TOS Business

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week zijn Maarten Pieper en Nienke Bruggeman van Little Rocket aan het woord.

Maarten en Nienke (Little Rocket) over factoren samenbrengen, kansen creëren en vooruitdenken

Data. Elke organisatie met een beetje omvang verzamelt data, via een ERP-systeem of een CRM, en realiseert zich vervolgens dat ze er wat mee moet. Maar hoe haal je nou het meest uit al die informatie en waar begin je? Bij Little Rocket zijn dergelijke vragen gesneden koek. Hier helpen ze organisaties hun data zo te organiseren dat ze bijdragen aan het behalen van doelstellingen en zo groei faciliteren. CEO Nienke Bruggeman legt uit: ‘Je kunt met data ontzettend veel, zoals inzicht krijgen in waar omzet weglekt, kansen signaleren en benutten, maar ook processen stroomlijnen en optimaliseren. Wij geven daarover advies, bedenken oplossingen en bouwen ze, zoals een dashboard, calculatietool of dataplatform. Heeft een bedrijf nog geen data-specialist in huis, dan kunnen ze gebruik maken van onze mensen, maar we kunnen via onze Data & AI Academy ook werknemers of jong talent werven en opleiden. Daarnaast kunnen we eigen medewerkers van bedrijven in de Academy klaarstomen om de maximale waarde uit data te halen. Het is onze missie dat bedrijven uiteindelijk zelfstandig in staat zijn om inzichten te halen uit hun data.’

Wat is de belangrijkste reden voor organisaties om (nog) niks met data en AI te doen?

Salesmanager Maarten Pieper vertelt: ‘Dat is het onbekende. Het niet weten welke deuren er open gaan en hoe je moet beginnen. We starten daarom altijd met een stuk kennisontwikkeling op directie/MT-niveau: wat is een datagedreven organisatie, waar zitten spanningspunten, hoe zou je daar leiding aan kunnen geven? En je ziet dat er onder medewerkers ook weerstand zit: gaat data of AI mijn werk overnemen? Ook die angst weten we snel weg te nemen, want data en AI kunnen het werk juist leuker maken. Repeterend werk verdwijnt en er ontstaat meer ruimte voor andere taken. Dat is in de zorg bijvoorbeeld een grote motivator: minder herhalende taken en meer tijd voor de patiënt.’

‘We hebben overigens ook klanten die al van alles doen met data’, haakt Nienke daarop aan. ‘Die brengen we verder door ze te ondersteunen met digitaliseren, automatiseren en analyseren zodat er nieuwe inzichten uit die data gedestilleerd kunnen worden.’

Op welke casus ben je het meest trots?

Nienke: ‘We hadden laatst een case voor SURF. Als ict-coöperatie werken zij aan de verhoging van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek door ict-innovatie. Er zijn in Europa op het gebied van digitalisering in het onderwijs veel partijen actief met initiatieven, maar daar lijkt veel overlap. Het idee is om een centraal systeem te bouwen waarin je makkelijk kunt zien wat de verschillende internationale instellingen op dit moment aan het ontwikkelen zijn. Zo zorg je ervoor dat de instellingen elkaar kunnen vinden en met elkaar kunnen samenwerken. Een belangrijk punt aangezien veel van dat soort initiatieven worden gefinancierd met publieke gelden. Door goede samenwerking kan er effectiever met budgetten worden omgegaan. Het project is nog in de Proof of Concept-fase en met Little Rocket hebben we meegewerkt aan de rapid prototyping. Echt gaaf en SURF is heel tevreden over het resultaat.’

Data en AI staan bij steeds meer organisaties op de agenda. Verschuiven de vragen daarover in de loop der jaren?
Maarten: ‘De toepassing van AI op eigen data is het afgelopen jaar flink toegenomen en heeft veel deuren geopend voor organisaties. Zij willen nu een volgende stap maken, maar daarvoor moeten ze eerst hun infrastructuur voor elkaar hebben. Er is daardoor meer vraag naar data engineering. Wij zijn op zo’n moment vooral kritisch op de kwaliteit van de data. Het is net als bij een ijsberg: je moet eerst kijken naar wat onder water zit, dan is de output – dat wat boven water uitsteekt – kwalitatief ook beter.’ Nienke vult aan: ‘Wat ook opvalt, is dat de behoefte aan kennis en toegang tot talent groeit. Wij bewegen daarin mee met onze Data & AI Academy.’

Wat maakt dit werk zo leuk?

‘Het allerleukste is het creëren van inzichten die mensen eerst niet hadden’, vindt Maarten. ‘Wij maken het ongrijpbare van data grijpbaar. Het is heel gaaf om bedrijven te leren beslissingen te nemen op basis van data. Helemaal als er snel resultaat is – wat vaak het geval is – en je ziet dat bedrijven bepaalde doelstellingen halen.’

Nienke: ‘Dat geldt voor mij ook. Je moet mij niet in de operatie zetten en zorgen dat alles smooth verloopt, maar factoren samenbrengen, kansen creëren en vooruitdenken, daar krijg ik energie van. Little Rocket is het enige bedrijf in de regio die op het gebied van data en AI een full circle-dienstverlening aanbiedt, vanaf strategisch niveau tot en met operationeel niveau. De vragen die we krijgen zijn daardoor heel divers. Kan je helpen grip krijgen op ziekteverzuim? Kan je een klantsegmentatiemodel ontwikkelen? Hoe gaan we de alarmdruk op IC’s terugbrengen? We moeten onze kosten met 5 miljoen terugbrengen: waar zitten onze kansen? Ik haal veel energie uit zulke vraagstukken. Onze opdrachtgevers zijn expert in hun vak; wij weten precies hoe data werkt. Als je dat samenbrengt, kom je tot nieuwe inzichten en dat levert gegarandeerd resultaten op. Hoe mooi is dat!’

 

BarbaraTrienenPhoto 00161TOS Rocket 1 min

Subscribe to the FC Twente newsletter