals: Rainforest Alliance Koffie of Fair Trade Koffie. Wil een koffieboer in aanmerking komen voor zo’n keurmerk, dan moet hij wel eerst investeren. Anders kan hij niet aantonen dat hij aan de kwaliteitseisen voldoet. Maar dat geld heeft hij niet. Op die manier laat je duurzame, eerlijke handel liggen. Direct Trade richt zich daarom op korte lijnen en transparantie. Wij kopen onze bonen rechtstreeks van de boer en zijn open over hoeveel euro per kilo hij daaraan verdient.’

Hoe valt dat concept in Nederland?

‘De Nederlander laat zich niet zomaar overtuigen, want er hangt wel een hoger prijskaartje aan. En koffie is koffie. Toch? Daarom doe ik proefplaatsingen. Ik top dan een koffieapparaat af met een zelf gemaakte melange van Specialty-koffiebonen en zet dat een week bij een bedrijf neer. Zo haal ik de drempel weg en kunnen ze zelf ervaren hoe kwaliteitskoffie smaakt. Ik ben er bovendien van overtuigd dat je dankzij de langere aftertaste minder koffie drinkt, dus dat zou de totaalprijs weer drukken. Tel daar bij op dat de koffie lekkerder smaakt en dat de koffieboeren een eerlijke prijs krijgen en de keus is hopelijk snel gemaakt. Het is net als met wijn of biologisch vlees: producten met meer kwaliteit die beter zijn voor onze planeet zijn nou eenmaal iets duurder. Voor mij is elke nieuwe klant fijn, want ik heb uiteindelijk wel een business te draaien, maar bewustwording en het terugdringen van onwetendheid over Specialty-koffie is uiteindelijk mijn hoogste doel.’

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

‘Doe wat je leuk vindt. Je intrinsieke motivatie moet in balans zijn met je extrinsieke motivatie. Alleen maar leuke dingen doen die geen geld opleveren, dat is natuurlijk geen houdbare zaak. Maar ik houd liever plezier in wat ik doe, dan dat ik daarop moet inboeten om meer geld te kunnen verdienen. Ik heb niet voor niets mijn goedlopende bedrijf De Digitale Boekhouders verkocht. Ik was toe aan iets nieuws, onder de mensen zijn, de boer op. Nu begin ik weer van nul af aan en ben ik lekker aan het pionieren.’

Voor welke samenwerking ben je het meest dankbaar?

‘Momenteel heb ik een goede steun aan Arnoud van het Hoofdkwartier in Amstelveen. Hij is onze hoofdkoffiebrander. Ik brand zelf de samples, maak daaruit melanges, stel het brandproces in concept op en voltooi daarna samen met hem de laatste 10% van het brandproces. Hij verpakt daarna de vers gebrande Specialty koffie en brengt het naar ons warehouse. Van daaruit wordt de bezorging geregeld van de bestellingen die klanten doen in onze webshop. Zelf kan ik ook koffiebranden; ik volgde hiervoor een cursus bij de Koffieschool in Utrecht. Maar Arnoud heeft veel meer ervaring dan ik. Verder ben ik een groot fan van zijn manier van koffiebranden. We sparren ook regelmatig over het brandproces en stellen dat bij indien nodig om het beste resultaat te krijgen voor onze klanten.’

Waar focus jij je op dit moment vooral op?

‘Allereerst wil ik dat mensen weten dat Fancy Beans gelijk staat aan kwaliteitskoffie, ook wel Specialty koffie genoemd. Waar ik vervolgens naartoe wil, is dat koffiebranders bij mij komen met de vraag om voor hen een blend te melangeren. Dan begint het hele proces te lopen, eerst het bestellen van groene bonen en dan het branden ervan met een bepaald brandprofiel – een medium roast brengt het beste smaakprofiel naar boven. Hierna gaan we de koffie in warme, lauwe en koude toestand proeven en beoordelen om vervolgens een keuze te maken welke bonen het best bij elkaar passen. Ik geniet van elke stap.

Ik heb trouwens ook nog een ultimate goal voor in de toekomst en dat is het beheren van koffieplantages. Het lijkt me geweldig om te investeren in washing stations en daarnaast enkele plantages te pachten en dan de koffieboer te ondersteunen met het verwerkingsproces en het overzetten van de Specialty koffie naar de Europese markt. Hoe mooi zou het zijn als we hier in Nederland net zo’n verfijnde koffiecultuur krijgen als in Italië?!’

 

024A3241 BarbaraTrienenPhotoTOS FancyBeans 000021 min

Subscribe to the FC Twente newsletter