TOS Businessclub | Uitgelicht: Shirak Awanesian, eigenaar van Mr. Balloon
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Shirak Awanesian aan het woord, eigenaar van Mr. Balloon.
Shirak Awanesian (Mr. Balloon): ‘Mensen verzinnen de gekste dingen’
Van automonteur naar ballonnenspecialist. Een dergelijke carrièreswitch ligt op het eerste gezicht niet bepaald voor de hand, geeft Mister Balloon Shirak Awanesian toe, maar er is een belangrijke overeenkomst tussen beide beroepen. ‘Ze vereisen allebei een hoge mate van creativiteit. Als autotechnicus had ik regelmatig storingen waar geen kant-en-klare oplossingen voor was.
Diezelfde creativiteit zet ik in als Mr. Balloon.’ Dat Shirak weet wat hij doet met zijn ballonnenbedrijf, bewijst het feit dat zijn laatste TikTok-filmpje over ballonnen viral ging en in 24 uur 30.000 keer bekeken werd. En zijn recente verhuizing naar Bedrijventerrein Turfkade West in Almelo spreekt ook boekdelen. ‘Ik ging met Mr. Balloon van de zolder naar de schuur, van onze schuur naar de grotere schuur van mijn schoonmoeder, toen door naar een opslagruimte en nu zit ik hier. Nee, het is al lang geen hobby meer. Ik heb de agenda mooi vol.’
Hoe ben jij in de ballonnenbusiness beland?
‘Toen onze zoon één jaar werd, wilde mijn vrouw voor zijn verjaardagsfeest iets unieks, maar hoe we ook zochten en rondvroegen: we vonden niks bijzonders. Toen zei ze: “Jij bent toch creatief? Kun jij niet wat bedenken?” Van het een kwam het ander. Ik heb het maken van ballonnen 3,5 jaar gecombineerd met mijn baan als automonteur. Overdag sleutelde ik aan auto’s, ’s avonds en in de avonduren en het weekend bouwde ik aan ballonbogen en andere feestcreaties. We hadden regelmatig de hele woonkamer vol ballonnen staan. Op een gegeven moment was het tijd om te kiezen.’
Waar is de meeste vraag naar?
‘Kinderverjaardagen zijn echt hot met thema’s als Big Boss, Mario Bros, Bing en unicornfeestjes. Mensen komen hier ook met de gekste dingen verzoekjes. Ik kreeg al eens de vraag of de bekendmaking van het geslacht met een helikopter zou kunnen. En of wij ook een schaar van ballonnen konden maken voor de opening van een kapperszaak. Misschien komt dat omdat je bij Mr. Balloon niet per se hoeft te kiezen uit het bestaande assortiment. Als ik het nog niet heb, dan maak ik het wel. Amerika is voor mij een fijne inspiratiebron, maar in Australië lopen ze pas echt vooruit. Als je ziet wat voor feestjes ze daar geven. Vuurwerkfestivals om het geslacht van het nog ongeboren kind bekend te maken, zijn daar heel gewoon. Verder kijk ik niet naar anderen, want dan ben ik de focus op mezelf kwijt. Ik besteed mijn tijd liever aan het maken van een filmpje voor mijn 294.500 volgers op TikTok. Het is eigenlijk een hele bijzondere business: je bedenkt iets of ziet ergens iets interessants waar je je eigen draai aan geeft en dat ga je dan hypen in de hoop dat het opgepakt wordt. Maar het werkt wel!’
Voor welke opdracht zou jij gelijk uit je bed springen?
‘De interessantste opdrachten zijn die waarbij mensen zeggen: “Shirak, dit is mijn budget, maak er maar wat moois van.” Dan kan ik me uitleven met vormen, kleuren en afbeeldingen. Ook leuk: bij gender reveal-feestjes weet ik vaak eerder dan de ouders of het een jongetje of een meisje wordt. Hoe bijzonder is dat? En natuurlijk ben ik heel erg blijf met opdrachten van bijvoorbeeld FC Twente en Gemeente Hengelo. Er kloppen steeds meer bedrijven bij mij aan waarvan ik denk: hoe komen ze bij mij? Blijkbaar spring ik er positief uit als het gaat om kwaliteit en service. Wat helpt, is dat ik actief ben op alle socialmediakanalen. Ik plaats video’s over mijn producten, zoals de 360 graden photobooths en de Candy Bar, maar ook over hoe je matte ballonnen laat shinen. Dat levert steeds weer nieuwe opdrachten op.’
Staat er zakelijk gezien nog iets op je bucketlist?
‘Misschien dat ik over 5 jaar een winkel erbij wil hebben. Geen feestwinkel, maar eentje waar je ballonnen met helium kunt kopen bijvoorbeeld. Of een showroom zodat mensen kunnen komen kijken en ideeën opdoen. En natuurlijk hoop ik tegen die tijd de grootste van Twente te zijn. Ik kreeg in het begin veel opdrachten uit het westen, maar dat is niet mijn doelgroep. Als ik me beperk tot de regio kan ik meer opdrachten aannemen omdat de reistijd relatief kort is. Zo kan ik meer mensen blij maken en daar hou ik van. Dus laat mij maar lekker hier in Twente m’n ding doen.’