TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Stef Wessels aan het woord. Hij is eigenaar van SindsNu.

Stef Wessels (SindsNu): ‘Hier kriej’ proat van’

‘Ik ben een vrijgevochten jongen, ik moet niks en ik hoef niks’, steekt Stef Wessels van wal. Voor zijn gevoel is hij nog altijd 25, maar ondertussen draait hij al flink wat jaren mee in de reclamewereld. Hij werkte samen met zijn vader, richtte zijn eigen bedrijf op, WessPoint, veranderde de naam naar De Crealisten, verkocht het toen hij 20 man in dienst had, zag het failliet gaan en regelde toen zelf maar een doorstart. Opnieuw ging de naam op de schop. Stef: ‘SindsNu is een bureau voor creatie, marketing en media. SindsNu doen we het anders en SindsNu ken je Stef.’ Op datzelfde moment begint ergens in de kantoorruimte hoorbaar een radertje te draaien. Uit een groengele koekoeksklok aan de wand komt een mini-tarzan tevoorschijn die twee keer zijn tarzankreet uitstoot om ons te laten weten dat het twee uur is. ‘Grappig toch? Dat ding gaat elke verhuizing mee.’ 

Nog iets dat al die jaren gelijk is gebleven is zijn liefde voor het Twentse voetbal. ‘Als klein ventje van acht jaar ging ik al naar FC Twente. Ik zat dan in vak PP, in de bocht; dat was een jongensvak, onder de ballen. Later zijn die ballen vervangen door het NCR-bord. Toen ik eenmaal ondernemer was, werd ik eerst lid van de Gouden Actie (het latere Stichting Gouden Talenten) en daarna van de TOS. Ik ben er even uit geweest, maar nu ben ik weer terug. De ambiance is er fijn. Ons kent ons. Wat ik wel vind: we mogen wel iets meer van ons afbloazen, de bescheidenheid van ons afslaan en de spotlights pakken. We doen mooie dingen hier in Twente.’ 

Hoe pak jijzelf de spotlights?

‘Ik zit niet bij de TOS om er per se werk op te halen. Ik ben er voor het voetbal. Maar dat stelling durven nemen, doe ik zeker bij klanten en ook bij potentiële klanten. Neem nou Koffiesensatie, een koffieleverancier uit Buurse. Dat merk gaan we op een fantastische manier landelijk lanceren. Na onze pitch zei ik tegen ze: “Als we het zo niet doen, dan doen we het helemaal niet.” Je moet vertrouwen hebben in jezelf, nietwaar. Maar ze waren gelijk helemaal om.’ 

Vertel eens wat meer over die campagne?

‘Koffiesensatie wil tegenwicht geven aan de landelijke marktleider. De centrale vraag is: hoe zorg je nou dat ze bij jou komen en niet bij de concurrent? In dit geval gebruiken we daar humor voor én Bas Nijhuis, met de Twentse taal als kapstok. Het overkoepelende thema is: Nespresso heeft George Clooney, De’Longhi heeft Brad Pitt, wij hebben Bas Nijhuis. Met net zulke mooie beelden maar dan aangevuld met Twentse teksten als Hier kriej’ proat van. Om het contrast zo groot mogelijk te krijgen beginnen we de campagne eind april in Amsterdam.’ 

Waar loopt SindsNu nou warm voor?

‘Bedenken hoe je aandacht krijgt en het promoten van een product is het leukste dat er is. Het is mooi om te zien dat veel van onze creaties bijna 30 jaar later nog steeds het dagelijkse beeld bepalen. Dat heeft een reden, denk ik. We zijn nu een campagne aan het opstarten voor een Duitse optiek & audicien-keten, Ounda. We werken dan het complete plaatje uit. Het gaat om de juiste kanalen, maar ook om timing. Dus als de campagne start, gaat er tegelijkertijd een mailing de deur uit. En dan is uiteraard ook de website helemaal op orde en een nabelactie ingepland. Kanalen moeten elkaar versterken en beeld en tekst moeten met elkaar praten. Want met een rond verhaal heb je de meeste kans op succes. Pas dan lever je echt een bijdrage aan de doelstellingen van de klant. Wat ook handig is: met ons zusje Marcam Trademark Attorneys hebben we de totale keten in huis: we bedenken het merk, we ontwerpen het merk, we registreren het als merk en we bewaken het merk.’  

Jullie werken ook veel voor scholen. Dat is toch een totaal ander vraagstuk?

‘Ja, dat zou je denken, maar de vertaalslag is hetzelfde: je wilt aansluiten bij de gebruiker. Bij scholen zijn dat de leerkrachten en de leerlingen, maar ook de ouders. Je verkoopt daar weliswaar geen product of dienst, maar een ruimte. Leerkrachten en leerlingen moeten die willen gebruiken. We ontwerpen dan bijvoorbeeld hele wanden met een wandgroot whiteboard waarop je kunt schrijven, maar dat ook magnetisch is. Of een roomdivider die in verschillende vormen neergezet kan worden, maar ook inklapbaar is. Superhandig voor multifunctionele ruimtes. Wil de directie een uiting op de ramen, maar mag die geen licht wegnemen? Dan gaan wij op zoek naar licht doorlatende folie die we kunnen bedrukken. En zo ontwerpen we ook gevelbeletteringen en zuilen die tegen een stootje kunnen. Inmiddels hebben we zo al zo’n 30-40 scholen getransformeerd. 

Juist die diversiteit aan opdrachten is leuk, net als steeds opnieuw met iets verfrissends op de proppen komen. De aandacht vangen van de eindgebruiker doe je namelijk niet met geijkte plaatjes en uitspraken, maar met afwijkende kleuren, opvallende kreten en een verrassende insteek. Door vraagstukken op die manier aan te vliegen, creëren we blije klanten. En blije klanten komen terug.’

SindsNu1