TOS uitgelicht: Rikkel en Laurens Kooy van Hydynamic
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week spreken we Rikkel en Laurens Kooy van Hydynamic.
Rikkel Kooy (Hydynamic): ‘Hier hadden nooit van kunnen dromen’
De één is technisch erg sterk en heeft een bak aan ervaring, de ander is weliswaar nog jong, maar grijpt kansen zodra hij ze ziet. Vader Rikkel en zoon Laurens Kooy vormen samen een ijzersterk duo en zetten met slechts acht man personeel een bedrijf met een indrukwekkend portfolio neer: Hydynamic. De hoogste tijd om deze TOS-leden eens aan de tand te voelen. Hoe doen ze dat?
Waar kunnen we jullie producten tegenkomen?
‘Waar niet?’, lacht Rikkel. ‘Je vindt onze hydraulische slangen en koppelingen overal. Zoals op grote graafmachines en landbouwvoertuigen en op eindeloos veel vrachtwagens. Maar we hebben ook tienjarige contracten met grote bedrijven in de scheepvaart, de luchtvaart en Defensie. Wij mogen bovendien onze hydraulische slangen certificeren; dat zijn er maar twee in Nederland die dat mogen. Met name voor de scheepvaart is dat belangrijk. Zit een schip midden op de oceaan, dan moet de boel niet in de brand vliegen, dus wat je levert moet goed zijn.’
Wat voor type ondernemer ben jij, Rikkel?
‘Ik ben ooit begonnen met de verkoop van bouten en moeren, dus ik had wel wat met draadsoorten, maar toen ik dit overnam, wist ik niks van hydraulische slangen en koppelingen. Maar ik kom uit een ondernemersgezin, dus ik weet wel hoe het werkt. Het bedrijf was op sterven na dood, dus we besloten het roer om te gooien en de lat hoog te leggen. Nu komen klanten uit zichzelf bij ons. Dan hebben ze bijvoorbeeld problemen met slangen die het niet volhouden en knappen. Dat gebeurt één keer te veel en dan staan ze hier op de stoep. Waarom? Omdat wij kwaliteit leveren voor een eerlijke prijs en we zijn makkelijk in het contact. Belt een klant met een probleem dan wordt hij meestal al binnen een uur, maar in elk geval dezelfde dag nog teruggebeld. En zijn we ergens tekortgeschoten, dan springen we in de auto naar het Ruhrgebied om daar de benodigde spullen op te halen zodat de klant het dezelfde dag nog heeft.’
Een tweede belangrijke poot in jullie organisatie is centrale smering. Wat houdt dat in?
Laurens legt uit: ‘Elk voertuig heeft een vetpomp met leidingen naar meerdere eindpunten. Wij leveren alle onderdelen daarvoor. Er zijn wereldwijd maar drie partijen die dat doen, maar wij zijn de enige die kwaliteit weten te combineren met een eerlijke prijs en snelle levertijden. De wereld van smeringen is maar klein, dus dat praat zich snel rond. Ondertussen blijft het aantal klanten toenemen; uit Nieuw-Zeeland, Afrika, Canada. Ik kreeg deze week nog een appje van een onbekend nummer uit Indonesië, of we hem ook konden leveren. Hoe hij aan mijn nummer is gekomen, geen idee.’
‘Dat succes is volledig te danken aan Laurens, dat is een bijtertje,’ stelt Rikkel vast. ‘Als die een kans ziet, duikt hij er bovenop en laat niet los tot het geregeld is. Ik deed smeringen er vroeger een beetje bij, maar zelfs grote centralesmeringsbedrijven kloppen hier nu aan. Daar hadden we nooit van kunnen dromen.’
Gaat alles zo gesmeerd?
‘Nee hoor, we hebben ook wel lastige tijden gehad’, geeft Laurens toe. ‘Door corona en de oorlog in Oekraïne kregen we te maken met prijsstijgingen en materiaalschaarste. Om gek van te worden, want iedereen ging hamsteren. Klanten die normaal gesproken 10 stuks bestelden, wilden er ineens 100, maar onze toeleverancier kon de vraag niet aan. Ik ben toen samen met onze ingenieur tekeningen gaan maken voor koppelingen en die laten we nu zelf draaien bij een metaaldraaierij in Duitsland. Loop je daar naar binnen, dan staat naast het rijtje bakken voor BMW, Audi, Mercedes en Porsche nu ook een bak voor Hydynamic. Zij hebben daar één machine die continu voor ons koppelingen draait. Dat voelt nog steeds een beetje onwerkelijk, maar ik heb letterlijk een lijstje met vinkjes en kruisjes. Staat ergens een kruisje, dan ga ik ervoor. Op dit moment hebben we 80% van het proces volledig in eigen hand, nu die laatste 20% nog.’