TOS Businessclub | Uitgelicht: Jelle de Haan, eigenaar van Brok Interieurbouw
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Jelle de Haan aan het woord, eigenaar van Brok Interieurbouw.
Jelle de Haan (Brok Interieurbouw): ‘Van het vakmanschap in onze werkplaats word ik heel blij’
‘Ik droomde al jaren van een eigen bedrijf. Liefst in de maakindustrie, niet te groot en niet te klein. Ik had bovendien een voorkeur voor familiebedrijven. Tijdens mijn zoektocht voerde ik wel 50 gesprekken met ondernemers en adviseurs. Een van hen wees me er vorig jaar op dat de broers Marcel en Peter Brok hun bedrijven Brok Interieurbouw en Busschers Interieur Stoffering van de hand wilden doen. Ik wist gelijk: dit is het. Gelukkig konden we het eens worden samen en sinds september 2022 mag ik me eigenaar noemen van beide organisaties.’
Wat trekt jou zo aan in de maakindustrie?
‘Dat er letterlijk iets van de band rolt. Ik loop hier regelmatig door de werkplaats en elke keer opnieuw denk ik: wauw. Je begint met niks en aan het eind staat er wat gaafs. Dan komen we binnen als het casco is en tegen de tijd dat we weggaan is de ruimte af. Wat ik vooral mooi vind, is dat het maakproces hier leunt op vakmanschap. We maken dingen waarvoor je menselijke kennis en kunde nodig hebt om het eindproduct te kunnen maken. De praktijk wijkt bovendien vaak af van de theorie. Dan hebben we het meubel in de werkplaats al grotendeels klaar en blijkt op locatie dat de muur niet haaks is, dat het stopcontact ergens anders zit, of dat de stukadoor de muur iets dikker gestuukt heeft zodat de ruimte tussen twee wanden kleiner is geworden. De loodgieter is nog niet weg en de materialen van de schilder staan er ook nog. Ondertussen blijft de deadline staan. Dan moet je gaan stoeien met alternatieve oplossingen, maar dat komt dus altijd goed. Van dergelijk vakmanschap word ik heel blij.’
Met Brok Interieurbouw ben je lid van de TOS geworden. Waarom?
Ik geloof in de kracht van lokaal. Daarnaast vult voetbal een groot deel van mijn leven. Zelf voetbal ik nog steeds, maar ondertussen ben ik – mede vanwege mijn twee kinderen – ook coach, trainer en keeperstrainer geweest. Tel lokaal en voetbal bij elkaar op en je komt uit bij de TOS. De ene keer ga ik met mijn kinderen en vrienden naar de wedstrijd, de andere keer neem ik een zakenrelatie mee. Er is altijd veel sfeer in het stadion en alles rondom de business seats is goed geregeld, van de parkeerplaatsen tot en met de horeca. Ook de bijeenkomsten zijn leuk en afwisselend. Ik leer er snel en gemakkelijk nieuwe mensen kennen. Ik kom zelf uit de Achterhoek, dus het is prettig om op deze manier mijn netwerk uit te breiden. Achterhoekers en Tukkers hebben bovendien dezelfde werkmentaliteit: doorpakken en niet eindeloos kletsen over wat je doet, maar gewoon dóen, dus dat matcht wel.’
Als je uit je hele carrière één herinnering zou mogen behouden, welke zou dat dan zijn?
‘Dat zou dan het moment zijn waarop ik bij de notaris de krabbel zette voor Brok en Busschers. Dat was een enorme mijlpaal die mij de zo gewenste mentale vrijheid heeft gegeven. Tegelijkertijd draag ik natuurlijk ook de eindverantwoordelijkheid, maar het feit dat ik zelf aan het roer sta en impact heb op hoe de organisatie draait, daar krijg ik veel energie van.’
Wat zijn je plannen met Brok Interieurbouw?
‘In de afgelopen maanden ben ik volop in het bedrijf gedoken en heb ik kennisgemaakt met opdrachtgevers, leveranciers en partners. Nu ligt mijn focus op het optimaliseren van ons productieproces, zodat daarna ruimte ontstaat voor het vergroten van onze werkportefeuille. Tegelijkertijd wil ik Brok Interieurbouw wel slagvaardig houden. Een van de charmes van dit bedrijf is namelijk dat het altijd een familiebedrijf is geweest. Dat merk je aan het persoonlijke contact onderling, maar ook met klanten. En we kunnen snel schakelen. Dat moet zeker behouden blijven. Verder heb ik alleen maar leuke afspraken in mijn agenda staan. We gaan bezig met een nieuw concept voor de website. Samen met een opdrachtgever organiseer ik een kennissessie zodat hij zijn mensen kan laten zien wat we hier doen en met een andere opdrachtgever bekijken we of we intensiever kunnen samenwerken. Ik heb heel veel leuke en goeie dingen in het vooruitzicht.’