TOS Business

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlights op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week: Job Keupink en Jarno Rutjes van Cube.

Job en Jarno (Cube): “Buiten onze comfort zone werken is de enige weg naar succes”

Het verhaal van Cube begint met de 17-jarige Job Keupink. Wanneer hij gevraagd wordt anderen te helpen met het bouwen van websites, grijpt hij zijn kans. ‘Ik vond het fantastisch om als jonge jongen andere ondernemers te mogen helpen met digitale vraagstukken. En de ene opdracht leidde automatisch tot de volgende.’ Zijn ouders bekijken de ontwikkelingen ondertussen met een kritische blik. Job: ‘Ze wilden me in die beginjaren beschermen tegen de risico's van het ondernemerschap en ik moest zelfs van ze in de supermarkt blijven werken, omdat dat meer zekerheid gaf. Hun houding motiveerde me nóg meer om mezelf te bewijzen. Ik had lef, vertrouwen en de wil om opdrachten succesvol op te leveren. Aan die drie dingen ben ik altijd blijven vasthouden.’

Dat heeft hem geen windeieren gelegd. Inmiddels is Job al ruim 13 jaar de trotse eigenaar van Cube, een servicegericht technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in het digitaliseren en optimaliseren van (klant)processen met behulp van apps, websites en software. Met meer dan 40 collega’s én een goed gevuld klantenbestand staat één ding als een paal boven water: met het zakelijke instinct van Job is niks mis. En zijn ouders? Die hebben nu alleen maar waardering voor wat hij heeft neergezet.

Cube sleepte in de afgelopen jaren 18 awards binnen. Wat is jullie geheim?
Job: ‘Om te beginnen: die awards zijn voor ons geen statussymbolen. Ze zijn vooral een opsteker voor onze opdrachtgevers omdat ze iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van hun app of klantenportaal. Daarnaast zijn ze een uiting van waardering voor ons team. En ons geheim? We bieden flexibiliteit en zijn altijd op zoek naar de beste oplossing voor onze klant. We hebben een brede technische kennis en hebben met oneindig veel koppelingen en integraties gewerkt. Onze kracht zit hem in maatwerksoftware in combinatie met de beste standaardsystemen. Kwaliteit; dáár ligt 100% van onze focus.’
‘Wij zijn enorm gedreven om die kwaliteit te leveren’, beaamt business director Jarno Rutjes. ‘Dat moet ook als je een langdurige samenwerking met je opdrachtgevers nastreeft. Als je een bedrijfskritisch proces aanpakt, dan moet de geboden oplossing schaalbaar én veilig én goed door te ontwikkelen zijn. Verder is iedereen hier intrinsiek gemotiveerd om complexe project zo simpel mogelijk in te richten. Ze houden daarvoor zelf de laatste ontwikkelingen bij en nemen hun collega’s daarin mee. Zo groeien we continu.’

Cube bestaat uit een jong team. Is dat een vereiste voor dit werk?
‘Misschien wel een klein beetje’, geeft Job toe. ‘Ons vakgebied en de technologie is nog niet zo oud, dus de gemiddelde leeftijd is 30 jaar. Maar we hebben geen junioren in dienst. Sommige jongens zijn weliswaar nog maar 24, maar zijn al sinds hun 13e aan het programmeren. Deze professionals hebben echt veel kennis én veel ervaring.’

Succes komt niet zonder uitdagingen. Wat was jullie meest gedenkwaardige opdracht?
Job schiet in de lach: ‘Dat was het eerste echt grote project dat een behoorlijke uitdaging bleek te zijn. We zijn echt door het stof gegaan en hebben er keihard aan moeten trekken om het alsnog tot een succes te maken. Maar toen het eindresultaat zeer succesvol bleek, groeide ons zelfvertrouwen. Tot op de dag van vandaag werken we nog steeds voor deze opdrachtgever; dat is inmiddels 8 jaar. In die zin paste de opdracht toch bij ons. We leren door te doen.’
Jarno haakt daarop aan: ‘De comfort zone, daar houden we niet zo van. We focussen op technische uitdagingen. Bijvoorbeeld voor Just Eat Takeaway. Miljoenen gebruikers maken gebruik van de software die wij hebben ontwikkeld. Als wij zo’n project aanpakken, dan wéten we dat het goed moet gaan. Dat heeft trouwens weinig te maken met bluf en alles met vertrouwen in het team. We weten wat ze kunnen. Zulke projecten hebben ze ook nodig – op deze manier kunnen zij zich ook weer verder ontwikkelen − én het trekt nieuwe mensen aan. Zo is onze comfort zone in de loop der jaren enorm gegroeid, waardoor we al voor veel mooie MKB- en zelfs beursgenoteerde bedrijven mogen werken.’

Is er nog een opdracht die je zou willen hebben?
‘Absoluut. We werken zowel regionaal, nationaal als internationaal voor partijen als Thermen Resorts, Fundaments, Damsté, Pure Energie, Hartman, FC Twente, Nou en Just Eat Takeway. Maar Grolsch voegen we daar graag aan toe’, vindt Job. ‘Toch gaat het ons niet om de klinkende namen. We werken het liefst aan projecten waarop we samen met onze opdrachtgever kunnen doorbouwen. Dus wanneer een organisatie complexe software-uitdagingen heeft en ambitie om verder te groeien, dan komen we daar graag binnen.’

Welke vraag stellen ondernemers het meest?
‘We krijgen veel vragen over het inrichten van klantportalen en apps, B2B en B2C’, vertelt Jarno. Zo’n applicatie geeft hun klanten meer regie en maakt het de eindgebruiker zo makkelijk mogelijk. Daarnaast scheelt het de klantenservice tijd en de kans op fouten is kleiner. Verder groeit de vraag naar leermanagementsystemen (LMS). Ondernemers zoeken steeds vaker naar een gebruiksvriendelijke manier om hun eigen medewerkers te leren omgaan met of kennis te laten maken met de eigen producten of diensten. We kijken dan of er al standaardsystemen op de markt zijn die in de richting komen van hun behoefte en ontwikkelen vervolgens maatwerk om het passend te krijgen, zodat het aansluit bij hun werkwijze, hun klanten en hun ambities. Hoe complexer de vraag, hoe leuker wij het vinden.’

BarbaraTrienenPhoto 024A3030CUBE TOS 0109 min

Meld je aan voor de FC Twente nieuwsbrief.