TOS Uitgelicht: Jos en Lieselotte Kuipers van Tafelboertje
TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week zijn Jos en Lieselotte Kuipers van Tafelboertje aan het woord.
Jos en Lieselotte Kuipers (Tafelboertje) “Iedere klant heeft zijn eigen verhaal”
10 jaar lang runde Jos Kuipers samen met zijn moeder drie bloemenwinkels: Bloemen bij Sandra in Oldenzaal, Enter en Delden. Maar toen kwam corona. Jos: ‘De winkels moesten dicht en we hadden geen idee hoe lang dat zou duren, dus dan ga je nadenken: wat nu? Nou hadden we een loods waar de bloemboeketten altijd werden samengesteld en daar begon ik tafels met een krasje of deukje op te knappen. Lieselotte, mijn vrouw, zei: “Waar begin je toch aan?” Maar 5 tafels werden 30 en op een gegeven moment moest ik klanten vertellen dat ze nog steeds een tafel konden uitzoeken, maar het opknappen zelf moesten doen. Ik had er geen tijd meer voor.
Op een gegeven moment was de vraag zo groot dat ik besloot een nieuwe richting in te slaan. Ik kocht een flinke voorraad onbehandelde eiken tafelbladen in plus een serie verschillende onderstellen. Nu konden klanten zelf hun ideale tafel samenstellen. Wij maakten de tafel vervolgens op kleur, maar dat mochten ze ook zelf doen. En bij tafels horen natuurlijk stoelen. Nou, de rest is geschiedenis. Inmiddels hebben we twee opslagruimtes van in totaal 2400 m2 van voor tot achter gevuld met tafelbladen, onderstellen en stoelen.’
Waarom koos je voor tafels?
‘Ik ben drie keer ernstig ziek geweest’, vertelt Jos. ‘In die periodes was de eetkamertafel de belangrijkste plek in huis. We voerden er goeie gesprekken, er werd gelachen en gehuild, aan gegeten en gedronken. Sowieso is de eettafel meer dan ooit een centrale ontmoetingsplek. Vroeger zaten mensen in de woonkamer, nu vooral aan de eettafel.’ Lieselotte voegt daaraan toe: ‘Jos is een echte ondernemer, een handelsman. Of het nou bloemen zijn of tafels: als hij ergens enthousiast over is, kan hij dat ook overbrengen.’ ‘En Lieselotte vult mij perfect aan’, stelt Jos. ‘Tafelboertje is echt van ons beiden.’
Wat maakt Tafelboertje uniek?
Lieselotte: ‘Wij geloven in de juiste prijs/kwaliteitverhouding en wij zijn ervan overtuigd dat we onze producten niet per se in een hele mooie showroom hoeven te presenteren. Door te ondernemen vanuit de loods kunnen we een enorme voorraad aanhouden en profiteren klanten van een snelle levering: binnen 2 à 3 weken. Wij onderscheiden ons bovendien duidelijk op de meubelmarkt omdat de klant bij ons ter plekke zelf een tafel naar wens kan uitzoeken. De een houdt van veel noesten en de ander zo min mogelijk: er ligt altijd wel een tafelblad dat aanspreekt. En uiteraard denken wij graag mee over wat passend is een bepaalde ruimte. Wil iemand online bestellen? Dan bieden we graag aan even met ze te facetimen of we sturen een aantal foto’s door van verschillende tafelbladen. Wij houden er enorm van om op een persoonlijke manier te ondernemen.’
Wat maakt dit werk zo leuk?
Lieselotte vertelt: ‘Iedere klant heeft z’n eigen verhaal waar wij dan deel van mogen uitmaken. Zo kwam hier pas een vrouw van 86 jaar die zei: “Ik mag dan wel oud zijn, maar ik wil nog heel graag een ronde tafel.” Dat vind ik mooi. En voor een gezinshuis maakten we verrijdbare tafeltjes die samen één grote tafel vormen. Tijdens de maaltijden schuiven ze alles tegen elkaar, maar als er huiswerk gemaakt moet worden staan de tafeltjes apart zodat ze elkaar niet afleiden. De verrijdbare hoge tafels in de Wine bar van de TOS hebben wij ook gemaakt.’ ‘Tafelboertje is in basis een simpel concept’, vervolgt Jos. ‘We hebben vaste maten, maar maatwerk kan ook: iets korter, iets breder, met een gat voor computerkabels, een onderstel op wielen, noem maar op, en dat werkt. Mensen zijn soms in wel twintig verschillende winkels geweest voor ze hier komen en gaan vrijwel altijd met een tafel weer weg. Dat geeft een goed gevoel.’
Ondertussen gaat het jullie voor de wind. Tafelboertje werd in Goor genomineerd voor Ondernemer van het jaar 2023 en jullie video’s op Instagram en TikTok zijn een hit. Wat is jullie geheim?
Jos: ‘Het leven is vaak zo serieus. Ik vraag me vaak af waar mensen zich zo druk over maken; dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik ziek ben geweest. Heb lol! Ik sta regelmatig op de socials zingend mijn bedrijf te verkopen. En nee, ik ben geen goeie zanger, maar we hebben plezier met elkaar en dat trekt mensen aan. Ik denk ook dat we daardoor laagdrempelig zijn en dat mensen voelen dat wij persoonlijk contact heel erg belangrijk vinden. Je kunt trouwens sowieso niet om de socials heen. Als je daar niet zichtbaar bent, dan ben je een sloaperd. Je vergroot je bereik enorm. Inmiddels staan we er niet meer van te kijken als we een bestelling krijgen uit de Randstad, België, Duitsland, Spanje of Italië. Daar doe je het voor.’
Jullie zijn ook veel in de Grolsch Veste te vinden. Wat vinden jullie daar?
‘We vinden het er top! Het is er leuk en gemoedelijk’, reageert Lieselotte. ‘Wij komen niet uit Enschede, dus in het begin stond ik mezelf vooral steeds voor te stellen, maar we leren steeds meer mensen kennen en ook de uitjes zijn superleuk. Verder heb ik geen verstand van voetbal, maar ik ga toch graag naar de wedstrijden voor de sfeer.’ Jos vult aan: ‘Het is ook inspirerend om de verhalen van anderen te horen. Neem nou een bedrijf als Elektramat. Ik ken die jongens nog van lang geleden en heb diep respect voor wat zij hebben opgebouwd en dat ze tegelijkertijd zo zichzelf zijn gebleven. Dat maakt het TOS-lidmaatschap aan alle kanten leuk.’