Business

Een familiebedrijf gevestigd in het hart van Vriezenveen, dat is Witte van Moort. Het bedrijf werkt voor gerenommeerde, internationale klanten en heeft een geschiedenis die teruggaat tot de jaren veertig van de vorige eeuw. Sinds dit seizoen is Witte van Moort als trotse sponsor verbonden aan FC Twente.

Het is haast niet voor te stellen als je door Vriezenveen rijdt. Middenin het dorp, tussen woonhuizen en enkele winkels, staat een immens pand waar wordt gewerkt aan hoogwaardige producten die de hele wereld over gaan. Binnen in de fabriek worden stalen platen bewerkt, die bijvoorbeeld worden geleverd aan fabrikanten van heftrucks of landbouwvoertuigen.

Hoogwaardig plaatwerk
Het bedrijf ontwikkelde zich in de eerste decennia tot een professionele speler op de wereldmarkt, onder andere door het vervaardigen van plaatwerk voor bromfietsen en producten met een hoog veiligheidsrisico, zoals lpg-tanks. Onder het bewind van Adri van Moort, de vader van de huidige eigenaar Wido van Moort, is de stap gezet naar het leveren van hoogwaardig plaatwerk aan wereldwijde fabrikanten binnen onder andere de agrarische, truck & trailer en heftruckbranche. ‘Dat is wat we nog steeds doen’, zegt Teun Veger. ‘We beschikken over een modern machinepark, met onder meer veel (geautomatiseerde) hydraulische persen. Door de juiste combinatie van mens en machine zijn we in staat om hoogwaardige, diepgetrokken en complexe las-samenstellingen te leveren.’

Blauw hart
Hoewel het bedrijf door de jaren heen steeds groter is geworden en inmiddels 98 procent van de omzet wordt geëxporteerd, hecht Witte van Moort veel waarde aan de Twentse wortels. Bovendien ademt het nog altijd de sfeer van een familiebedrijf. ‘Mensen die hier werken, krijgen vaak een blauw hart, doelend op onze huisstijl’, zegt Arjan Flierman. ‘Onze collega’s zijn ons zeer dierbaar; zij vormen met hun betrokkenheid en loyaliteit het hart van Witte van Moort.’

Naamsbekendheid vergroten
Witte van Moort straalt Twentse nuchterheid uit en heeft kernwaarden die overeenkomen met die van FC Twente. Beide partijen vonden elkaar dan ook snel in een samenwerking. Met de sponsordeal hoopt het Vriezenveense bedrijf de naamsbekendheid te vergroten. Want hoewel Witte van Moort in de industrie een bekende naam is, geldt dat in de eigen regio niet. ‘Dat merkten we in gesprekken met potentiële medewerkers’, licht Flierman toe. ‘Sommige van hen hadden nog nooit van Witte van Moort gehoord, terwijl ze uit deze regio komen.'

Personeel werven via FC Twente
Om meer bekendheid te krijgen en nieuw personeel te werven, wendde Witte van Moort zich daarom tot FC Twente. Veger: ‘We willen bekender worden als interessante werkgever, waar je met de nieuwste technieken werkt en waar je persoonlijke ontwikkeling voorop staat. Middels reclame via LED-boarding verwachten we nieuwe mensen te bereiken en te enthousiasmeren om bij ons te komen werken. Op de boarding staat daarom niet ‘Kom bij ons als klant’, maar ‘Kom bij ons solliciteren’.’ De oproep is bij elke competitie- en bekerwedstrijd meerdere keren te zien. En dat valt op. ‘Direct bij de eerste thuiswedstrijd viel er een doelpunt, terwijl onze naam in beeld was. Dat is toen wel even via de app door het bedrijf gegaan.’ Nu is het te hopen voor Witte van Moort dat de oproep nieuwe personeelsleden oplevert. Bij Witte Van Moort zullen zij met open armen worden ontvangen. ‘In het stadion voel je de saamhorigheid die wij in het bedrijf nastreven. Doordat ieder op zijn plek zijn verantwoordelijkheid neemt, zijn we in staat om gezamenlijk mooie teamprestaties neer te zetten.’

Dit artikel verscheen eerder in ons business magazine 'TROTS'.