TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Eddie Brouwer aan het woord. Hij is regiomanager bij DIT Personeel.

Eddie Brouwer (DIT Personeel): ‘Wij zijn zoveel meer dan een uitzendbureau’


DIT Personeel een uitzendbureau noemen is hetzelfde als een adelaar een vogeltje noemen. Het dekt de lading bij lange na niet. Wat DIT dan wel is? Een totaaloplossing voor geschikt personeel voor de bouw-, techniek- en metaalbranche. Landelijk telt DIT Personeel zo’n 1250 man, in Oost-Nederland werken circa 150 mensen met als sturende kracht: Eddie Brouwer, regiomanager. Hij legt graag uit hoe DIT in elkaar steekt: ‘DIT Personeel beschikt over een pool van vakmensen die we uitlenen op projectbasis of detacheringsbasis. Daar kennen de meeste mensen ons van. Maar we doen veel meer, eigenlijk alles rondom arbeid in de techniek. We zijn een opleider, doen werving & selectie, zorgen voor doorontwikkeling en faciliteren en organiseren loopbaantrajecten. Zo houden we de pool gezond en zorgen we voor nieuwe aanwas van mensen die zich willen omscholen naar een baan in de techniek. Opdrachtgevers zijn blij dat we de juiste vakkrachten leveren en vakmensen zijn blij dat we opdrachten voor ze vinden. We bemiddelen zelfs voor zzp’ers. En is het nodig – vakmensen zijn nou eenmaal schaars − dan doen we een beroep op ons zusterbedrijf Larex die bemiddelt in buitenlandse werknemers. Soms blijven werkkrachten plakken bij een opdrachtgever. Jammer voor ons natuurlijk, maar het is ook een compliment; wij hebben dan ons werk goed gedaan.’

 

Welke afspraak heb jij komende week in je agenda staan waar je naar uitkijkt?
‘We zijn gevraagd om te participeren in een project met een caseload van zo’n 500 man die zijn vastgelopen in hun werk. Al die mensen moeten opgeleid of bijgeschoold worden ten behoeve van interne of externe herplaatsing. Dus nu gaan we bespreken op welke manier wij de technische scholing en uitplaatsing op ons kunnen nemen.’

 

Wat zijn opdrachten waar je gelijk enthousiast van wordt?
‘Dat zijn de grote adhoc aanvragen waarvan mensen denken dat het niet kan. Een goed voorbeeld is het marine fregat Zr. Ms. Karel Doorman dat in Zeeland lag. Daar was een ploeg bezig met het vervangen van elektra, maar dat liep niet lekker. Een Twentse installateur (tevens TOS-lid) mocht de klus overnemen en had toen ineens 35 elektromonteurs nodig om mee te nemen naar Zeeland. Die belt dan op vrijdag op met de vraag of we maandag zoveel man kunnen regelen. “Ja hoor”, zei ik. Direct daarna zijn we hier als een malle gaan bellen. En inderdaad: op maandagmorgen hadden we ze klaar staan. Maar… als we denken dat het niet kan, dan zeg ik het ook hoor. We beloven geen gouden bergen.’

 

Hoe maak jij het verschil?
‘Ik haal energie uit werken met mensen. Het is heel leuk om mensen van niets naar iets te brengen. Naar toekomstperspectief, werkplezier, een nieuwe opdracht. Ik ben ook oprecht geïnteresseerd in mensen en zo zitten onze accountmanagers ook in de wedstrijd. Dat moet ook, want alles staat of valt met een goede klik. Onze matches zijn daarom altijd persoonsgericht. Het maken van de juiste match is een kwestie van gevoel en ervaring. En dat heeft weer te maken met aandacht en luisteren. Daarom beheert elke accountmanager een eigen pool van maximaal 20 medewerkers waarvoor hij of zij alles doet: de intake, verloning, het regelen van nieuwe projecten, contractbeheer, materialen. Zorgen dat onze vakmensen bij ons blijven, is hun belangrijkste taak en tegelijkertijd de kracht van DIT. De aandacht die werknemers bij ons krijgen is groot.’

 

Staat er nog een stip aan de horizon?
‘Jazeker. Wat ik heel graag wil bewerkstellingen is dat wij in Nederland en Oost-Europa onze recruitment zo hebben staan dat we altijd mensen beschikbaar hebben. En dat we iedereen kunnen opleiden voor een baan in de techniek. Dit jaar openen we een nieuw kantoor in Polen. Daarnaast gaan we onze samenwerking met praktijkopleider Vakwijs verder professionaliseren. We hebben nu een traject ingericht waarbij mensen die willen omscholen eerst een aantal praktijkdagen doorlopen, daarna met een vakman het veld ingaan en tegelijkertijd bij het ROC een BBL-traject kunnen volgen. Als we die twee dingen goed uitrollen, dan hebben we straks het personeelstekort in de techniek opgelost. Hoe mooi zou dat zijn!’

 

Ben jij een echte netwerker?
‘Ja, netwerken ligt me. Ik geloof in de kracht van samen en delen. Ik ben ook nooit geheimzinnig over omzet of als het niet goed gaat. Netwerken gaat over verbinden, samenwerken en kennisdelen. Daardoor weet je elkaar te vinden als het nodig is. Dat vind ik ook bij de TOS. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf; je moet daar zelf actief aan meedoen. Maar je hebt in elk geval al één verbindende factor te pakken daar en dat is FC Twente. Mensen zijn bovendien relatief lang lid, dan kun je echt wat opbouwen en uitbouwen.’

 

Wat is jouw ondernemerstip aan anderen?
‘Heb oprechte aandacht voor je mensen. Dat klinkt als een open deur, maar levert echt veel op. Met name in de techniek wordt dat vergeten. Gesprekken gaan vaak over de inhoud. Ontwikkelingsvraagstukken draaien daar om ‘hoe zorgen we dat Pietje beter wordt in zijn werk?’ Maar oprechte aandacht gaat verder dan dat. Wij drinken hier in ons kantoorcafé elke vrijdag een biertje samen, ter afsluiting van hun werkweek bij opdrachtgever x, y of z. Dan krijg je persoonlijke gesprekken over hoe iemands week is verlopen, of hoe de samenwerking met die ene collega bevalt. Aandacht zit ‘m ook in luisteren naar wat ze willen en daar dan wat mee doen. Ze hebben bijvoorbeeld allemaal draadloos gereedschap gekregen omdat onze mannen hebben gezegd dat ze dat het meest prettig vinden om mee te werken. Door zo met je personeel om te gaan, maakt dat ze niet alleen hun verhaal kunnen doen, maar dat ze ook merken dat het wordt opgepakt. En dat is key.’

IMG 1215BarbaraTrienen TOS EddieBrouwer DITservices okt2021 min