'We hebben er veel leuke reacties op gehad’
Noaberschap en nuchterheid. Het zijn termen waar FC Twente zich graag mee identificeert, maar dat geldt ook voor Beimer Meat. Het Enschedese vleesproductiebedrijf maakte onlangs gebruik van de exposuremogelijkheden die in de Grolsch Veste geboden worden.
Het eigenlijke idee was dat Beimer Meat een keer wedstrijd- of balsponsor zou zijn, waarbij ze met relaties een bezoek aan het stadion zouden brengen. Vanwege corona ging dit echter niet door. Ter compensatie vond het bedrijf zich terug op de boarding rondom het veld van de Grolsch Veste. “Of dat direct iets op heeft geleverd weet ik niet, maar we hebben er wel veel leuke reacties op gehad”, zegt accountmanager Niek Agten.
Bekende naam
Beimer Meat is een bekende naam in de regio. Het bedrijf bestaat in april 65 jaar. Het begon in 1957 als slachterij. Tegenwoordig is het een vleesproductiebedrijf, waar dagelijks 450 koeien binnenkomen vanuit slachterijen uit heel Europa. In Enschede worden de runderen uitgebeend, waarna 75 procent weer wordt geëxporteerd naar het buitenland. Beimer Meat heeft een goede naam opgebouwd in de vleesindustrie, vanwege de goede prijs-kwaliteitsverhouding en het duurzame karakter van het vlees. “We gebruiken alleen maar melkkoeien”, zegt commercieel directeur Niels Rikkerink. “Pas als zij hun taak als melkkoe hebben volbracht, komen ze bij ons terecht. Ze leveren een melkveehouder op die manier twee keer iets op.”
Vleesbestellingen
Beimer Meat opereerde jaren in de luwte van het grote publiek. Het richtte zich vooral op de business-to-businessmarkt. Maar door de uitbraak van het coronavirus werd de vraag naar luxe vleesproducten daar kleiner, waardoor het Enschedese bedrijf met vlees bleef zitten. “Daarom besloten we onder het personeel lijsten uit te delen om vlees te bestellen”, zegt Agten. “Bedoeld voor hun persoonlijke omgeving. Maar uiteindelijk kregen we meer lijsten terug dan we zelf afgedrukt hadden.”
Eerste winkel
Het wakkerde het enthousiasme van Beimer Meat aan om zich ook op consumenten te richten. Rikkerink: “Eerst hebben we de lijst op Facebook gezet, later hebben we tijdens de eerste lockdown een drive-thru opgezet. Dat was complete chaos, zo druk was het. Onze directeur Joost Beimer zag het succes ook. Hij wilde altijd al graag een winkel erbij. Dit was het ideale moment. Zes weken later was de eerste winkel gerealiseerd.”
Promotie
Rikkerink en Agten merken echter wel dat ze Beimer Meat moeten blijven promoten, om zichtbaar te blijven voor de consument. “Als we een week niets op Facebook zetten, zien we dat direct terug in de omzet”, zegt Rikkerink. Mede daarom koos het bedrijf voor de exposuremogelijkheden bij FC Twente. “De club past goed bij ons. De termen noaberschap en nuchterheid passen bij hoe wij ons voelen als bedrijf. Het publiek dat in de Grolsch Veste zit is hetzelfde als dat bij ons in de winkel komt, van de Vak-P-supporter tot het TOS-lid. Wij vinden het mooi dat we hen kunnen laten zien dat wij FC Twente steunen. Tegelijkertijd hopen we dat ze onze naam herkennen, dat het loyaliteit oproept, waardoor we ze ook weer in onze winkel terugzien.”
Dit artikel verscheen eerder in ons business magazine 'TROTS'.