Willemsen Schoonmaak zorgt dat trainingscomplex er spik en span uitziet
Willemsen Schoonmaak bestaat 85 jaar. Het Enschedese bedrijf is een begrip in de regio en is als sponsor al decennialang aan FC Twente verbonden. Sinds dit seizoen verzorgt Willemsen Schoonmaak bovendien de schoonmaak op het trainingscomplex in Hengelo.
De kantine van het schoonmaakbedrijf hangt vol met shirtjes van FC Twente. Op de rug prijken de nummers 75, 80 en 85, met daaronder de naam Willemsen. Bij ieder lustrum lijkt er een shirtje bij te komen. Ook prijken er logo’s van de club aan de muur. “Kom Theo niet aan FC Twente”, lacht adjunct-directeur Monique Wessels, om aan te geven hoe groot de liefde van Theo Willemsen voor de club is. De directeur is een fervent supporter van FC Twente. Al jaren. “Ik sla geen wedstrijd over”, zegt hij. “Ik was er al bij in Het Diekman, als lid van de Gouden Aktie. Inmiddels hebben we zeventien jaar een skybox in De Grolsch Veste, samen met een aantal partners. Ook bij uitwedstrijden ben ik geregeld van de partij. Ik heb relaties door heel het land, daardoor word ik geregeld uitgenodigd om ergens een wedstrijd te bezoeken. Alleen bij Sparta en Almere City ben ik nooit geweest. Verder heb ik alle stadions een keer bezocht.”
Derde generatie
Met Theo Willemsen staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf, dat in 1938 werd opgericht door Theo’s opa. “We zijn het oudste schoonmaakbedrijf in Nederland dat nog in handen is van dezelfde familie”, zegt Willemsen trots. Zelf kwam hij op veertienjarige leeftijd in het bedrijf. Later, in 2005, losten hij en zijn broer Marcel (vijf jaar geleden overleden, red.) vader Theo senior en oom Ben af als directie van het bedrijf. Door de jaren heen is Willemsen Schoonmaak verder geprofessionaliseerd en uitgebreid met onder meer een beveiligingstak (Thema Beveiliging). Ook is al het personeel gediplomeerd en is het bedrijf onder meer VCA- en ISO 9001-gecertificeerd.
De certificaten benadrukken dat Willemsen Schoonmaak kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Het bedrijf richt zich op het schoonmaken van bedrijven en kantoren, glasbewassing, gevelreiniging, sanitaire hygiëne en schoonmaak bij nieuwbouwoplevering. “Maar we houden ons ook bezig met de verzorging van de hydrocultuur”, zegt Wessels. “We zijn heel veelzijdig. Maar schoonmaken blijft onze core business.” “Bij de ene klant komen we één keer per week, de ander wil dat we dagelijks komen”, vult Willemsen aan. Vanuit het kantoor aan de Tweede Emmastraat in Enschede proberen ze al die klanten zo goed mogelijk te bedienen. “Want uiteindelijk willen ze allemaal dat het schoon is. We zetten echt in op kwaliteit. Schoonmaken is vakwerk. Het is goed kijken en zorgen dat alles netjes is, zodat de klant tevreden is.”
Deur staat altijd open
Wie bij Willemsen Schoonmaak binnenloopt, proeft er de warmte van een familiebedrijf. Dat is terug te zien in de vele lange dienstverbanden die personeelsleden hebben, het weinige verloop in klanten, maar ook de betrokkenheid die bij het personeel wordt getoond. “De deur staat altijd open”, zegt Wessels. “Voor een praatje of om even te overleggen. De lijnen zijn heel kort. We hebben ook veel waardering voor ons personeel, proberen ze af en toe te belonen door een klein cadeautje te geven.” Willemsen is zelf iedere ochtend vanaf zeven uur aan het werk. “Soms op de zaak, maar ik ga ook vaak bij onze mensen langs als ze aan het werk zijn. Betrokkenheid tonen, weten wat er speelt. De korte lijnen zijn er niet alleen voor ons personeel, ook voor de klanten. Als zij een klacht hebben, kunnen ze bellen en dan probeer ik het nog dezelfde dag op te lossen.”
Ondanks al die betrokkenheid, kampt Willemsen Schoonmaak met hetzelfde probleem als de rest van de sector, personeelskrapte. “We zijn na corona veel van ons personeel kwijtgeraakt aan de zorg”, zegt Willemsen. “Het is heel lastig om nieuw personeel te krijgen”, haakt Wessels in. “Volgens onderzoek van de brancheorganisatie blijft dat de komende twintig jaar een rol spelen.” Mede daarom is Willemsen blij dat de lonen in de sector komend jaar met twaalf procent stijgen, zodat het schoonmaakvak aantrekkelijker wordt. Tegelijkertijd houdt het bedrijf de laatste technische ontwikkelingen in de gaten. “Er wordt veel geïnnoveerd op materiaal”, zegt Wessels. “Daardoor kan in kortere tijd een hogere productiviteit worden gehaald, maar het kan het werk ook minder zwaar maken. Wij houden die ontwikkelingen goed in de gaten, want als je als bedrijf vooruit wil moet je blijven professionaliseren.”
Ook op het gebied van duurzaamheid gaat Willemsen Schoonmaak met de tijd mee. “Van de schoonmaakmiddelen die we gebruiken is 95 procent duurzaam”, zegt Wessels. “Het brengt geen schade aan het milieu aan. Ook hebben we enkele jaren geleden ons wagenpark vernieuwd, waardoor we de uitstoot flink terug hebben gebracht. Helemaal overgaan op elektrisch is voor ons geen optie, omdat de actieradius van een elektrische auto nog niet groot genoeg is, maar voor de binnenstad van Enschede stappen we volgend jaar al wel over.”
Trainingscomplex
Willemsen en Wessels zijn blij met die ontwikkelen, net als dat ze trots zijn dat hun bedrijf sinds dit seizoen de schoonmaakwerkzaamheden op het trainingscomplex van FC Twente in Hengelo mag verrichten. “Ja, dat is onder het personeel wel een dingetje”, lacht Willemsen. Het geeft de medewerkers van het bedrijf een kijkje achter de schermen van een betaald voetbalorganisatie. “Je merkt aan alles dat het topsport is”, zegt Willemsen. “Alles moet iedere dag blinkend schoon worden gemaakt.” Of zijn personeel iets meekrijgt van de selectie? “Nee, dat niet. Want zodra de spelers binnenkomen, moeten wij weg zijn. Dan moet het werk gedaan zijn. Maar we zijn er wel trots op dat we dit mogen doen. En gelukkig is FC Twente ook heel tevreden over het werk dat we leveren.”