Business TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Frank ten Bokum aan het woord. Hij is mede-eigenaar van Bcause.

Frank ten Bokum (Bcause): ‘Ik wil dat mensen met een gigantische glimlach terugkomen’

Spendeer vijf minuten op de website van Bcause en je hebt in gedachten je hele agenda leeg geveegd en je tas gepakt. Vier dagen naar de Dolomieten, je onderdompelen in de Miles of Mystery of naar een event speciaal georganiseerd voor jou en je personeel of allerleukste klanten? Alles tot in de puntjes verzorgd en verrassend anders; want daarmee onderscheidt Bcause zich graag. Geen wonder, de leiding ligt namelijk in de handen van Frank ten Bokum en Joost Gombert, vindingrijke levensgenieters van het eerste uur. ‘Joost is strategisch creatief; ik ben meer ongeleid creatief’, lacht Frank, ‘we vullen elkaar goed aan.’ 

Wat is het verhaal achter Bcause?

‘We zijn ooit begonnen met maatschappelijk bewuste bedrijfsuitjes, vandaar de naam Bcause. Uiteindelijk bleken we het best te zijn in het organiseren van rally’s en de afgelopen jaren meer en meer in 'bijzondere' klant-events. Ik vind het super om dingen te bedenken die mensen met elkaar verbinden en ervoor zorgen dat ze met een gigantische glimlach terugkomen. Daarin ben ik aardig perfectionistisch; gelukkig heb ik super goede dames in mijn team die precies weten te realiseren wat ik voor ogen heb. Inmiddels hebben we een club trouwe klanten. Dat betekent niet dat we achteroverleunen. Onze klanten zijn kritisch; ze zijn enorm veel gewend en willen hun kostbare vrije tijd goed besteden. Dan moet je wel steeds met wat nieuws komen. We zijn trouwens nog steeds maatschappelijk betrokken, via de sMiles Foundation. Het geld dat hierop binnenkomt, komt allemaal ten goede van kinderen voor wie geluk of gezondheid niet vanzelfsprekend is. Deelnemers die aan de rally meedoen, worden vriend van dit goede doel.’ 

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

‘Ik omring me graag met leuke mensen. Is er een klik, dan geeft dat energie. Inmiddels weten we precies wat we kunnen en waar we goed in zijn. Daar zoeken we dan de mensen bij. Vroeger was ik blij met alles en iedereen; na 15 jaar weet ik dat het beste ontstaat wanneer er gelijk al wat begint te bruisen. Om een rally of event vervolgens naar een hoog niveau te krijgen, maken we dankbaar gebruik van ons netwerk. Dat zit in Nederland, maar ook in Europa. Dankzij lokale kennis vinden we de meest bijzondere locaties. Iets dat anders is dan het geijkte zodat je rijdt op plekken waar je normaal niet komt. Daarnaast heeft elke rally een eigen concept zodat de ervaring steeds weer anders is. Dat doen we ook bij onze events voor klanten. We gaan eerst op zoek naar een haakje, een echt goed haakje, want dat vormt de basis voor een echt goed event.’ 

Waar ben jij het meest trots op?

‘Dat is de jaarlijks terugkerend Miles of Mystery, een vijfdaags rally mysterie. De organisatie daarvan kost veel tijd en energie omdat we het programma bomvol details stoppen die allemaal verwijzen naar het thema. Inmiddels zijn we toe aan de 15e editie. Het succes zit ‘m in het totaalconcept. Deelnemers zijn met name ondernemers die altijd de touwtjes in handen hebben. Bij de Miles of Mystery wordt alles voor ze geregeld. Dat contrast is zo groot dat de start vaak aanvoelt als een schoolreisje: dan staat daar 100 man vol verwachting op het vliegveld zich af te vragen waar ze naartoe gaan.’ 

Wat is voor jou de meerwaarde van de TOS?

‘Ik ben van huis uit een echte voetballer en een teamspeler. Als kind ben ik veel bij Twente geweest en mijn kinderen voetballen ook. Teams fascineren me. Het is ontzettend leuk om van veel verschillende karakters één team te maken dat hetzelfde doel nastreeft. Dat wij lid zijn van de TOS is dan ook niet meer dan logisch. En dat we af en toe kunnen samenwerken is helemaal mooi. Dit jaar, op 29 april beginnen we met een nieuwe traditie: een Derby Rally tussen Heracles en FC Twente. Die rally houden we een dag voor de derby. Los van de samenwerking blijft het mooi om nieuwe mensen te ontmoeten. En of zo iemand dan een klant van me wordt of niet maakt niet uit. Als je een goed product hebt, dan heb je altijd werk. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.’

TOS Bcause 1