Een kijkje nemen in de Supportgroep Loge, sfeer proeven bij Cook & Play of het uitzicht vanaf de hoofdtribune ervaren? Het kan met de FC Twente Virtual Experience. De digitale rondleiding door het stadion is ontwikkeld door Kemari, in samenwerking met INN’twente.

De virtual experience biedt sponsoren en supporters een bijzondere blik op De Grolsch Veste. Ruimtes die anders gesloten blijven, zijn in één keer toegankelijk. Maar belangrijker voor FC Twente: het kan de virtual experience ook gemakkelijk laten zien aan potentiële nieuwe sponsoren. “Het stadion van FC Twente is imposant, maar het is lastig om mee te nemen naar klanten”, zegt Tim Buijse van Kemari, dat sinds 1 april Virtual Lab 17 heeft overgenomen. “FC Twente verhuurt ruimtes en biedt verschillende sponsormogelijkheden aan. Maar een klant vraagt zich ook af wat hij krijgt als hij zich bij de club aansluit. Om dat te laten zien werkt een fysiek bezoek aan de Grolsch Veste het beste, maar dat is niet altijd mogelijk. Met een 360 graden experience kunnen de accountmanagers van FC Twente het stadion als het ware onder de arm meenemen, om potentiële klanten enthousiast te maken.”

Kemari heeft de virtual experience samen met kennisplatform INN’twente ontwikkeld. Jan Bruins, mede-oprichter, samen met Annet Spijkerman en Annemarie Teeken, van INN’twente en INN*terregio en al zestien jaar de stadionspeaker van FC Twente, zagen meteen de meerwaarde. “Ik heb in het verleden vier jaar op de Sales-afdeling van FC Twente gewerkt. Naar een potentiële sponsor nam ik altijd een kaart mee om te laten zien waar hij kwam te zitten. Hoe gaaf is het dat je dit nu visueel kunt maken? Deze virtual experience is een heel mooi hulpmiddel aan het begin van dat traject.”

Kosteloos

Bijzonder is dat Kemari en INN’twente de virtual experience geheel kosteloos aan FC Twente hebben aangeboden. “FC Twente is sinds de oprichting van INN’twente partner van ons”, zegt Bruins. “Later heeft Kemari zich bij ons aangesloten. Zij bouwen onder meer virtual experiences voor bedrijven. Tim kwam daarom met het idee om er ook een voor FC Twente te maken en gratis aan te bieden. Het is een stukje sponsoring van twee bedrijven die de club een warm hart toedragen. Hoe mooi is het dat we FC Twente kunnen helpen met iets waar het echt blij mee is?”

“Tegelijkertijd is dit voor ons een mooie kans”, vult Buijse aan. “De technieken die we gebruiken zijn best nieuw. Als wij bedrijven vertellen dat we een 360 graden experience voor ze maken waarin beleving de hoofdrol speelt, dan vragen ze zich af wat ze krijgen. Voor ons is het dus heel belangrijk om voorbeelden te hebben. Daarom is de virtual experience van FC Twente zo’n mooi project voor ons. Het is niet alleen voor de club, maar ook voor ons een visitekaartje.”

Middenstip

De virtual experience begint op de middenstip van De Grolsch Veste, waar stadionspeaker Bruins uitleg geeft over de werking ervan. Van daaruit kunnen bezoekers diverse plekken in het stadion ontdekken en kennis maken met de verschillende sponsormogelijkheden die FC Twente biedt. “Maar vanuit iedere plek kan je weer terug naar de middenstip, naar het voetbal. Want dat is wat ons allemaal bindt.”

Benieuwd naar de virtual experience? Ga dan naar ve.virtuallab17.nl/fctwente/

Dit artikel verscheen eerder in ons business magazine 'TROTS'.