Business

De plek op het shirt springt misschien niet het meest in het oog, maar trots zijn ze er wel op. Taurus Corporate Finance is sinds dit seizoen mouwsponsor van FC Twente. Het in Deventer gevestigde bedrijf is een snelgroeiende speler in haar vakgebied. Die groei werd de afgelopen vijf jaar beloond met een Gazelle Award.

Aan de oevers van de IJssel zijn het over het algemeen de kleuren rood en geel die het straatbeeld domineren. Bij Taurus klopt het hart echter voor FC Twente. Niet zo heel gek, want de roots van het bedrijf liggen in Twente en de Achterhoek. ‘Deventer is qua ligging de handigste plek voor ons’, legt Tim ten Beitel, één van de partners binnen Taurus, uit. Het bedrijf is gevestigd in het torenkantoor Poort van Deventer, op een steenworp afstand van snelweg A1. ‘Veel klanten van ons komen uit Oost-Nederland, terwijl geïnteresseerde kopers of investeerders vaak uit andere plekken van het land komen. Deventer ligt dan redelijk centraal. Dat we zo kort aan de snelweg zitten maakt het helemaal makkelijk.’

Snel gegaan

Taurus is sinds vijf jaar aan FC Twente verbonden. Eerst als TOS- en TGT-lid, tegenwoordig als skyboxhouder en mouwsponsor. De banden zijn gelegd door Gert-Jan Nijweide, die tussen 2008 en 2014 als financieel manager voor FC Twente werkte. ‘Ik denk dat ik sinds 2008 maar weinig thuiswedstrijden van de club heb gemist’, zegt Nijweide, die tegenwoordig ook partner is bij Taurus. ‘Toen ik bij FC Twente werkte, zat ik er uiteraard iedere week. Later zat ik samen met mijn zoontje op de tweede ring. Vanaf het moment dat ik bij Taurus werk zijn we TOS-lid geworden en nu zitten we in een skybox en staan we op de mouw van het shirt. Het is snel gegaan. We gaan met veel plezier naar de wedstrijden toe, er zijn weinig collega’s die niet iets met voetbal hebben.’

Dat Taurus mouwsponsor werd, ontstond eigenlijk tijdens een transactie. ‘Met ons bedrijf begeleiden we ondernemers bij een aankoop of de verkoop van hun bedrijf, bij fusies of wanneer een bedrijf een investeerder zoekt’, zegt Ten Beitel. ‘Zo zijn we ook bij Elektramat beland. Om het bedrijf verder uit te bouwen zochten ze een investeerder. Wij hebben hen daarbij in het gehele proces ondersteund en hebben in Parcom een geschikte partner gevonden. Gelijktijdig liepen de gesprekken tussen FC Twente en Elektramat over het hoofdsponsorschap. Daar werden wij ook bij betrokken.’ ‘Op een bepaald moment hebben we bij FC Twente aangegeven dat, als ze plek over hadden op het shirt, ze ook eens aan ons mochten denken’, haakt Nijweide in. ‘Met Taurus willen we stappen zetten, doorgroeien en meer landelijke exposure creëren. Dat kan via het sponsorschap bij FC Twente. We staan op het shirt van een club uit de top vijf van Nederland. Dan ben je een partij die ertoe doet.’ Ten Beitel: ‘Bij FC Twente draait het om in een prettige sfeer te presteren en succes te behalen. Dat zit ook bij ons in het dna. Daarom denk ik dat we heel goed bij elkaar passen.’

Helpen bij de volgende stap

Zoals Taurus Elektramat hielp in de zoektocht naar een groei-investeerder, zo hielp het bedrijf tal van andere ondernemers. ‘Vaak gaat het om ondernemers die toe zijn aan een volgende stap’, legt Ten Beitel uit. ‘Het kan zijn dat iemand met pensioen gaat en daarom zijn bedrijf wil verkopen, maar kan ook dat een bedrijf investeerders zoekt om verder te groeien. Wij helpen ze in die zoektocht. We kijken waar bedrijven goed in zijn en welke kennis ze missen, vragen in de markt welke partijen geïnteresseerd zijn om het bedrijf over te nemen of erin te investeren en welke expertise ze aan een organisatie toe kunnen voegen. Op basis daarvan maken we een selectie met mogelijke kopers of investeerders.’

Taurus probeert daarin te zoeken naar de ideale match tussen haar klant en een koper of investeerder. ‘We hebben ook weleens klanten gehad die zelf met een koper kwamen, maar waarvan wij direct het idee hadden dat het niet paste’, zegt Nijweide. ‘Het is voor een ondernemer een belangrijke stap die je maar één keer zet, we raden daarom meestal aan om met meerdere partijen te praten, danwel de voors en tegens goed af te wegen. In het overnameproces liggen ratio en emotie dicht bij elkaar. Een ondernemer die zijn bedrijf of een deel daarvan verkoopt, wil dat zijn levenswerk in goede handen komt. Wij proberen daarom naar een win-winsituatie voor beide partijen toe te werken.'

Ootas-kantoor

Taurus doet dat op een manier zoals ze dat in het oosten graag zien. Nuchter en met korte lijnen, maar wel resultaatgericht. Nijweide: ‘Ik noem ons wel eens een Oostas-kantoor. We leveren de kwaliteit die wordt geassocieerd met de ‘Zuidas’, maar wel met de nuchterheid en benaderbaarheid van het oosten. We staan dichtbij onze klanten. Dat geldt niet alleen voor onze consultants, maar ook wij als partners zijn meewerkend. We vinden het allemaal veel te leuk om zelf bij de deals betrokken te zijn.’

Momenteel haalt Taurus tachtig procent van haar opdrachten uit Oost-Nederland. Maar het bedrijf groeit hard en wil uitbreiden. ‘We hebben voor het vijfde jaar op rij een Gazelle Award gewonnen. Dat is geen doel op zich, maar het zegt wel iets over hoe hard we groeien’, zegt Nijweide. ‘We willen ons werkgebied uitbreiden naar het noorden en de hoek Arnhem-Nijmegen. Het sponsorschap bij FC Twente kan daaraan bijdragen. We staan er goed op in de regio en via FC Twente vergroten we de kans om bij nog meer ondernemers aan tafel te komen. Als dat gebeurt, ben ik ervan overtuigd dat we ze kunnen helpen.’

G37A1773 min