Business Eerste selectie

In een volledig geelzwart gekleurde winkel aan de Kopersteden in Enschede kunnen liefhebbers van goed gereedschap hun hart ophalen. Het is het experience center van ToolMaster, waar alle machines en onderdelen van het Amerikaanse topmerk DeWalt kunnen worden aangeschaft. ‘Een speelgoedwinkel voor mannen’, zo omschrijft eigenaar Marco Dunhof zijn bijzondere onderneming graag.

Sinds hij in 1993 via zijn zwager Eelke Luppers in de Verenigde Staten in aanraking kwam met het merk is de
geboren en getogen Enschedeër een topfan van DeWalt. Aan al zijn buitenlandse reizen is steevast een bezoek gekoppeld aan een gereedschapswinkel, die daarvan producten in het assortiment voert. Zijn verzameling breidde in de loop der jaren fors uit. Lachend: ‘Ja, je mag het gerust een uit de hand gelopen hobby noemen. Ik vond het meteen zulke fijne apparatuur, dat ik er een echte fan van werd. Het is wel prijzig, maar de kwaliteit is erg goed. Het merk spreekt me gewoon enorm aan.’

De voorliefde voor DeWalt ging zover, dat Marco Dunhof met het bedrijf in gesprek ging om in Enschede een experience center in Enschede onder die naam van de grond te tillen. ‘Met een presentatie in Powerpoint heb ik mijn plan toegelicht. Ze waren enthousiast, alleen kreeg ik geen toestemming om ook de merknaam aan mijn zaak te koppelen. Daarom heb ik de domeinnaam Toolmaster.nl van iemand overgenomen en die aan mijn onderneming gegeven.’

Alles op voorraad

In Enschede liggen op een oppervlakte van 400 vierkante meter vrijwel alle 3500 apparaten op voorraad en kunnen de ruim 65.000 onderdelen van het geelzwarte merk snel worden geleverd. Ook kan elk toestel voor aanschaf uitgebreid worden getest. ‘Hoe mooi is het, om een apparaat eerst te zien en te ervaren voor je tot aanschaf overgaat? Desgewenst verzorgen we ook trainingen.’

Begin dit jaar lichtte Marco Dunhof zijn initiatief toe aan een aantal relaties en op 31 augustus ging de shop aan de Kopersteden officieel van start. Als gecertificeerd dealer van DeWalt, dat wel. Ondertussen had hij Wilfried Elzinga, werkzaam bij DeWalt, bereid gevonden de overstap naar zijn nieuwe bedrijf te maken. Hem kende hij al van Jacob Bakker, familiebedrijf in ijzerwaren, dat opging in de BMN Groep.

Het bevalt de uit Westerhaar afkomstige oud-speler van FC Twente prima bij ToolMaster. ‘Als je gek bent van DeWalt is dit de plek waar je moet zijn.’ Ook Oscar Laureijs, bekend met het geven van demonstraties met de tools van het merk, waagde het avontuur. Het team bestaat verder uit de mede-eigenaren Stijn Wijma en Ruben Kroeske, schoonzoons van Marco Dunhof. ‘Stijn heeft zelf ook nog een timmerbedrijf. Ruben zat altijd in de telecom. Zij kunnen hier straks mooi verder mee als ik ermee stop.’

Grootste uitdaging

Zover is het voorlopig nog lang niet. Marco Dunhof: ‘Mijn grootste uitdaging is om uiteindelijk ook grote bouwpartijen aan ons te binden. Maar voor mij zijn alle klanten gelijk, ik heb ze allemaal nodig. Iedereen is hier welkom, ook de zzp’er die net is begonnen of van wie de bus is leeg geroofd. We helpen graag mensen, voor zover dat kan. Het liefst doen we alles met lokale ondernemers.’

Het woord service wordt bij ToolMaster met hoofdletters geschreven. ‘Want dat is bij ons nummer één, de klant
mag niet stil komen te liggen omdat zijn apparatuur het niet doet. We zorgen ervoor dat hij altijd verder kan,
al dan niet met een tool van DeWalt.’

De Enschedeër ging als kind al vaak naar Het Diekman. Later reisde hij zeer veel, reden waarom hij geen vaste seizoenkaart in De Grolsch Veste aanschafte. Als kersvers lid van de TOS heeft ToolMaster de beschikking over drie zitplaatsen in het stadion. ‘Laatst tegen Feyenoord hebben we er voor klanten nog tien bijgekocht. We steunen ook het vrouwenvoetbal en komen met onze reclame behalve op de led-boarding bij de mannen ook op het interne tv-circuit.’ Behalve over een winkel aan de Kopersteden, beschikt ToolMaster over een opslaghal aan de Staalsteden. Die laatste locatie is tijdelijk, tot een nieuwe hal aan de Binnenhaven in Enschede in gebruik kan worden genomen.

Pioneer in multimedia

Marco Dunhof richtte in 1992 zijn eerste multimediabedrijf op. Drie jaar later begon hij met een partner Tradeview, dat de eerste webwinkels in Nederland introduceerde. Voor de daarvoor ontwikkelde technologie werd wereldwijd patent verkregen.

Na de verkoop van Tradeview werd Dunhof mede-eigenaar van een televisiemaatschappij, die mondiaal alle Big Brother-projecten van Endemol verzorgde. Tal van internationale realityprogramma’s werden gecombineerd met applicaties uit de koker van de Enschedeër, zoals Idols, Star Academy, Fame Academy en House of Love.

De laatste jaren lag de focus van Marco Dunhof bij het door hem opgerichte Telserv op het in 150 landen aanbieden van servicenummers. Hij verkocht het bedrijf in 2019 aan Messagebird, waar hij op Oudjaarsdag 2022 afscheid nam.

Terugkijkend op zijn rol als specialist in vooral multimedia zegt hij nu: ‘De ideeën waren prima, maar met de meeste dingen was ik veel te vroeg.'

 

Toolmaster Experience Center min
Toolmaster 2 min

Subscribe to the FC Twente newsletter