TOS Businessclub | Uitgelicht: Wietze van der Tuin van Duocom
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Wietze van der Tuin aan het woord. Hij is eigenaar van Duocom tele- en datacommunicatie.
Wietze van der Tuin (Duocom): ‘Altijd en overal samen bereikbaar’
Je zult Wietze niet snel op een kistje zien staan: Hier ben ik! Liever doet hij gewoon waar hij goed in is: bedrijven helpen bij het inrichten van hun tele- en datacommunicatie. De oprichting van zijn bedrijf Duocom leest als een jongensboek. Wietze startte Duocom vanuit zijn zolderkamer, in de avonduren wanneer zijn vrouw Karin zangles geeft. Wietze: ‘Ik kan nou eenmaal niet stilzitten; ik moet wat om handen hebben. Vrijwel tegelijkertijd kwam ik in contact met TUI, die zochten een telecom-medewerker. Vervolgens deed ik jarenlang beide: mijn eigen onderneming runnen en in loondienst zijn bij TUI. Op alle twee terreinen ging het me voor de wind. Maar toen TUI en Duocom niet meer te combineren viel, nam ik afscheid van TUI en sindsdien draait alles om Duocom.’
Wat is de kracht van Duocom?
‘Die zit ‘m vooral in onze aanpak. We nemen eerst goed de tijd om te luisteren naar wat de klant wil en welke functionaliteit hij mist. Daar maken we vervolgens een zo goed mogelijk passend plan voor. En misschien nog wel belangrijker: we controleren na afloop ook of het uitgewerkte plan werkelijk doet wat het zou moeten doen. Daarnaast staan we bekend om onze flexibiliteit. Is er wat aan de hand, dan kun je ons altijd bellen en zijn we er voor je. Ook buiten kantooruren en zelfs in het weekend. Want als er echt wat is, wil je niet bot vangen door het antwoordapparaat te krijgen. Dan wil je iemand spreken die het voor je kan oplossen. Die service vind je bij Duocom.’
Is het lastig om jouw diensten te verkopen? Het klinkt allemaal erg technisch.
‘Nee, heel sexy klinkt het inderdaad niet. Maar: wij verkopen geen techniek, wij verkopen praktische oplossingen. Onze slogan is Altijd en Overal Samen Bereikbaar. Het vertrekpunt is een probleem of situatie waar een ondernemer tegenaan loopt. Hij hoeft niet te weten welke technische producten dat probleem voor ‘m kunnen oplossen. Die vertaalslag van de praktijk naar de techniek maken wij in de vorm van Hosted VoIP, mobiele telefonie, internetverbindingen en natuurlijk enorm belangrijk in deze tijd: goed functionerende thuiswerkplekken.’
Met wat voor vraagstukken kloppen bedrijven bij jou aan?
‘Een callcenter wil dat een Franstalige beller terecht komt bij een Franstalige medewerker en niet bij zijn Nederlandse collega die geen Frans spreekt. Een gezondheidscentrum heeft meerdere telefoonlijnen, zoals een receptenlijn, een spoednummer en een collega-lijn. Om elk telefoontje de juiste kant op te sturen, moeten specifieke routeringen ingesteld worden. Heeft een organisatie meerdere vestigingen? Hoe steekt het belplan dan in elkaar; waar komt het eerste telefoontje binnen en naar wie schakelen we door als daar niet binnen x seconden wordt opgenomen? Nemen we mobiele telefoonnummers ook mee in het belplan zodat medewerkers telefoontjes krijgen terwijl ze in de auto zitten? Mogen ze met hun laptop inbellen in het datacenter in Amsterdam? In dat soort dingen zijn wij goed. Mede omdat we altijd eerst heel uitgebreid met onze klant om tafel gaan om wensen en praktijkvoorbeelden te bespreken zodat we een klinkend plan kunnen ontwerpen.’
Waarvoor staat momenteel de telefoon roodgloeiend?
‘Wat nu heel erg speelt, is videobellen. Vanwege het thuiswerken zitten veel mensen met hun privémobieltje en via hun privéverbinding te bellen namens kantoor en dat zien werkgevers liever niet. Mooie oplossingen hiervoor zijn vast-mobiel integratie en de softphone. Je mobiel en laptop maken dan deel uit van de telefonieomgeving op kantoor.
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘We groeien gestaag. Toen ik begon in 2000 en de eerste offertes en facturen de deur uit moesten, pakte Karin dat op. Inmiddels verzorgt zij de hele administratie. We zijn een goed duo: ik ben van de techniek en zij is van het regelen en organiseren. Verder heb ik nog twee medewerkers in dienst en sinds 2020 is ook onze zoon Kars aan boord. Kars is verantwoordelijk voor de marketing en sales.
Ondertussen groeien wij met ons klantenbestand mee en bedienen we onze klanten door heel het land, van een kleine MKB-er tot een groot call center en gezondheidscentra.’