TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Nick Velten aan het woord. Hij is oprichter en eigenaar van Stimmt.

Nick Velten (Stimmt): ‘Wij willen vette shit maken.’

‘Handcrafted digital awesomeness’ kopt de website van Stimmt. Wat we ons daarbij moeten voorstellen?

‘Dat vroeg mijn pa ook toen ik vertelde wat onze nieuwe pay-off was, toen we in 2019 de rebranding van Velten Media naar Stimmt lanceerden’, lacht Nick. ‘Maar we willen dus gewoon vette shit maken.’ Dat dit geen loze belofte is, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf lekker succesvol is met een vestiging in Enschede – op de plek van de oude Grolsch-fabriek – en een vestiging in Amsterdam. Opgericht in 2008, nam het bedrijf in 2014 een vlucht. Vorig jaar werd Stimmt zelfs 9e in de FONK100, een ranglijst van de beste digitale bureaus van Nederland. Daarnaast is ze aangesloten bij Dutch Digital Agencies, een branchevereniging voor de betere en grotere bureaus in de Nederlandse digitale industrie.

Jullie doen blijkbaar goede dingen. Wat is jullie geheim en hoe manage je dat?

‘Ik denk dat we een heel goed team hebben, van allemaal vakidioten die passie voor digital hebben, dat wordt aangestuurd door mijn collega Sanne Zijlstra. Zij is een echte manager − ik ben dat niet. Ik ben vooral ondernemer. Het is superleuk om iets te bouwen, te doen groeien door een bepaalde structuur neer te zetten en de kwaliteit, processen en cultuur te verbeteren. Wij ontwikkelen graag voor klanten die online iets gaafs willen met als doel te groeien. Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook tof om startups te helpen of daarin te investeren. Zes jaar geleden heb ik samen met Sam Feldt het bedrijf Fangage opgezet in Amsterdam, dat onlangs door Amerikanen is overgenomen om het nog harder te laten groeien. Het geheim zit ‘m in kansen zien, risico’s durven nemen en tegelijkertijd realistisch blijven. Ik ben me altijd bewust van de haalbaarheid en daar baseer ik mijn acties op.’

Bij Stimmt draait het om de digitale merkervaring. Wat houdt dat precies in?

‘Het succes van een digitaal product staat of valt met duidelijke interactie, de juiste functionaliteit en een kernachtige boodschap. De vraag is dan: hoe creëer je online het juiste gevoel bij je merk? En hoe combineer je dat met herkenbaarheid en beleving? Bij Stimmt weten we alles van dat hoe.’

Geboren in Enter, maar wonend in Amsterdam is Nick zowel Tukker als Randstedeling. Ook Stimmt heeft twee vestigingen. Hoe werkt dat in de praktijk?

‘Het gros van onze klanten komt nog steeds uit Twente. Maar onze cultuur hier, dat nuchtere, dat maakt dat wij in het westen echt wat kunnen toevoegen. Ze krijgen met Stimmt niet alleen kwaliteit, maar ook een partij die met beide benen op de grond staat en z’n afspraken nakomt. Tegelijkertijd heeft ook de westerse cultuur zo z’n voordelen. Ze lopen voorop met veel dingen en durven eerder ja te zeggen op iets. Ik vind het leuk om de krachten van beide kanten te bundelen. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat wij best wat vaker iets mogen aandurven.’

Wiens digitale branding zou jij weleens onder handen willen nemen?

‘Die van FC Twente, dat was altijd al mijn droomklant. Ik ben echt een Twente-fan, van jongs af aan al. Toen ik 13 jaar was, heb ik bijvoorbeeld Twentefans.nl opgericht, waarvoor ik de eerste jaren elke dag zelf het laatste FC Twente-nieuws schreef. Dat werd later overgenomen door vrienden die het verder hebben uitgebouwd en nu nog steeds runnen. Ik heb ook al 20 jaar een seizoenskaart en ben zo’n 6-7 jaar lid van de TOS. Dus ja, ik vind het nog steeds jammer dat FC Twente twee jaar geleden voor onze concullega’s van Cube koos en dat wij op de tweede plek eindigden. Maar ik gun het ze van harte en ze hebben iets heel moois gerealiseerd. Bovendien motiveert die tweede plek me om in de toekomst nog meer ons best te doen om alsnog fctwente.nl te mogen ontwikkelen.’

Wat heb je zelf voor het laatst gegoogeld?

‘Ha. Dat is “appartement kopen in Barcelona” geweest. Die stad heeft alles. Ik hou van zon, strand en lekker eten. En het klimaat is daar beter, dus ik ga er vaak naartoe, voor vakantie of om remote te werken. Daarom bedacht ik me: ik zou er best een vaste plek willen hebben om regelmatig naartoe te gaan. Amsterdam-Schiphol is tenslotte maar een klein stukje. En voor je het vraagt: nee, ik ga echt niet weg uit Nederland; ik wil ook nog bijna wekelijks in Twente zijn.’

Fotografie: Barbara Trienen

IMG 6907 BarbaraTrienenPhotography TOS STIMMT sept2022003882 min v2