Business

Klanten grensverleggend vooruithelpen. Dat is het doel van CAPE Groep. Het Enschedese bedrijf helpt haar klanten bij het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Met succes, want CAPE Groep groeit in razend tempo.

Sinds 2011 is CAPE Groep sponsor van FC Twente. Dat kan ook haast niet anders. Vanuit het sfeervol ingerichte pand aan het Transportcentrum in Enschede kijken medewerkers rechtstreeks uit op de Grolsch Veste. Het bedrijf en de voetbalclub worden slechts gescheiden door het kanaal. “Ik voel me ook echt een Tukker”, trapt directeur Rob ter Brugge af. “Ik ben opgegroeid in Zenderen en woon in Hellendoorn. Ook voordat ik lid werd van de TOS volgde ik FC Twente. Dat kan ook niet anders als je uit deze regio komt.”

Voetbal is zijn sport. Altijd al geweest. Ter Brugge speelde in eigen dorp voor Zenderen Vooruit en maakte tijdens zijn studententijd in Groningen de overstap naar Forward, een studentenvoetbalvereniging. “Vanwege blessures ben ik gestopt. Maar ik vind voetbal nog steeds een mooie sport. Mijn vrouw gelukkig ook. Samen gaan we naar de wedstrijden van FC Twente. Ook een van onze zoons gaat dan mee. De clubcultuur spreekt ons aan. Het stadion zit altijd vol en er heerst een geweldige sfeer. Ik vind het ook mooi hoe de club zich opstelt. Ondanks de financiële beperkingen is FC Twente succesvol. Dat kan alleen als je op bestuurlijk vlak kwaliteit rond hebt lopen.”

Ter Brugge geniet van het bezoek aan de Grolsch Veste. Maar vaak blijft het voor hem bij de wedstrijd. Na afloop in de Hatrans Plaza kom je hem niet gauw tegen. Een bewuste keuze. Want de meeste klanten van CAPE Groep komen van buiten Twente. “Al werken we ook samen met HST en Huuskes. Maar we opereren voornamelijk buiten de regio.”

Eigen aanpak

Met CAPE Groep richt Ter Brugge zich op het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Het Enschedese bedrijf, waar ook Carthago ICT en eMagiz onder vallen, telt zo’n 160 medewerkers en heeft vestigingen in Enschede, Hengelo, Utrecht, Veenendaal en sinds kort in Zagreb en Sydney. CAPE Groep werkt voornamelijk met opdrachtgevers uit de transport- en logistieksector. Bekende klanten zijn PostNL, TVM en BAM. Toonaangevende bedrijven, die voorop in de markt lopen. “Dat past bij ons”, vindt Ter Brugge. “Wij willen klanten met een bepaalde senioriteit, geen volgers.”

CAPE Groep heeft een eigen aanpak, waarin de pijlers Mens, Methodiek en Technologie centraal staan. Werknemers van het bedrijf worden binnen de eigen Academy opgeleid om de CAPE-aanpak onder de knie te krijgen. Door de vergaarde kennis weten medewerkers van CAPE Groep alles van bedrijfsprocessen, maar hebben ze ook kennis over de technologie die ingezet wordt om die processen soepeler te laten verlopen.

Puzzel

Ter Brugge vergelijkt het optimaliseren en digitaliseren van dergelijke processen met het maken van een ingewikkelde puzzel. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de klant. “Onze bedrijfskundigen gaan eerst met de klant om tafel, zodat we precies weten hoe hun bedrijf in elkaar zit en welke software ze gebruiken. We willen het totale bedrijfsproces in kaart brengen. Op basis daarvan kijken we waarin we de klant kunnen ondersteunen. Samen leggen we de perfecte puzzel.”  De technische mensen binnen de CAPE Groep ontwikkelen vervolgens een voor de klant op maat gemaakt softwaresysteem, dat gebruiksvriendelijk is voor de mensen die er mee moeten werken. “Elke twee weken leveren we software op. De klant kan daarmee aan de slag en aangeven wat ze anders willen. Waar nodig sturen we bij.”

Commitment

Het is die werkwijze die klanten van CAPE Groep aanspreekt. Er is veel aandacht voor de opdrachtgever. Tegelijkertijd vraagt CAPE Groep veel van de bedrijven waar het mee werkt. “Van klanten die met ons in zee gaan vragen we commitment. We leveren geen standaard software, maar op maat gemaakte pakketten. Klanten moeten niet alleen meedenken hoe deze software ingericht moet worden, maar ze moeten er ook fan van worden, zodat zij hun collega’s kunnen helpen de software eigen te maken. Dat kost tijd, maar wij zijn ervan overtuigd dat onze software bedrijven uiteindelijk meer oplevert. Dat is ook ons doel: we willen bedrijven grensverleggend vooruit helpen, van meerwaarde zijn voor de klant, zodat alles binnen hun bedrijf soepel verloopt.”

Melden Sie sich zum FC Twente-Newsletter an