Business

Het is hun domein: Skybox 191, beter bekend als de Oranka Box. Vertegenwoordigers van tien bedrijven zitten er iedere thuiswedstrijd om aan hun netwerk te bouwen en gezamenlijk naar FC Twente te kijken. Vijf van deze bedrijven stellen zich voor.

Frank Berndsen, algemeen directeur Oranka Juice Solutions, Oldenzaal

‘De Oranka Box is opgezet door Hans Brandriet, oud-eigenaar van Oranka. Hij heeft altijd heel innig met FC Twente samengewerkt. Uit het hele land nodigde hij klanten uit om een wedstrijd van de club te bezoeken. Vaak mochten ze dan hun hele familie meenemen. Daardoor werd de Oranka Box echt een begrip onder onze klanten. In 2018 heb ik het bedrijf overgenomen. Door corona hebben we ervoor gekozen de box een andere invulling te geven en deze te delen met andere bedrijven. Dat bevalt goed. Als we willen kunnen we altijd extra stoelen krijgen. Dit seizoen tegen PSV hebben we bijvoorbeeld de skybox naast de onze erbij gehuurd, omdat we meerdere klanten uit hadden genodigd.’ ‘Met Oranka gebruiken we de box vooral voor relatiebeheer. Als bedrijf leveren we vruchtensappen aan klanten uit het hele land. Bijvoorbeeld voor ontbijtbuffetten in hotels, horeca en catering. Ook zijn we actief in de zorg. Daar leveren we sappen die verrijkt zijn met eiwitten en vitamines. Geregeld nodigen we klanten uit om samen een wedstrijd te kijken. In De Grolsch Veste hangt een goede sfeer, zelfs tegen een ploeg als RKC zit het vol. Dat is toch bijzonder. Klanten kunnen dat ook waarderen. Bij een potentiële nieuwe klant kan een bezoek aan een wedstrijd in onze box bovendien net dat extra zetje geven om met elkaar in zee te gaan.'

Leon ter Maat, accountmanager koffiebranderij beukenhorst, Lichtenvoorde

'Al sinds FC Twente in het huidige stadion speelt, verzorgen wij hier de koffievoorzieningen. Daar zijn we trots op. Al die bekers met ons logo die rondom wedstrijden in De Grolsch Veste rondgaan, zijn voor ons een mooi reclamemiddel. Beukenhorst Koffie is in 1784 ontstaan. Daarmee zijn we de een na oudste koffiebranderij van Nederland. Ons doel is om klanten te voorzien van de beste koffie. Bij de bonen die we gebruiken, focussen we dan ook op kwaliteit. We testen ze in ons proeflokaal en kiezen daar de meest smaakvolle boon uit. Indien de koffiebonen aan onze standaarden voldoen, worden ze gebruikt in onze melange, om zo tot een constante en unieke smaak te komen.’

‘We zijn vanaf het begin participant in de skybox van Oranka. Als accountmanager voor de Achterhoek, Twente en Salland ben ik er vrijwel iedere wedstrijd aanwezig. Vanzelfsprekend nemen we vaak relaties mee. Zij nemen producten van ons af, maar op deze manier kunnen we ook iets terugdoen. Klanten zijn daar heel enthousiast over, niet voor niets is de vraag naar kaarten heel groot. In de box doen we niet direct concrete zaken, maar op de lange termijn levert het vaak wel iets op.’

Eddie Doornekamp, Eigenaar Doornekamp B.V., Borne

‘Via Hans Brandriet van Oranka ben ik in deze skybox terechtgekomen. Ik ken hem al jaren. Het idee ontstond al voordat corona uitbrak. Toen heb ik de boot nog afgehouden, maar sinds we weer naar het stadion kunnen, ben ik van de partij. Ik ben geen die-hard supporter, maar hou wel van een goede pot voetbal. Het is leuk om dat met een klant te kunnen delen. Doornekamp B.V. is een groothandel in duurzame energiesystemen. Installatiebedrijven vragen ons mee te denken in oplossingen voor het zo duurzaam mogelijk verwarmen en koelen van nieuwbouwwoningen of utiliteitsgebouwen. Vervolgens leveren wij het aardwarmtesysteem, de warmtepompinstallatie en het afgiftesysteem. Indien gewenst monteren wij deze systemen ook zelf. Zestien jaar geleden ben ik met het bedrijf begonnen en zeker in de huidige tijd worden we overspoeld met aanvragen.’

‘De Oranka Box is niet aan een bepaalde branche gebonden. Daar voel ik me prettig bij. Er heerst een fijne sfeer, waar ik voor een wedstrijd rustig met een relatie een hapje kan eten. Door dat één-op-één-moment kom je nader tot elkaar. Je zit daardoor in het geheugen van de klant. Die geeft ons sneller een opdracht, omdat wij hem mee hebben genomen naar de wedstrijd. Dat werkt heel mooi.'

Foto2
foto3 v2
Lereau Hulsink

Lereau Hulsink, Eigenaar Hertme's Ambacht, Hertme

Hertme’s Ambacht is een restaurant met een uniek concept. Wij hanteren geen menukaart, maar willen gasten verrassen. We vragen ze hoeveel gangen ze willen, wat voor voorkeuren ze hebben en wat ze absoluut niet lusten. Daar gaan we mee aan de slag, om vervolgens de mooiste gerechten op tafel te zetten. Dat concept bevalt ons en onze gasten heel goed. Wij maken mensen blij.’

‘Sinds vijf jaar ben ik eigenaar van Hertme’s Ambacht. Ook daarvóór heb ik altijd in de horeca gewerkt, zelfs bij FC Twente. Tijdens de eerste wedstrijd in het stadion in 1998 tegen PSV heb ik een aspergebuffet klaargemaakt voor 3.500 man. Dat vergeet ik nooit meer. Vijf jaar lang heb ik tijdens alle wedstrijden het eten in het restaurant verzorgd.’

‘FC Twente is altijd mijn club geweest. Op mijn achtste kwam ik al in Het Diekman. Inmiddels ben ik 52. Het gevoel van trots dat de club uitstraalt, heb ik ook. Ik ben trots op mijn zaak en medewerkers. Ik heb fijne mensen om mij heen. Ook in de skybox. Verschillende andere deelnemers zijn vaste gast in ons restaurant. Ik heb weliswaar maar één stoel in de skybox, toch haal ik er veel rendement uit door contact te leggen met de gasten van de andere deelnemers. Ook zij komen vervolgens weer een hapje bij ons eten.’

Yme Drost, Directeur Drost Letselschade, Hengelo

‘Ik kom al jaren bij FC Twente en heb overal in het stadion gezeten. Ben ooit begonnen bij de TOS, heb bij de Supportgroep gezeten, in Cook & Play en nu dus in de Oranka Box. Ik ken Hans Brandriet, de voormalig directeur van Oranka, heel goed. Hij vroeg of ik niet bij hem in de box wilde komen. Drost Letselschade was destijds het zesde bedrijf dat aansloot. Inmiddels zitten we er met tien bedrijven.’

‘Met Drost Letselschade helpen we slachtoffers van ongevallen om de schade op de aansprakelijke partij, de verzekeraars, te verhalen. Die dienstverlening is kosteloos als de aansprakelijkheid erkend is. Dat is in de wet zo geregeld. De aansprakelijke partij moet onze nota ook als schade betalen. Ik neem ook geregeld relaties mee naar FC Twente. Er zijn acht stoelen over in de box. Als we bijvoorbeeld tegen FC Groningen spelen, koop ik extra kaarten in, omdat ik veel relaties in die regio heb zitten.’

‘De Oranka Box bevalt ons goed. Je hebt een eigen plek in het stadion en gaat niet op in de menigte. In de box treffen we bekenden die ook gasten meenemen. Het zijn allemaal serieuze ondernemers, met spuug in de handen. Samen genieten we van een leuk potje voetbal. Want dat staat centraal bij ons in de box.’