Rust, ruimte en duurzaamheid. Het zijn de drie pijlers van Hofparken. Het jonge bedrijf dat sinds dit seizoen een skybox heeft bij FC Twente opende vorig jaar bij Winterswijk haar eerste vakantiepark. In september volgt een tweede park in Lattrop. En daar zal het niet bij blijven. “In de toekomst willen we doorgroeien naar zo’n vijftien parken”, klinkt directeur en eigenaar Rob Buchel ambitieus.

Maart 2022, er wordt hard gewerkt bij Hofparken Wiltershaar in buurtschap Kotten bij Winterswijk. In een stuk bos staan een aantal fonkelnieuwe chalets. Rondom de recreatiewoningen worden er paden aangelegd, leidingen getrokken. Bedrijfsbusjes rijden af en aan. Het lijkt alsof er een nieuwe woonwijk wordt opgetrokken. Wanneer de werkzaamheden klaar moeten zijn? “Begin april. Gaat lukken, hoor”, zegt Buchel vol vertrouwen.

Gefaseerd bouwen

Het park in Winterswijk is sinds april vorig jaar open. Toen stonden er twintig chalets. Een jaar later staan er bijna zestig. “We bouwen gefaseerd”, legt Buchel uit. “Alles in een keer neerzetten lukt niet. De huisjes worden allemaal prefab gebouwd. Dat heeft productietijd nodig. Bovendien hebben onze makelaars tijd nodig om de huisjes te verkopen aan geïnteresseerde investeerders. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er op dit park 215 chalets komen te staan. Een heel dorpje. Dan herken je het niet meer terug.”

Boerderij met smoel

Buchel doet zijn verhaal in het hoofdgebouw van Hofparken Wiltershaar. Een karakteristieke boerderij die geheel gerenoveerd is. “Toen we de camping die hier zat drie jaar geleden overnamen vonden we eigenlijk dat alles plat moest, ook deze boerderij. Zo vervallen zag het er uit. Uiteindelijk vonden we dat toch zonde en hebben we de boerderij laten renoveren door Aannemersbedrijf Geert Kruisselbrink, een van de Winterswijkse ondernemers waar we mee samenwerken. We zijn er trots op hoe het er nu uitziet. Mensen kijken ook echt hun ogen uit. De volgende fase is dat we het terras rondom de boerderij aanpakken. We willen het een beetje smoel geven, zodat mensen langer blijven zitten.”

Groeiambitie

Zo zit Buchel vol ideeën. Niet alleen in Winterswijk, maar ook op andere plekken in het land. Wiltershaar is het eerste park van Hofparken, Bergvennen bij Lattrop moet in het najaar volgen. Daarnaast heeft Robos, de organisatie die boven Hofparken hangt, ook campings bij het Schildmeer in Groningen, het Drentse Gees en Sint Jansklooster in de kop van Overijssel gekocht waar het Hofparken-concept moet worden uitgerold. “We hebben de ambitie om door te groeien naar zo’n vijftien parken”, zegt Buchel. “Het bedrijf is daar ook op ingericht. Robos, waar ik ook in de directie zit, zorgt voor de financiering. Zij enthousiasmeren beleggers en investeerders om mee te doen. Daaronder hangt Hofparken, dat ik samen met mijn compagnon Jeroen Bos en zoons Bruno en Robert heb opgericht. Bruno en Robert zijn idolaat van dit concept. Bruno organiseert de verkoop van huisjes en Robert doet de marketing en IT. Dat loopt als een zonnetje.”

Samen met de natuur

De parken van Hofparken worden allemaal opgezet volgens de pijlers rust, ruimte en duurzaamheid. In de groene omgeving van Winterswijk zijn die eerste twee volop vertegenwoordigd. De duurzaamheid zit in de chalets zelf: fraai ogende, houten woningen die van alle luxe zijn voorzien. Met bij sommige chalets een jacuzzi, sauna of – bij de geschakelde groepsaccommodatie - zelfs een klein zwembad. “De chalets zijn zelfvoorzienend”, zegt Buchel.  “Op alle huisjes liggen zonnepanelen. Er komt geen gas aan te pas. Bij de realisatie van de parken trekken we veel op met Natura2000. We willen laten zien dat het bedrijfsleven en de natuur hand-in-hand iets moois neer kunnen zetten, zonder dat het de natuur schaadt. Ook bij de inrichting van het terrein houden we daar rekening mee. Er wordt heel nauwkeurig gekeken welke planten we gebruiken, omdat we de bestaande natuur geen schade aan willen brengen. Het is leuk en interessant om zo’n traject mee te maken.”

Skybox

Met Hofparken is Buchel terug in de recreatiesector, waarin hij als kind opgroeide. Zijn ouders hadden twee campings in Zandvoort. Het camping- en vakantiegevoel werd hem zodoende met de paplepel ingegoten. Zelf handelde de inwoner van Haarlem jarenlang in antiek en curiosa in binnen- en buitenland en was hij mede-eigenaar van een uitgeverij. Nu bouwt hij vanuit Winterswijk aan een klein imperium van vakantieparken. Met Hofparken sloot hij zich deze zomer ook aan als sponsor bij FC Twente, waar het bedrijf een skybox heeft op de oude hoofdtribune. “Ik heb een heel netwerk in het westen, maar ben nu een nieuw netwerk aan het opzetten in het oosten. Daarom hebben we ons aangesloten bij FC Twente. Er zijn zoveel bedrijven aan de club verbonden. We vinden het zinvol om met hen in gesprek te komen, om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dat werpt nu al zijn vruchten af.”

Belevenis voor relaties

Buchel, die op jonge leeftijd nog bij Telstar en Haarlem voetbalde, geniet zelf ook van de gang naar de Grolsch Veste. Hij is er lang niet iedere thuiswedstrijd bij, maar volgt FC Twente wel. “Ik heb het altijd een leuke club gevonden, al sinds de tijden van Jan Jeuring, Epi Drost en Kick van der Vall. Kick komt ook geregeld bij ons in de box om een praatje te maken, dat waardeer ik. Verder heb ik niet zoveel met FC Twente, maar wat niet is kan nog komen. Wel merk ik dat mensen enthousiast zijn als je ze uitnodigt. De skybox biedt ons de mogelijkheid om relaties mee te vragen voor een lunch of een diner en een wedstrijd te bekijken. Voor veel mensen is dat toch een belevenis.”

Welkom

Door zijn netwerk in het oosten van het land te verbreden, hoopt Buchel straks ook relaties te mogen ontvangen op een van de vakantieparken van Hofparken. “We hopen in de toekomst veel mensen uit de regio te begroeten die er even tussenuit willen. Maar ook het bedrijfsleven is welkom. We hebben volop ruimte voor vergaderingen en trainingen. We zitten op unieke locaties, meer dan geschikt om het personeel te motiveren. Daarnaast gaan we graag in gesprek met mensen die een investering willen doen in een huisje of iets anders. Ze zijn altijd welkom, zodat wij meer informatie kunnen geven.”

Dit artikel verscheen eerder in ons business magazine 'TROTS'.