TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Wilko Pierik aan het woord. Hij is de nieuwe directeur van Hatrans Logistic Services uit Oldenaal.

Wilko Pierik (Hatrans): ‘Tukkers, dol op dynamiek, maar wel lekker normaal blijven doen!’

Van metershoge machines tot en met melkpoeder en alles wat daartussenin zit. Hatrans vervoert het allemaal naar welke plek ter wereld je maar wilt. Over land, over zee en − inderdaad – ook door de lucht. Wilko: ‘In de vroege ochtend communiceer je met China, ‘s avonds bel je met Amerika en dan zit er natuurlijk ook weleens ergens een kink in de kabel. Dat oplossen voor de klant is erg leuk. We kunnen elke transportvraag behandelen, van omvangrijke ladingen containers tot en met het leveren van 20 pakketjes op 18 adressen. We hoeven daardoor nooit nee te verkopen.

Wilko Pierik staat sinds februari 2022 aan het roer van Hatrans. Eigenaar Jan Rødel selecteerde hem hoogstpersoonlijk uit een groot aantal kandidaten. Jan: ‘Ik koos Wilko vanwege zijn enthousiasme, beleving en oprechtheid. En hij is een Tukker, net als de rest van ons, en we hebben allemaal iets met sport. Dat is niet voor niets. Als je sport, moet je je eigen belang naast het belang van het team kunnen stellen. Daarnaast krijg je als sporter te maken met tegenslagen dus je weerbaarheid groeit. Belangrijke eigenschappen vind ik, dus Welke sport beoefen je? is hier een hele gebruikelijke vraag bij sollicitaties.’

Hoe verlopen jouw dagen?

Wilko: ‘Geen dag, zelfs geen minuut is hetzelfde. De enige overeenkomst is dat elke klant een transportuitdaging heeft. We nemen een kijkje in de ‘keuken’ van het bedrijf, denken mee over processen, adviseren over verpakkingen en geven onze mening waar nodig. Werken bij Hatrans betekent werken met een diversiteit aan mensen en situaties. Dat is veruit het mooist aan dit werk.’

Hoe hou je Hatrans gezond en in the picture?

‘We onderscheiden ons vooral door onze manier van communiceren – snel en direct – en door onze creativiteit. Zo heeft elke klant bij Hatrans een vaste contactpersoon. Dat leek onszelf namelijk heel lekker: heb je een vraag over een factuur, over of je nog kunt laden, of heb je last minute nog een prijs nodig, dan is letterlijk één telefoontje of mailtje genoeg. Het gevolg is dat onze customer service een goede band opbouwt met de klant. Die betrokkenheid is belangrijk, want de transportwereld is een prijsvechtersmarkt. Je moet er bovenop willen zitten en niet voor één gat te vangen zijn. Wat dat laatste betreft, is ons grote netwerk van enorme meerwaarde.’

Licht dat eens toe? Hoe regel je dat dingen aan de andere kant van de wereld goed gaan?

‘Wij hebben tig transporteurs per land. De een is goed in volle wagens, de ander in kleine pakketjes en weer een derde is sterk in een bepaalde regio van het desbetreffende land. We kiezen steeds de beste transporteur, maar kunnen uitwijken als de situatie daarom vraagt. We hebben daarnaast een fijnmazig netwerk van lokale agenten, minimaal één op iedere haven en luchthaven. Zij krijgen alle transportgegevens en onderhouden direct contact met de ontvangende partij. En we zijn ISO-gecertifieerd, dus we controleren en checken alles. We zijn net weer met vlag en wimpel geslaagd voor de hercertificering. Door processen te monitoren en optimaliseren is alles zo strak mogelijk geregeld.’

Wat zijn de laatste ontwikkelingen in het bedrijf?

‘Hatrans en Eurosped zijn samen bezig met de ontwikkeling van Easyshipper, een online platform voor pakketzendingen en expresszendingen. Daarmee spelen we in op de groeiende online markt. Dankzij een koppeling tussen webshop, warehouse en Easyshipper zijn een adresetiket en een track&trace-code snel aangemaakt. De leverancier bepaalt vervolgens met welke vervoerder het pakket vervoerd moet worden en Hatrans verzorgt de customer service rondom de order. Easyshipper vereenvoudigt het proces voor de leverancier en biedt service richting de klant.’

Wat betekent de TOS voor Hatrans?

‘Hatrans is al sinds jaar en dag sponsor van FC Twente. Dat past mij goed. Want behalve voetballiefhebber ben ik ook een echte netwerker; ik haak graag aan bij businessclubs. Mensen zijn weliswaar trouw aan hun zakelijke relaties, maar soms zijn er nieuwe trajecten binnen een bedrijf en dan kan het zomaar zijn dat ze die jou gunnen. Na afloop van een thuiswedstrijd is de TOS Lounge dus sowieso de plek om te zijn. Daar loopt heel zakelijk Twente. Af en toe ben ik er niet trouwens, dan zit ik aan de andere kant in vak P met al mijn kameraden. Ik ga al sinds m’n zestiende met hen naar Twente. Ook dat is belangrijk.‘


Foto's: Barbara Trienen
Tekst: Loes Stadhouders

BarbaraTrienenPhotography IMG 0494 TOS Hatrans197