TOS Business

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Xander Dekker aan het woord, directeur van Voicedata.

Xander Dekker (Voicedata): ‘Qua innovatie lopen we voorop in de markt’

‘Elk jaar neem ik me opnieuw voor om vaker op vakantie te gaan. Maar dat mislukt ook weer elk jaar’, vertelt Xander Dekker van Voicedata met een grote glimlach op z’n gezicht als ik hem vraag naar zijn goede voornemens. ‘Maar dat is niet erg. Ik vind werken gewoon veel te leuk. Wij bedienen bij Voicedata met slechts 14 man ruim 4000 klanten. Daar zijn we met z’n allen heel trots op en dat motiveert enorm. We zijn echt een soort Voicedata-familie. Mede daarom blijven werknemers best lang plakken. Al heeft dat ook te maken met het feit dat we elk jaar innovatieve diensten toevoegen. Daarin lopen we echt voorop in onze markt. Voicedata is gespecialiseerd in VoIP, maar biedt veel meer dan internet, mobiele telefoon en bellen via de computer. Waar het in de kern om draait, is het contact tussen onze opdrachtgever en zijn klanten, en dat maken wij zo gemakkelijk mogelijk.’

Neem ons eens mee in zo’n innovatie-ontwikkeling.

‘We kijken scherp naar hoe communicatie zich ontwikkelt. WhatsApp is bijvoorbeeld uitgegroeid tot een serieus zakelijk communicatiekanaal. Organisaties combineren het dan vaak met een chatbot. Die manier van communiceren wordt vrijwel uitsluitend ingezet voor inkomende gesprekken. Wij zijn toen een dienst gaan ontwerpen voor uitgaande communicatie: whatsappjes die het leven makkelijker maken voor onze klant. Hoe? Stel dat je normaal gesproken honderd e-mails verstuurt aan je klanten met een commercieel aanbod. Dan mag je je handjes dichtknijpen als twintig ontvangers je bericht überhaupt lezen. Stuur je honderd whatsappjes, dan lezen 95 ontvangers ‘m. We zaten midden in dat ontwerpproces toen ik een telefoontje kreeg van FC Twente: of ik kaarten wilde voor de eerstvolgende wedstrijd. Ik zei: “Is het niet veel gemakkelijker om leden hierover een uitnodigend whatsappje te sturen met de mogelijkheid op een knop Ja, ik wil te drukken? Dan hoef je alleen die reacties maar na te bellen.” We hebben die mogelijkheid verder uitgewerkt en nu is FC Twente klant. Zo zijn we continu bezig met de volgende stap in communicatie en daar ontwikkelen we dan iets nieuws voor. Dat is het leuke van Voicedata: we doen mooie dingen met een klein team. Dat compacte team brengt de luxe met zich mee dat we sneller innovaties kunnen doorzetten dan de meer traditionele partijen in onze markt.

Grote namen als Bolletje, ZGT en WIBRA zijn al klant. Wie zou je daar nog aan willen toevoegen?

‘Ik heb niet één specifieke naam, maar we hebben onlangs een mooi concept ontwikkeld voor vastgoedeigenaren van bedrijfsverzamelgebouwen. Met die partijen zou ik heel graag het gesprek aangaan. Eigenaren van verzamelgebouwen hebben te maken met huurders die elk hun eigen bekabeling en patchkasten laten aanleggen en neerzetten. Daar hebben wij een supermooie oplossing voor bedacht. De eigenaar koopt dan voor een goede prijs internet, hardware en onderhoud in voor alle bedrijven die in zijn gebouw zitten. Dat scheelt veel gedoe met kabels, zorgt voor eenheid en duidelijk én de prijs is zo scherp dat ze daar ook nog wat aan kunnen verdienen. Het mooie is dat ook de huurders via deze constructie goedkoper uit zijn. Dit concept is tekenend voor hoe we als Voicedata in de wedstrijd staan. We willen iets maken waar iedereen nut van heeft. En zo creëren we een trouw klantenbestand.’

Wat was jouw eerste persoonlijke ervaring met internet?

‘Ik herinner me nog goed dat we thuis internet kregen. Ik was druk met msn’en en spelletjes spelen, maar maakte en onderhield op mijn veertiende ook al de website van mijn voetbalteam. Daar zette ik een gastenboek op en bezoekers gingen dan reageren. Je had toen natuurlijk nog geen Facebook. Maar toen googlede ik een keer op de naam van ons elftal en zag ik dat we niet bovenaan stonden. Dat kon natuurlijk niet. Al snel wist ik precies hoe ik de website hoger in de Google-ranking kon krijgen. Ik ben nou eenmaal nieuwsgierig aangelegd en een autodidact. Ik paste die nieuwe kennis ook toe op het bedrijf van mijn vader en van het een kwam het ander. Toen ik zestien was, begon ik mijn eigen websitebedrijf. Het maakproces boeit me enorm; dat je iets maakt dat nut heeft. En als je dan met mensen in contact komt die daarin mee willen gaan, zoals FC Twente, dan is dat echt tof.’

En hoe belangrijk is voetbal voor je?

‘Poah, voetbal is de belangrijkste bijzaak die er is. Mijn zus Anouk en ik gingen op voetbal bij SVZW toen we 4 jaar waren en voetbalden samen tot de A1. Daarna ging ik naar de senioren van SVZW en zij naar Duitsland en ze speelde later natuurlijk jarenlang bij de FC Twente Vrouwen. Ik kom verder van jongs af aan al bij FC Twente. Ik herinner me zelfs de eerste wedstrijd nog; ik mocht met mijn buurman mee naar FC Twente-MVV. Dat was in 1994. Michel Boerebach scoorde toen vanuit een penalty. Dus dat we met Voicedata lid zijn van de TOS is logisch. We zitten bovendien één keer per jaar met het hele team en met klanten in een skybox. FC Twente is een fantastische club, de mooiste van Nederland. Er is rondom de wedstrijden muziek en gezelligheid, het is altijd feest. Dat vind je echt alleen hier.’

160123 BarbaraTrienenPhoto TOS Voicedata xanderDekker 0003
160123 BarbaraTrienenPhoto TOS Voicedata xanderDekker 0002

Melden Sie sich zum FC Twente-Newsletter an