TOS uitgelicht: Nils Waanders van Waanders.studio
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Nils Waanders aan het woord, eigenaar van Waanders.Studio.
Nils Waanders (Waanders.studio): ‘Ik hou ervan iets te creëren dat blijvend is’
Het is begin 2000 en Nils Waanders is pas twaalf als hij met zijn broer websites begint te bouwen voor ondernemers. Nils: ‘Onze familie telde veel ondernemers die een website nodig hadden en we hadden al gauw in de gaten dat dit ons meer opleverde dan vakkenvullen. We waren er bovendien al snel behoorlijk handig in, dus het kostte relatief weinig tijd én we vonden het leuk. Vanuit de kunstacademie ben ik later geschoold in grafisch ontwerp en ik liet me inspireren door echt goede ontwerpers als Wim Crouwel, Jan van Toorn en Paul Rand. Dat doe ik nog steeds trouwens. Zij hebben het grafische ontwerp echt naar een nieuw niveau geholpen.’
Inmiddels runt Nils al bijna 10 jaar Waanders.studio, een strategisch ontwerpbureau in Goor dat ‘merken herkenbaar maakt’. Dat ze dat goed doen, blijkt wel uit het feit dat het klantenbestand voornamelijk uit vaste klanten bestaat. Vorige week nog kreeg Nils opnieuw een telefoontje van klant nummer twee. ‘Dat is het mooie van een compact team en een persoonlijke benadering. Onze opdrachtgevers leren ons goed kennen en weten waar onze kracht ligt. Hebben we samen een klik, dan blijven we samenwerken.’
En waar ligt jullie kracht?
‘Onze grootste kracht is ontwerpen vanuit een concept. Snel even een logootje in elkaar draaien is niet ons ding. Liever bijten we ons vast in een groter vraagstuk, zoals een bedrijf dat zich opnieuw wil positioneren. Daarvoor is een stukje strategie aan de voorzijde nodig waardoor we precies weten waar zij elke dag voor opstaan, wat hen drijft. Zulke strategische gesprekken zorgen ervoor dat ik iets kan maken dat perfect aansluit en dat is het leukst. Ik zit in een mooi vakgebied, tussen kunst en techniek in. Enerzijds is wat we maken heel visueel en esthetisch, maar het moet ook aansluiten en goed communiceren.’
Jij stond aan de basis van de TGT, hoe kwam dat op jouw pad?
‘Ik zat al een paar jaar aan de overkant met instap-businesskaarten voor ZZP’ers en raakte bevriend met Jeroen Bos, accountmanager bij FC Twente. Hij vertelde me over de wens een laagdrempelige businessclub op te zetten voor jonge mensen; of ik wilde meedenken. Hij gaf me wat bedenktijd, nodigde mij en wat vrienden uit voor een wedstrijd en aan het eind van de avond zei hij: “Nils, wat dacht je ervan?” Ik zei: “Let’s go.” Ik vind het belangrijk dat elke jonge ondernemer toegang heeft tot de club. De TGT zou een laagdrempelig klimaat combineren met een vriendelijke prijs, en een plek worden waar je je netwerk kunt uitbreiden en verstevigen wat tot nieuwe inzichten zou kunnen leiden. Gelijk de maandag erop zaten we hier in onze studio plannen te smeden voor de branding. We betrokken Barbara Trienen erbij voor consistente fotografie. Nou, de rest is geschiedenis. We begonnen met z’n vijven en nu zit de TGT met 275 leden vol. Neem nou dat logo op de eerste vier rijen van de tribune, dat vind ik kicken. Want er was niks, maar met een goed plan, een goeie strategie en een consistente uitstraling hebben we in korte tijd een mooi merk opgebouwd. Dat is gaaf. Vervolgens kwam de TOS, die het succes van de TGT natuurlijk ook zag en daar is bijvoorbeeld deze TOS Uitgelicht uit gegroeid.’
Jij verdiept je in de drijfveren van anderen om zo een passende look & feel neer te zetten. Wat drijft jou?
‘Wat ons onderscheidt, is dat we authentiek blijven. Ik ben wie ik ben. Bij veel bureaus gaat de eigenaar uiteindelijk op de stoel van de verkoper zitten en voornamelijk acquisitie doen. Maar ik ben geen verkoper, ik ben een ontwerper: nuchter, heel erg gericht op kwaliteit en ik kan mezelf echt verliezen in het maken van goede typografie. En ja, het zou mooi zijn om een keer iets te maken wat landelijk wordt uitgerold. Iets voor een winkelketen of voor een campagne. Ik hou ervan iets te creëren dat blijvend is, iets dat onderscheidend is ontwerpen en daarin de kwaliteit bewaken. Zoals bijvoorbeeld voor het nieuwe hotel/restaurant bij Jacob in Lonneker. Zij hebben hun merk, dat ik mocht ontwerpen, in glas-in-lood verwerkt. Dat vind ik waanzinnig, want zoiets gaat nooit meer weg. Of afgelopen zomer verzorgde ik de branding voor de Zomerfeesten in Hengevelde. Dan rij ik Hengevelde binnen en is het hele straatbeeld precies zoals ik ontworpen en uitgedacht heb. Daar word ik echt heel blij van.’