TOS Uitgelicht: Sabine en Joost Nijenhuis, de eigenaren van Nijenhuis Raambekleding.
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week spreken we Sabine en Joost Nijenhuis, de eigenaren van Nijenhuis Raambekleding.
Sabine en Joost (Nijenhuis Raambekleding): ‘Als we een kans zien, springen we daarop in’
‘Het was een race tegen de klok’, herinnert Joost Nijenhuis zich met een lach op zijn gezicht. ‘We moesten die dag maar liefst 60 raambekledingen uitpakken, ordenen en monteren. Om 09.00 uur stonden we bij de klant in de startblokken, om 16.00 uur was alles af.’ Sabine Nijenhuis vult aan: ‘Ik pakte alles uit en legde de schroefjes klaar op de vensterbanken, Joost kwam er met de boormachine achteraan. Het werd een sport om het in één dag af te krijgen.’ Deze opdracht voor Mirari typeert het ondernemerschap bij Nijenhuis Raambekleding: dynamisch, vakkundig en vooral gedreven. ‘Kwaliteit leveren staat bij ons voorop, maar we houden ook van goede service en eerlijk zakendoen. Dus als het in één dag moet en kan, dan doen we het in één dag.’
Hoe is jullie bedrijf ontstaan?
‘Als er iets met potentie voorbijkomt, dan grijpen we dat aan’, vertelt Joost. ‘Zo zijn we ooit begonnen als franchise verhuurmakelaar. Toen de nieuwe wetgeving kwam, stapten we over naar vastgoedbeheer. Daar kwam bouwontwikkeling bij en van daaruit bouwmanagement. We begonnen met kleine projecten, maar die werden steeds groter en raambekleding was steeds vaker onderwerp van gesprek.’ Sabine: ‘We kregen daardoor een goede relatie met een leverancier en toen zeiden we tegen elkaar: Hier moeten we wat mee. Zo is Nijenhuis Raambekleding ontstaan. Een schot in de roos, want heel veel reclame maken we niet, maar het is druk genoeg. Van werk komt werk. Wat dat betreft, is vooral de TOS een dankbaar netwerk dat al tot meerdere opdrachten heeft geleid.’
Joost: ‘Op die manier ontstaat eigenlijk alles bij ons. Als wij een kans zien, dan springen we daarop in. Zo deden we eerst alleen harde raambekleding tot Joost Kötter van Kötter Living ons vroeg om ook inbetweens te doen vanwege de grote vraag. We zochten een goeie leverancier en nu hangen onze inbetweens bij Joost in de showroom.’ ‘En als je ja zegt op inbetweens, dan mogen rails niet ontbreken’, vervolgt Sabine. ‘En dan bij voorkeur rails waarmee we maatwerk kunnen leveren. Onze designrails zijn er in allerlei kleuren en formaten en kunnen we buigen, verstekzagen, voorzien van verschillende steunen en nog veel meer fijne kenmerken. Daar betaal je weliswaar iets meer voor, maar ze passen daardoor wel altijd precies.’
Is dat typerend voor jullie werkwijze?
‘Wij nemen inderdaad geen genoegen met standaardoplossingen die het net niet zijn’, beaamt Sabine.
‘Je wilt toch geen prachtig gordijn dat zichtbaar over de rand van de brede vensterbank valt? Wij adviseren dan een alternatief of schakelen de leverancier in. Uiteindelijk hebben we voor de klant met de brede vensterbank alles met een laser ingemeten, de rails in verstek gezaagd en de leverancier gevraagd de diepte van de plooi aan te passen. Alles voor het gewenste resultaat.’
‘Om die reden zitten onze leveranciers niet in China, maar in Duitsland, Polen en Nederland’, legt Joost uit. ‘Bij de opdracht voor Mirari bijvoorbeeld, had één plissé een weeffout in de stof. Dan sturen we een foto op en ontvangen we een week later al een nieuwe. En bij uitvaartcentrum Vredehof in Almelo gebeurde iets soortgelijks. Daar zouden gigantische bakken komen met aluminium jaloezieën erin om ruimtes te kunnen scheiden. Maar toen alles gemonteerd was en we de afstandsbediening aanzetten, bleef het stil. We belden de leverancier op en die sprong daarop gelijk in zijn auto met een ander type bediening. Daar kun je van op aan.’
Hebben jullie weleens een opdracht afgeslagen?
‘Ja hoor. Zo hadden we laatst een klant die houten jaloezieën wilde voor een raam dat alle kanten op kiepte. Dat konden we technisch wel realiseren, maar mooi zou het niet worden. Dan hebben we dus afgeraden. Houten jaloezieën zijn sowieso een dingetje’, weet Sabine. ‘Ze zijn weliswaar prachtig, maar ook enorm bewerkelijk. Je moet serieus van poetsen houden anders kun je daar beter niet aan beginnen. Dat is marketingtechnisch niet zo slim misschien, maar over zoiets wil ik ook eerlijk zijn.’
Hoe gaan jullie om met nieuwe trends?
Sabine: ‘Ik kijk veel online, probeer dingen uit en durf te experimenteren met structuren of kleuren. Veel mensen willen tegenwoordig bijvoorbeeld antraciet, maar ik kom graag met iets onverwachts, zoals een bronzen kleur, zolang het tenminste bij de sfeer en het interieur past.’ Joost kijkt vooral naar technische innovaties: ‘Elektrische systemen, zonnepanelen of slimme bediening — het kan tegenwoordig allemaal en dan komt mijn achtergrond in bouwmanagement goed van pas. Ik denk daarom het liefst al in de ontwerpfase mee met onze klanten. Zo voorkom je dat ze achteraf moeten concluderen dat het bijvoorbeeld tóch wel handig was geweest als hier of daar een stopcontact had gezeten.’
En gloort er alweer iets nieuws aan de horizon van het ondernemerschap?
‘Nee, wat we nu doen, past heel erg goed bij ons. Voorlopig blijven we ook lekker met z’n tweeën werken, want dan kunnen we de kwaliteit waarborgen’, vindt Sabine. ‘Maar wie weet wat de toekomst brengt’, reageert Joost. ‘Als de vraag blijft groeien, is het niet ondenkbaar dat we op een dag monteurs aannemen. Maar de persoonlijke aanpak blijft altijd centraal staan.’