TOS Business

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Michiel Pot aan het woord. Hij is bestuurder/algemeen directeur van Reparaad.

Michiel Pot (Reparaad): ‘Niks halfvol, bij mij is het glas altijd vol’

Reparaad is een vastgoedonderhoudsbedrijf, een serviceorganisatie. ‘In de praktijk komt dat neer op het volgende: is er iets loos, dan bel je ons en komen wij je redden’, legt Michiel Pot uit. Michiel is sinds 2016 algemeen directeur bij Reparaad en heeft wat dat betreft al veel voorbij zien komen. ‘Waar geleefd wordt gaan dingen stuk. Zo simpel is het. Van sloten die niet meer werken en ramen die niet open willen tot kranen die lekken en scheuren in de muur. Dat soort storingen lossen we op voor organisaties als woningcorporaties, vastgoedbeheerders, ketens van kinderdagverblijven, tandartspraktijken, hogescholen, asielzoekersopvang, noem maar op. De mensen waarmee wij te maken hebben, zijn echter vaak de huurders/eindgebruikers. We werken dus eigenlijk B2B2C.’

Hoe ben jij in dit vak gerold en waarom past het zo goed bij je?
‘Ik ben bedrijfskundige en hou van organisaties. En of je nou een uitzendorganisatie runt of een onderhoudsbedrijf of een bank: de blauwdruk is hetzelfde. Wat verschilt zijn de processen en de mensen, maar er is altijd sprake van een commerciële propositie naar de markt, een behoefte aan meer efficiency en een it-component. Hoe complexer de organisatie, hoe interessanter ik het vind. Dus toen ik werd benaderd voor de doorontwikkeling van Reparaad, had ik daar wel oren naar.’

Waar vraagt de markt op dit moment het meest om?

Wij hebben in Nederland een aardige opgave. Er moeten binnen afzienbare tijd één miljoen woningen worden gebouwd, er is een energietransitie gaande en al het bestaande vastgoed moet in stand worden gehouden. Hiervoor zijn mensen nodig, maar die zijn schaars. Een beste puzzel dus. Maar dat motiveert mij dat alleen maar. Als ik moet kiezen tussen fright, flight of fight, dan kies is fight. Een goed voorbeeld is de startup Ziezodan, een zusje van Reparaad. In 2016 onderzocht ik hoe we Reparaad konden laten uitgroeien tot een landelijke organisatie. Dat bleek uitdagend, want dan heb je overal in Nederland monteurs nodig en die hadden we niet en konden we zo 1-2-3 ook niet regelen. En de manier waarop ons serviceproces was ingericht sloot ook (nog) niet aan. Einde verhaal zou je denken. Nou, niet dus. Het leidde tot een tekeningetje op A4 over het proces zoals ik dat voor ogen had. Een beetje zoals de service van Coolblue. En dat hebben we toen zelf gebouwd: Ziezodan was geboren. Bij Ziezodan repareren we niks, maar zorgen we wél dat er snel een monteur voor de deur staat. Ondertussen zijn we Reparaad wel gaan doorontwikkelen en dankzij een fusie, binnen onze moederorganisatie ADG, beschikken we nu over een mooi aantal handy men. Dus uiteindelijk hebben we bij Reparaad die landelijke dekking wel weten te realiseren.’ 

Wat staat er zakelijk gezien nog op jouw bucketlist?

‘Die is makkelijk: wij willen de hele markt winnen. Dat mensen maar aan één ding denken als ze een onderhoudspartij zoeken voor hun vastgoed. En ik ben ervan overtuigd dat ons dat gaat lukken. Je ziet namelijk steeds meer verzuiling in de markt, onze concurrenten zijn over het algemeen specialisten. Aannemers zijn voornamelijk ingericht op (bouw) projecten en in mindere mate op service. En daar zijn wij goed in. Het generalistische karakter van Reparaad is onze winnende factor.’

Wat is jouw ondernemerstip aan anderen?

‘Succes heeft heel veel te maken met eigenaarschap. Mijn glas is niet halfvol, maar vol. Ik zet overal volle bak energie op en daarmee activeer ik mensen en merken. Dat zit in mijn karakter, maar die houding is ook echt nodig. Jij, als bestuurder, bent het voorbeeld en moet de energie leveren die daarbij hoort. Ken je organisatie door en door, wees betrokken bij wat er speelt. Dan ben je in staat om het ook goed te presenteren, anderen te betoveren met je verhaal. Ik ga elke discussie aan binnen Reparaad. Of dat nou een onderwerp is op het hoogste strategische niveau of dat het over de laatste bit&byte van het proces gaat: ik wil het weten, het begrijpen, wil continu het mes slijpen: is het slim zoals we het nu doen, moet het nu, had het misschien zelfs veel eerder gemoeten? Als je dat doet, en het daarna kunt loslaten, ben je in staat om boven de materie te hangen, maar ook altijd echt te weten waar het over gaat. En dat is goud.’

De kernwaarden van de TOS zijn: Noaberschap – Ondernemend – Verbinden – Inspireren. Op welke van die vier haak jij het meest aan en waarom?

‘Dat is op noaberschap; een interessante, mooie Twentse term. De tagline van Reparaad is ook: goed voor elkaar. Aan de ene kant zegt het dat we kwaliteit leveren. Aan de andere kant gaat het over goed voor elkaar zijn. Wat heel leuk is bijvoorbeeld – en waar we trouwens ook goed in zijn – zijn woningcorporaties. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in het proces erachter; in goed communiceren met de bewoner. Efficiënt en vriendelijk. Hoe gemakkelijk is het dat als een huurder zegt: “Wil jij eens kijken, want dit hier werkt ook niet goed”, dat je dat dan gelijk even repareert? Dat gaat over zorg voor je naaste. En dat is noaberschap voor mij.’

Foto's: Barbara Trienen
Tekst: Loes Stadhouders
IMG 8590BarbaraTrienen MichielPot Reparaad TOS 2021 v2